سهم ناچیز دستگاه‌های اجرایی همدان در توسعه ورزش شهروندی

همدان- ایرنا- توسعه ورزش شهروندی همدان طی سال‌های گذشته با حمایت های مجموعه مدیریت شهری به صورت ساختارمند شکل گرفته، اما سهم دستگاه‌های اجرایی برای رشد و اعتلای آن همچنان ناچیز و کم اثر است.

به گزارش ایرنا، ورزش شهروندی پیشتر به عنوان ورزش محلات در سطح همدان فعالیت گسترده‌ای در توسعه فعالیت‌های بدنی و تندرستی بین ساکنان ۶۲ محله این شهر داشته است.

ورزش محلات همدان اگرچه پیشینه‌ای ۱۵ ساله در برگزاری مسابقات دوره‌ای و محله‌ای به عنوان یکی از با سابقه‌ترین شهرهای کشور را دارد اما تبدیل آن به یک ساختار منظم تحت عنوان «دبیرخانه ورزش شهروندی» انسجامی هدفمند و موثر را در مسیر ارتقای سلامت اجتماعی و تندرستی شهروندان به دنبال داشت.

تغییر ماهیت ورزش محلات به ورزش شهروندی که سال گذشته به پیشنهاد شهردار همدان و پیگیری‌ خادمان ورزش محلات محقق شد، نه تنها به لحاظ کمی جمعیت بیشتری را جذب ورزش کرد بلکه موجب ارتقای کیفی برگزاری مسابقات در قالب المپیاد چند رشته‌ای نیز شده است.

تحول ایجاد شده در ورزش محلات با تبدیل به المپیاد و ارتقای آن در سطح ورزش شهروندی باعث شد تا ظرفیت‌های جدید و گسترده در این حوزه شکل بگیرد.

ورود بانوان در عرصه‌های مختلف ورزش شهروندی به خصوص زنان خانه دار یکی از مهمترین دستاوردهای ورزش شهروندی است، افزون بر اینکه تمامی رده‌های سنی امکان حضور و مشارکت در این حوزه را نیز پیدا کردند.

تاثیر ورزش شهروندی برای گرایش خانواده‌های هر محله به حضور در برنامه‌های عمومی و رویدادهای رقابتی باعث شد تا همدان الگویی برای دیگر استان‌های کشور باشد.

با این حال اعضای ورزش شهروندی همدان که تشکلی مردمی به شمار می‌روند، از اینکه سایر دستگاه‌های اجرایی حضور کم رنگی برای مشارکت با این حوزه دارند، گلایه مند هستند.

هر چند انتخابات شورای شهر همدان و تغییر حداکثری اعضای منتخب از یکسو و کم توجهی به اجرای برنامه‌های ورزش شهروندی از سوی دیگر باعث شد تا با گذشت ۶ ماه از سال جاری همچنان رویدادهای این حوزه عملیاتی نشود و همین مساله منجر به اعتراض شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی نیز شد.

نگاه به ورزش شهروندی کم رنگ است
مسوول ورزش شهروندی همدان با انتقاد از بی‌توجهی نسبت به برنامه‌های این حوزه، گفت: متاسفانه نگاه و توجه به ورزش شهروندی کم رنگ شده و دستگاه‌های اجرایی کم کاری می‌کنند.

«سعید پناه آبادی» افزود: شورا و شهرداری همه ساله بودجه‌ای را برای برگزاری المپیاد ورزش شهروندی اختصاص می‌دهند و در حالی که بودجه امسال حدود چهار میلیارد تومان اعلام شده بود، تنها ۷۰۰ میلیون تومان بودجه برای این بخش در سال جاری دیده شده، که این مقدار را بی‌عدالتی می‌دانیم.

وی گفت: امسال بنا داشتیم مسابقات ورزش شهروندی را با حضور ۱۷ هزار و ۳۰۰ شهروند در ۲ بخش آقایان و بانوان برگزار کنیم، البته تاکنون هیچ اقدامی برای تحقق آن انجام نشده  است.

مسوول ورزش شهروندی همدان: امسال بنا داشتیم مسابقات ورزش شهروندی را با حضور ۱۷ هزار و ۳۰۰ شهروند در ۲ بخش آقایان و بانوان برگزار کنیم اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

پناه آبادی با اشاره به اینکه طبق قانون شهرداری‌ها اولویت شهرداری و شورا پرداختن به ورزش شهروندی است، گفت: ۶ ماه از سال گذشته و به دلیل ضعف و ناتوانی مالی سازمان فرهنگی نتوانسته‌ایم حتی مسابقات فوتبال که از پر جمعیت‌ترین، اصلی‌ترین و قدیمی‌ترین رشته های ورزش محلات است را به دلیل تاخیر در تامین البسه تیم‌ها برگزار کنیم ضمن اینکه ایستگاه‌های ورزش روزانه بانوان را نیز به دلیل نبود منابع مالی تعطیل کرده‌ایم.

پناه آبادی با قدردانی از اعضای شورای ششم که حمایت از ورزش شهروندی را اولویت می‌دانند، خاطرنشان کرد: توسعه ورزش در بین شهروندان موجب سالم‌سازی جامعه می‌شود و انتظار داریم مسوولان که خانواده آن‌ها نیز جزو  همین شهروندان محسوب می‌شوند، توجه جدی به این موضوع داشته باشند.

وی با انتقاد از برخی تفاوت رفتار و نگاه در بدنه شهرداری در زمینه توجه به موضوع مهم ورزش شهروندی، افزود: در حالی که بودجه چند میلیاردی برای ۴۰ مربی و بازیکن تیم فوتبال شهرداری همدان برای حضور در لیگ یک کشور اختصاص یافته، اما ورزش شهروندی در زمینه منابع مالی نادیده گرفته شده است.

مسوول ورزش شهروندی همدان افزود: به تازگی شاهد پیگیری و توجه اعضای شورای شهر همدان به بحث ورزش شهروندی هستیم که البته انتظار داریم سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری نیز به این مهم به صورت جدی توجه کند.

وی یادآور شد: اساس ورزش شهروندی ارتقای سطح سلامت جامعه و تندرستی مردم است و با رونق رشته‌های ورزشی در محلات بسیاری از آسیب‌های اجتماعی کاهش یافته و از بروز بسیاری ناهنجاری ها نیز پیشگیری شده است.

پناه آبادی با اشاره به اینکه نباید حمایت از ورزش شهروندی مختص شورا و شهرداری باشد، گفت: آموزش و پرورش، دستگاه ورزش، هلال احمر، سپاه و بسیار از ارگان‌ها نقش محوری در تحقق اهداف این تشکل مردمی دارند.

وی افزود: از آموزش و پرورش انتظار داریم که فضای مدارس را در اختیار ورزش صبحگاهی و عصرگاهی قرار دهد تا بانوان بتوانند از این فضای محصور برای انجام فعالیت های ورزش بهره مند شوند.

مسوول ورزش شهروندی همدان اظهار داشت: سپاه و دستگاه ورزش استان همدان نیز فضاهای ورزشی مناسبی را در اختیار دارند که می شود با هماهنگی و تعامل این ظرفیت ها را در اختیار رشد و توسعه ورزش شهروندی قرار داد.

وی یادآور شد: سهم دستگاه‌های اجرایی در توسعه ورزش شهروندی کم رنگ است و انتظار حمایت بیشتر داریم.

ساختار ورزش شهروندی؛ ورزش برای همه
عضو شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی همدان نیز دراین باره گفت: سازماندهی ساختار ورزش شهروندی با ابتکار شهرداری همدان به نوعی تحقق شعار «ورزش برای همه» است که از آن به عنوان نسخه‌ای شفابخش در فقر حرکتی مردمان دیار الوند نام می‌برند.

«میثم ناصرنژاد» افزود: امروزه فقر حرکتی دامن گیر جوامع شده و در کشور ما نیز کم ‌توجهی به ورزش و رعایت نکردن اصول تغذیه، مشکلاتی را برای اقشار مختلف بوجود آورده است.

وی گفت: تغییر در سبک زندگی با گرایش به آپارتمان نشینی، نبود فضای مناسب برای فعالیت کودکان، پشت میزنشینی، اضافه وزن و استفاده از الگوی نادرست تغذیه منجر به بروز مشکلاتی در ساختار قامتی و حرکتی مردم شده است.

به گفته وی، بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که فقر حرکتی در استان همدان بین بانوان بیش از مردان است و کارشناسان امر نیز بر این نکته تاکید دارند که رفع فقر حرکتی بانوان باید در راستای فعالیت گسترده آنان با اجرای برنامه‌های عملیاتی مورد توجه متولیان این حوزه قرار گیرد.

ناصرنژاد خاطرنشان کرد: نبود زمینه مناسب برای فعالیت شهروندان در محل زندگی و عدم دسترسی به امکانات اولیه ورزشی باعث شده تا همچنان شاهد بی‌تحرکی افراد به ویژه در مناطق حاشیه شهر باشیم.

وی افزود: چاره اندیشی برای حل این مساله مدیریت شهری همدان را بر آن داشت تا با ایجاد شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی، ۶۱ محله شهر را برای ایجاد فعالیت‌های ورزشی هدفگذاری کند و قرار است امسال ۶۰ هزار شهروند را در قالب طرح توسعه ورزش شهروندی، تحت پوشش قرار دهد.

وی یادآور شد: همچنین شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی به این دلیل ایجاد شد تا ضمن رشد متوازن ورزشی در نقاط مختلف شهر، توجه ویژه‌ای به مناطق کم برخوردار به لحاظ فعالیت‌های این حوزه داشته باشد.

این عضو شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی خواستار حمایت دستگاه‌های اجرایی شد و افزود: تنها با حمایت شورا و شهرداری نمی‌توان اهداف ورزش شهروندی را محقق ساخت.

سهم ناچیز دستگاه‌های اجرایی همدان در توسعه ورزش شهروندی

ورزش شهروندی تشکل مردمی مستقل
رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و گردشگری شورای اسلامی شهر همدان نیز دراین خصوص گفت: ورزش شهروندی تشکلی مردمی و مستقل در بطن جامعه است.

حجت الاسلام «ناصر صفری افلاکی» اظهار داشت: اینکه عده‌ای جوان باتجربه در حوزه ورزش محلات توانسته‌اند تشکیلات منسجم و مشارکتی را در توسعه ورزش شهروندی شکل دهند، دستاورد بسیار ارزنده‌ای است.

وی بیان کرد: رویکرد شورای ششم حمایت همه جانبه از ورزش شهروندی در حوزه‌های مختلف است و قدردان زحمات این تشکل مردمی مستقل هستیم.

حجت الاسلام صفری افلاکی با تاکید بر اینکه سایر ارگان‌های دولتی نیز باید در توسعه ورزش شهروندی نقش آفرین باشند، افزود: می‌توان با انعقاد تفاهم نامه‌های همکاری با دستگاه‌های اجرایی، آن‌ها را در رشد و اعتلای ورزش در بین آحاد مردم سوق داد.

به گفته وی، به طور قطع پیگیری‌های لازم را برای حل دغدغه‌های ورزش شهروندی انجام می‌دهیم اما شورای سیاستگذاری نیز باید به دنبال رفع موانع با انجام مذاکره و گفت وگو باشد.

عضو شورای اسلامی شهر همدان افزود: ورزش شهروندی زمینه نشاط و سلامت اجتماعی را مهیا می‌کند و دستگاه‌های اجرایی باید با همکاری یکدیگر به دنبال افزایش چشمگیر مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی باشند.

عضو شورای شهر همدان: ورزش شهروندی زمینه نشاط و سلامت اجتماعی را مهیا می‌سازد و دستگاه‌های اجرایی باید با همکاری یکدیگر به دنبال افزایش چشمگیر مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی باشند.

وی با تاکید بر لزوم شناسایی و جمع آوری اطلاعات دقیق از فضاهای بدون استفاده در سطح شهر و نیز مشکلات زمین‌های ورزشی محلات، گفت: این فرصت را داریم تا عملیاتی شدن نقشه تفصیلی شهر همدان نسبت به شناسایی زمین‌های سطح شهر با کاربری عمومی و تبدیل آن به مراکز فرهنگی ورزشی اقدام کنیم.

حجت الاسلام صفری افلاکی افزود: ورزش شهروندی باید در مسیری پیش برود که استعدادهای هر محله شناسایی و شکوفا شوند و برای همان محله افتخارآفرینی کنند.

وی با قدردانی از پیشنهادهای ارایه شده از سوی شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی گفت: این پیشنهادها نیاز به پیگیری دارد و اعضای ورزش شهروندی باید برنامه ریزی هدفمند داشته باشند.

سهم ناچیز دستگاه‌های اجرایی همدان در توسعه ورزش شهروندی

سهم دستگاه‌های اجرایی مشخص شود
رییس کمیسیون حقوقی، نظارت، بازرسی و امور اداری شورای اسلامی شهر همدان نیز گفت: در توسعه ورزش شهروندی نباید فقط از شورا و شهرداری توقع داشت و سایر دستگاه‌های اجرایی نیز باید ورود کنند.

«مرتضی کرباسیان» افزود: شورا و شهرداری در سال‌های اخیر ورزش شهروندی را زیر چتر حمایتی خود داشته‌اند اما سایر دستگاه‌های اجرایی نسبت به این مهم کم توجهی کرده‌اند.

وی اضافه کرد: اعضای شورای سیاستگذاری ورزش شهروندی باید مطالبه گر باشند و فقط چشم به حمایت شورا و شهرداری نداشته باشند چرا که حمایت سایر دستگاه‌های اجرایی نظیر ورزش و جوانان نیز ضروری است.

کرباسیان خاطرنشان کرد: به طور قطع شورای ششم حامی ورزش شهروندی است و هرگونه حمایتی که در حد توان و ضوابط قانونی باشد را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه مدارس، اداره ورزش و هیات‌های ورزشی باید در راستای توسعه ورزش شهروندی گام بردارند، گفت: توسعه ورزش شهروندی عزم همگانی را می‌طلبد.

به گفته این عضو شورای شهر همدان، شورای ششم حامی ورزش شهروندی و محلات است و رویکردی مثبت نسبت به توسعه این حوزه در شورا وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha