فاز دوم پروژه‌های عمرانی تالاب بین‌المللی زریبار  اجرایی شود

سنندج- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کردستان بر عملیاتی کردن پروژه‌های تامین زیر ساخت‌های گردشگری تالاب زریبار بر اساس قوانین حفاظت و بهسازی محیط زیست و حفاظت تالاب تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، فریبا رضایی شامگاه چهارشنبه در نشست بحث و تبادل نظر و بررسی اهم مسایل و اهداف مشترک اداره کل حفاظت محیط زیست استان و شهرداری مریوان به عنوان طرف قرارداد طرح گردشگری تالاب زریبار اظهار داشت: اجرای مفاد قرارداد و ساماندهی محدوده گردشگری باید به نحو کامل در اولویت کاری شهرداری قرار گیرد.

وی با اشاره به اولویت بندی اجرای پروژه‌های فاز دوم مطالعات گردشگری محدوده ۱۵ هکتاری این تالاب، اضافه کرد: با عنایت به اعتبارات اختصاص یافته از محل صندوق ملی محیط زیست و با توجه به گزارش اولیه مطالعات فاز دوم، بخشی از برنامه های عمرانی اوایل سال جاری اجرا و به بهره براری رسید و مابقی در دستور کار صندوق قرار گرفته است. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست کردستان تاکید کرد: با توجه به خشکسالی کم سابقه در سال جاری برداشت آب از تالاب توسط شهرداری به حداقل برسد و نیز ادارات متولی بر عدم حفر و بهره برداری از چاه های غیر مجاز نظارت و از کاشت محصولات آبدوست جلوگیری کنند.

 رضایی یادآور شد: می طلبد از ساخت و سازهای غیرمجاز اطراف تالاب بین المللی زریبار پیشگیری شود تا منابع تالاب و نیز بخش خصوصی به مخاطره نیفتد.

پناهگاه حیات وحش زریبار با مساحت سه هزار و ۲۹۳ هکتار در فاصله سه کیلومتری شهرستان مریوان واقع شده و علاوه بر ارزش های زیست محیطی، از مکان های دیدنی و گردشگری استان کردستان محسوب می شود.
پناهگاه حیات وحش زریبار برابر مصوبه ۳۰۴ شورای عالی محیط زیست در سال ۱۳۸۸  ثبت و یکی از منحصر به فردترین تالاب های آب شیرین منطقه است که دارای حیات وحش بسیار متنوع بوده و محلی برای حضور پرندگان بومی و مهاجر است که براساس آخرین آمار ۲۷۸ گونه پرنده در این پناهگاه شناسایی شده است.

 تالاب زریبار که در اسفند ماه سال ۹۷ به عنوان بیست و پنجمین تالاب بین المللی کشور در کنوانسیون رامسر ثبت شده و با وسعت ۲۴۰۳ هکتار در داخل پناهگاه قرار گرفته که ۸۵۵حدود هکتار آن پهنه آبی است.

 ثبت تالاب در کنواسیون رامسر موجب شده است متولی اصلی آن با سازمان حفاظت محیط زیست باشد و هرگونه دخل و تصرف باید طبق قوانین و مقررات موضوعه انجام گیرد. 


 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha