سالانه ۲۱۹ هزار تن خاک وارد هوای خراسان رضوی می‌شود

مشهد- ایرنا- مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی گفت: سالانه ۲۱۹ هزار تن خاک از محل کانونهای گرد و غبار داخلی وارد هوای این استان شده و در معرض تنفس ساکنان آن قرار می‌گیرد.

تورج همتی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طبق آخرین بررسی‌های انجام شده از سوی سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری، هم اکنون ۳۰ کانون تحت تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی وجود دارد که طی سالهای گذشته ۲ برابر شده و اکنون ۲۲ شهرستان استان را درگیر این کانونها کرده است.

وی ادامه داد: سطح کنونی مناطق بحرانی زیر تاثیر فرسایش بادی در خراسان رضوی  بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار است و حال آن که قبل از این ۷۵۰ هزار هکتار بوده است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی با بیان این که ورود سالانه ۲۱۹ تن خاک از محل کانونهای گرد و غبار این استان به هوا تهدیدی برای سلامت مردم است گفت: براساس مطالعات منشاء یابی انجام شده در حوزه کانونهای گرد و غبار، این کانونها پراکنش بالایی در استان دارند اما کانونهای بحرانی استان در شهرستانهای سبزوار، گناباد، رشتخوار، خواف و تایباد است که ۲.۵ میلیون هکتار از مجموع ۳.۳ میلیون هکتار عرصه‌های تحت تاثیر فرسایش بادی خراسان رضوی را شامل می‌شوند.

همتی با بیان این که طی چهار سال گذشته اقدامات پیشگیرانه در مناطق زیر حفاظت محیط زیست استان به ارزش ۴۲ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال برای حفظ خاک و پوشش گیاهی انجام شده است افزود: کاشت گیاهان سازگار با کم آبی در کانونهای بحرانی گرد و غبار موجود در داخل مناطق تحت مدیریت این اداره کل، انجام اقدامات برای احیای دریاچه بزنگان و رودخانه تجن، اقدامات بیولوژیک، مدیریت زیست بومی و آبیاری بخشی از اقدامات مذکور بوده است.

وی اضافه کرد: فهرست مسوولیت همه دستگاههای وظیفه‌مند در این زمینه نیز تعیین شده و متاسفانه وضعیت موجود نشان از ضعف عملکرد دستگاههای مرتبط در انجام وظایفشان در این زمینه است.

مدیرکل محیط زیست خراسان رضوی از جمله عوامل موثر در ضعف اجرایی برنامه های مورد نظر را نیازمندی به منابع مالی فراوان دانست.

کلانشهر مشهد طی ۶ روز گذشته با شاخص آلودگی بالا و وضعیت هشدار تحت تاثیر گرد و غبار ناشی از کانونهای خارجی و داخلی ایجاد گرد و غبار قرار داشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha