حالا ۱۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور میگذرد و در آستانه مهر و شروع سال تحصیلی و با وجود دغدغهها و نگرانیها، برخی از دانشآموزان و پدران و مادران آنها، بر بازگشایی مدارس و از سرگیری فعالیتهای حضوری درس و مدرسه با رعایت دستورالعملها تاکید دارند.
در سال تحصیلی گذشته بیش از ۲۱۳ هزار دانشآموز در مقاطع مختلف تحصیلی در استان مشغول تحصیل بودند که با شیوع ویروس کرونا و پاندمی آن، آموزش این دانشآموزان به سمت فضای مجازی رفت.
البته نباید از یاد برد که در ابتدای مجازی شدن آموزش و تحصیل دانشآموزان، بعضی از آنها به دلیل در دسترس نبودن امکانات و وسایل هوشمند، یا نداشتن اینترنت در برخی مناطق سختگذر و دور افتاده استان ، با شرایط سخت ادامه تحصیل و پیگیری درسها مواجه شدند که کمکم این چالش کاهش یافت.
در اواسط شهریورماه سال تحصیلی گذشته بود که بنا به مصوبه ستاد ملی کرونا ،مدارس به صورت حضوری و با رعایت دستورالعملهای بهداشتی بازگشایی شد و روز ۱۵ شهریورماه زنگ بازگشایی مدارس با حضور تعداد اندکی از دانشآموزان نواخته شد تا دانشآموزان به مرور وارد مدرسه شوند و حضور همه دانشآموزان با برنامه زمانبندی انجام شود اما به دلیل ترس و استرس خانواده از ابتلا فرزندانش به کرونا، از حضور دانشآموزان در مدارس جلوگیری شد و مدارس به طور کامل به صورت غیرحضوری و در فضای مجازی برگزار شد.
در سال تحصیلی گذشته مقرر شده بود که با توجه به شیوع ویروس کرونا، بازگشایی مدارس با سالهای گذشته متفاوت باشد و برگزاری کلاسهای درس به صورت حضوری، نیمه حضوری و در شبکه شاد انجام شود و کلاسهای درس حضوری با سه اصل فاصلهگذاری، استفاده از ماسک و تهویه مناسب برگزار شود و هر زنگ مدرسه ۳۵ دقیقه و فقط برای آموزش درس باشد و درس پرسی و رفع اشکال دانشآموزان در فضای مجازی انجام شود اما همه این برنامهها به سمت شبکه شاد رفت.
به گفته مسوولان آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری ۲۰۰ مدرسه استان در مناطقی قرار دارد که به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند و ادامه تحصیل دانشآموزان در این مناطق در شرایط کرونایی به وسیله برگزاری کلاسهای حضوری و ارائه درسنامه انجام شده است.
خانوادههایی که با باز گشایی مدارس با رعایت دستورالعملهای بهداشتی موافقند
یکی از والدین دانشآموزان که سال گذشته فرزندش پایه اول ابتدایی را به صورت مجازی آموزش دیده است، گفت: دانشآموازن به دلیل اینکه در محیط مدرسه قرار نگرفتهاند، کشش حضور در کلاسهای طولانی مدت را ندارند و خسته میشوند، حتی در صورت اختصاص زمان استراحت باز هم توانایی تحمل چندین کلاس یک روز پشت سر هم را ندارند.
سیما در گفت و گو با ایرنا افزود: دانشآموزان پایه اول به دلیل اینکه تاکنون هیچ آشنایی با فضای مدرسه و اینکه چگونه باید در کلاس درس حاضر باشند، را ندارند و کنترل آنها برای حضور در کلاس های آنلاین به سختی امکانپذیر بود برای خانوادهها روند آموزش را با مشکل روبهرو میکردند.
به گفته وی، قرار نگرفتن دانشآموزان در جمع همسالان، دور بودن از فضای نشاط و شادابی مدرسه، آشنا نشدن با همسن و سالهای خودشان و انتخاب دوستان جدید از علاقه آنها به تحصیل و مدرسه به شدت کاسته است.
این مادر اهل شهرکرد، به وابسته شدن دانشآموزان به گوشی و تبلت اشاره کرد و گفت: استفاده از مداد، خودکار و نوشتن روی کاغذ برای برخی از دانشآموزان به دلیل وابستگی به گوشی دشوار شده و دانشآموزان پایه اول ابتدایی برای گرفتن مداد در دست سر سختی دارند.
به گفته وی، خانوادهها در این نوع درس خواندن دانش آموزان خود، به سمت آموزش مجازی رفتند و مادران روخوانی متون را در گوشی ضبط میکنند و گوشی را در اختیار فرزند قرار میدهند و به این شیوه، فرزندان فقط صوت را حفظ میکنند و به درستی تلفظ حروف توجه نمیکنند و کلمات نوشته شده را نیز دانشآموزان یاد نمیگیرند.
مادر یاسمن افزود: دانشآموزان به دلیل حاضر نشدن در مدرسه، هیچ شناختی از معلم و فرد آموزش دهنده خود ندارند و نحوه احترام گذاشتن به معلم را به درستی نمیشناسند و نظم و ترتیب خاص مدرسه را درک نکردند و این امر در رشد اجتماعی آنها تاثیر مستقیم گذاشته است.
الگویی آموزشی جدید برای سال تحصیلی جدید برای دانشآموزان طراحی شود
یکی از مادران شاغل که سال تحصیلی گذشته ۲ دانشآموز در مقطع اول ابتدایی و هفتم داشت، نیز با اشاره به اینکه هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری دانشآموزان نمیشود، گفت:در مدرسه تنها به رویکرد آموزشی دانشآموزان پرداخته نمیشود، بلکه دانشآموزان در مسیر اجتماعی شدن هدایت میشوند.
برادران اظهار داشت: شیوع کرونا ،آموزش مسایل اجتماعی، تعلیم و تربیت دانشآموزان را از حالت طبیعی خارج و مسئولیت زیادی را به دوش خانوادهها و همچنین فرهنگیان قرار داد، اما بازدهی آموزشها به نحو مطلوب نبوده است و در برخی مواقع موجب بروز آسیبهای جدی به کودکان از جمله تنبیه کودک توسط والدین شده است.
وی با تاکید بر اینکه خانوادهها در شرایط آموزش مجازی با سلیقه خود آموزش فرزندان را عهدهدار شدند، افزود: در شرایط قبل از شیوع کرونا و آموزش حضوری، دانشآموزان در محیط آموزش حاضر و با هم سن و سالهای خود علاوه بر دریافت آموزش درسها، آموزش مسائل اجتماعی را فرا میگرفتند اما در شرایط آموزش مجازی حضور در گروه همسالان و آموزش مسایل اجتماعی کاهش پیدا کرده است.
این مادر اهل فرخشهر اظهار داشت: به دلیل قرار نگرفتن دانشآموزان در جمع همسالان، نشاط، شادی و تحرک دانشآموزان کمتر شده است و حضور در کلاسهای درس مجازی و نشستن پای گوشی علاوه بر آسیب زدن به ستون فقرات و چشم، باعث منزوی شدن دانشآموزان، کم تحرکی و چاقی آنها شده است.
به گفته وی، در شرایط آموزش مجازی والدین دانشآموزان نقش ناظم را به خود گرفتهاند و این موضوع رابطه والدین و فرندان را تحت تاثیر قرار داده است.
برادران اظهار داشت: برای آغاز سال تحصیلی جدید و برگزاری کلاسهای درس حضوری آموزش و پرورش مناطق مختلف و استانها باید با استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان، مشاوران و معلمان مدارس یک برنامه و الگوی آموزشی را برای دانشآموزان طراحی کنند تا آموزش حضوری با کمترین مشکل انجام شود.
وی بر انجام واکسیناسیون فرهنگیان، کادر اجرایی مدارس، رانندگان سرویس مدارس و همچنین اولیاء دانشآموزان تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت مربیان بهداشت، مشاوران و بازرسان مراکز بهداشت برای رعایت دستورالعملهای بهداشتی در مدارس استفاده کرد.
این مادر دانشآموز بر ارائه آموزش دستورالعملهای بهداشتنی به فرزندان و دانشآموزان در خانه توسط اولیاء و در مدارس توسط مربیان بهداشت و مدیر مدرسه تاکید کرد و گفت: تا زمانی که شرایط مناسب از جمله تهویه مناسب کلاسهای درس، فاصلهگذاری اجتماعی و واکسیناسیون اجرا نشده مدارس بازگشایی نشود.
نشاط دانشآموزان کم شده و افت تحصیلی افزایش یافته است
پدر یکی از دانشآموزان که خود نیز از قشر فرهنگی استان است، گفت: با تعطیل شدن مدارس و رفتن آموزشها به سمت آموزش مجازی نشاط دانشآموزان کمتر شده است و دانشآموزان منزوی و کم تحرک شدند.
بهزادی اظهار داشت: با کم شدن روحیه نشاط در بین دانشآموزان و دور شدن آنها از جمع همسالان در مدرسه، ممکن است این گروه به سمت دوستان مجازی و یا محیطهای ناامن دیگر سوق پیدا میکنند و این امر باعث ضربهزدن به آنها و همچنین بروز آسیبهای اجتماعی در سنین پایین میشود.
وی افزود: دانشآموزان با قرار گرفتن در جمع همسالان خود در مدرسه به عنوان یک محیط امن و کنترل شده تمام هیجانات خود را تخلیه میکنند که با تعطیل شدن مدارس حضور دانشآموزان در بین همسالان کمرنگ شده است.
به گفته وی،برخی از کارشناسان عقیده دارند که بیشتر دانشآموزان به سمت انزوا و کم تحرکی رفتهاند و برخی نیز با حضور در اجتماعات ناامن از جمله حضور در برخی برنامهها و یا اماکن دیگر از جمله پارکها و یا خیابانها هیجانات خود را تخلیه میکنند که این امر در بروز آسیبهای اجتماعی اثرگذار است.
وی به افزایش اُفت تحصیلی دانشآموزان در شرایط آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: بسیاری از دانشآموزان با تشکیل گروههای خاص در فضای مجازی در زمان امتحان از دیگر دوستان خود برای دریافت پاسخ کمک میگیرند، که این امر باعث شده که درس خواندن و یا توجه کردن به درس در بین دانشآموران کاهش پیدا کند و افت تحصیلی در برخی دروس به خصوص ریاضی، علوم افزایش پیدا کند.
بهزادی اظهار داشت: بازگشایی مدارس باید با جمعیت کم و رعایت دستورالعملهای بهداشتی باشد و در صورتی که امکان نداشت، کلاسهای درس یادگیری برای دانشآموزان با جمعیت کم برگزارشود.
وی با اشاره به برخی مشکلات شبکه شاد در سال تحیصلی گذشته گفت: باید از سایر ظرفیتها از جمله تهیه فیلم و درسنامه و شبکههای اجتماعی دیگر برای ارائه درس به دانشآموزان برای استفاده بهتر و راحتتر استفاده کرد و آموزش دانشآموزان فقط به شبکه شاد محدود نباشد.
هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری نیست
یکی از معلمان برتر استان و سرگروه استانی درس شیمی که سال تحصیلی گذشته رتبه نخست فراخوان تدریس برتر مجازی درس شیمی را در کشور کسب کرد، گفت: آموزش مجازی به نحوی که باید برای ارائه آموزش مناسب نبوده و آموزشها به صورت حضوری اثرگذاری بیشتری دارد.
اکرم ترابی اظهار داشت: کم بودن فرصت و زمان آموزش در کلاسهای مجازی، تمرکز نداشتن دانشآموزان در کلاس مجازی به آموزش، خسته شدن دانشآموزان از کلاسهای مجازی و حضور دانشآموزان در برنامهها از جمله ارسال پیام در گروهها و برنامههای دیگر از جمله معایب برگزاری کلاسهای مجازی است که باعث شده که تمام حواس دانشآموزان در کلاس درس نباشد و یادگیری کاهش پیدا کند.
وی افزود: در زمان برگزاری کلاسهای درس حضوری آموزش به دانشآموزان به مدت یک ساعت طول میکشید و ارتباط چهره به چهره و کلامی بین دانشآموز و معلم برقرار بود و این امر باعث شده بود که آموزش و یادگیری بهتر انجام شود و در ایام آموزش غیر حضوری ساعت آموزش به نیم ساعت کاهش یافته و ارائه آموزش در این فرصت کم امکانپذیر نیست.
ترابی به سردرگم بودن دانشآموزان در زمان برگزاری کلاس درس غیرحضوری به سایر امور مانند چت کردن با دوستان، استراحت کردن و سایر کارهای روزانه اشاره کرد و گفت: فضای آموزش مجازی مانند فضای آموزشی مدرسه نیست و تعدادی از دانشآموزان در ساعات اول کلاس حاضری خود را به معلم اعلام میکنند، اما در کلاس درس مجازی برای دریافت آموزشها آنلاین نیستند.
وی به کم بودن نظارت والدین بر حضور دانشآموزان در کلاس درس غیرحضوری انتقاد کرد و گفت: برخی والدین به دلیل مشغله کاری و یا شاغل بودن از حضور دانشآموز در کلاس درس آنلاین غافل بودند و معلم نیز به دلیل اینکه دسترسی کامل به دانشآموز ندارد و فقط آنلاین بودن آنها را مشاهده میکند و ارتباط متقابل امکانپذیر نیست و این امر باعث میشود بسیار از دانشآموزان از دریافت آموزشهای مجازی بیبهره بمانند.
ترابی نسبت به نبود زمان کافی برای پرسش و پاسخ، رفع اشکال در کلاسهای درس مجازی انتقاد کرد و گفت: فرهنگیان برای ارائه بهتر مطالب باید از روش تهیه فیلم آموزشی استفاده کنند تا دانشآموزان در هر زمان و فرصتی دسترسی به این فیلمهای آموزشی را داشته باشند.
این معلم پایه یازدهم درس شیمی افزود: براساس ارزیابی آموزشی سطح یادگیری، دانشآموزان در این ایام کاهش پیدا کرده است .
چگونگی روش تدریس بهتردر فضای مجازی
ترابی اظهار داشت: برای شروع تدریس در فضای مجازی بهترین راهکار، تولید محتوای آموزشی به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه است که میتوان از "اسکرین ریکوردینگ" یا نرمافزارهای دیگر مانند نرمافزارهای آموزشی "شبیهساز پِت"، "کروکودیل"، انیمیشنهایی که در پاورپوینت درست شدند، استفاده کرد.
به گفته وی، برای رفع ایرادها و کاهش بهانهجویی دانشآموزان برای مشاهده فیلمهای آموزشی باید از روز یا شب قبل فیلمها بارگذاری شود تا فرصت تماشای فیلمهای تدریس فراهم شود و در کلاس درس چند سوال تستی یا تشریحی از همان مبحث در مدت زمان باقیمانده مطرح شود و در "اسکای روم" یا هر نرمافزار آموزشی دیگر دانشآموزان را در امر تدریس مشارکت داده شوند تا با سوالات ۲ طرفه یادگیری دانشآموزان بهتر و دانشآموزان مجبور به حضور در کلاس درس باشند.
وی بر افزایش کارگروهی در نرمافزار شاد در شرایط آموزش مجازی در پیامرسان شاد تاکید کرد و گفت: دانشآموزان براساس فعال بودن در فعالیتهای مجازی و کسب نمره در آزمونهای قبلی سرگروه تعیین و سایر اعضای هر گروه شناسایی میشود تا دانشآموزان بجای تشکیل گروه تقلب، تیم فعال یادگیری را ایجاد کنند تا از آموختههای یکدیگر در جهت آموزش بهتر برخودار شوند و به دلیل تلاش برای یادگیری هم تیمیهایشان برای کسب نمره برتر، به اشکالات خود نیز واقف شوند.
پوشش ۷۶ درصد واکسیناسیون فرهنگیان در چهارمحال و بختیاری
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به ضرورت بازگشایی مدارس و ارائه آموزش حضوری به دانشآموزان گفت: اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان یکی از برنامههای مهم در امر بازگشایی مدارس است که از هفتم مردادماه آغاز شد و تاکنون ۷۶ درصد فرهنگیان استان برای مقابله با کرونا واکسیناسینه شدند.
فرحناز قائدامینی افزود: در استان ۱۷ هزار و ۵۰۰ نفر در حوزه آموزش و پرورش و نوسازی مدارس مشمول دریافت واکسن هستند که پنج درصد همکاران در زمان برگزاری انتخابات و همچنین به دلیل شرایط سنی و یا داشتن بیماری زمینهای پیش از اجرای طرح واکسیناسیون فرهنگیان برای مقابله با کرونا واکسینه شده بودند.
وی با اشاره به آغاز مرحله دوم واکسیناسیون فرهنگیان گفت: پیشبینی میشود تا اوایل مهرماه واکسیناسیون فرهنگیان، کادر اداری، رانندگان سرویس مدارس انجام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه بازگشایی مدارس بدون هماهنگی و مجوز ستاد ملی کرونا انجام نخواهد شد، گفت: امروز بر اساس ارزیابی انجام شده در سطح دنیا مشخص شد که آسیبی که در خانه ماندن و حاضر نشدن در مدرسه به دانشآموزان وارد شده بیشتر از آسیبهای ناشی از کرونا است.
به گفته وی، نتایج تحقیقات نشان داده است که هرچه دانشآموزان بیشتر در خانه بمانند و از مدرسه دور باشند، بازگشت آنها به مدرسه سختتر خواهد بود و این امر باعث به خطر افتادن آینده هر کشور است.
وی با تاکید بر اینکه حضور در مدرسه به مراتب از اجتماعات و برنامههای دیگر برای دانشآموزان خطر کمتری دارد، گفت: براساس ارزیابی امتخانات نهایی در خردادماه و برگزاری کنکور و آزمونهای دیگر مشخص شد که پروتکلهای بهداشتی به بهترین نحو در مدارس رعایت میشود.
قائدامینی با اشاره به اینکه در برخی درسها عملی و همچنین دروس یادگیری نیاز به برگزاری کلاس حضوری بسیار مورد تاکید قرار دارد، گفت: در سال تحصیلی گذشته نیز در زمانهایی که وضعیت استان از نظر شیوع ویروس کرونا زرد یا آبی قرار داشت و از ابتدای خردادماه که آموزشهای مجازی به پایان رسید، با گروهبندی دانشآموزان هنرستانی برای دروس مهارتی کلاس حضوری برگزار شد.
وی اظهار داشت: آسیبهای دوری از مدرسه در مورد بعضی پایهها و بعضی دروس به خصوص دروس عملی بسیار بیشتر است و تلاش میشود برای این پایهها و این دروس با گروهبندی دانشآموزن و با بهرهگیری از فضای باز از ابتدای مهرماه کلاس حضوری برگزار شود.
برای ورود به سال تحصیلی جدید آمادگی کامل وجود دارد
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به آمادگی همه کادر آموزشی برای آغاز سال تحصیلی جدید گفت: با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس شبکه شاد برای ارائه آموزش به دانشآموزان به عنوان بزرگترین و پرکاربردترین اپلیکیشین ارتباطی کشور بدون هیچ تجربه قبلی راهاندازی شد.
قائدامینی با اشاره به نبود زیرساختها از جمله اینترنت و یا وسایل هوشمند از جمله تبلت و گوشی تلفن همراه در برخی مناطق استان، گفت:استفاده از این شبکه برای تعدادی از دانشآموزان قابل استفاده نبود و عده از دانشآموزان و خانوادهها نیز در ابتدا با نحوه آموزش الکترونیکی آشنایی کامل نداشتند و این امر باعث ایجاد مشکل و کندی در روند آموزش شده بود.
وی به تهیه اطلس آموزشی در مدارس استان و مناطق آموزشی اشاره کرد و گفت: با تهیه این اطلس آموزشی مشخص شد که در هر منطقه و مدرسه آموزش به چه صورت باید ارائه شود و دانشآموز به چه امکانات آموزشی دسترسی دارند.
قائدامینی افزود: در تابستان امسال نیز با تجزیه و تحلیل نتایج امتحانات حضوری و غیرحضوری و در نظر گرفتن اطلس آموزشی موارد عقبماندگیهای تحصیلی و نقاط ضعف و قوت بررسی شد تا برای برطرف شدن این نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت برنامهریزیهای لازم انجام شود و عقبماندگیهای تحصیلی در تابستان برطرف شد تا با آمادگی لازم وارد سالتحصیلی جدید شویم.
به گفته وی، بیش از ۶۰۰ نفر از فرهنگیان و دانشجو معلمان استان با همکاری ادارهکل آموزشوپرورش برای دومین سال متوالی طرح جهاد آموزشی را راهاندازی کردند و در روزهای دوشنبه و چهارشنبه با حضور در مدارس مناطق محروم و روستایی برای رفع عقبماندگیهای درسی دانشآموزان به خصوص دانشآموزان مقطع ابتدایی تلاش خود را به کار بستند.
۶۰ درصد مدارس ابتدایی چهارمحال و بختیاری در مناطق روستایی است
مدیرکل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مدارس در مناطق روستایی که جمعیت دانشآموزی کمتر دارند به صورت حضوری برگزار خواهد شد، گفت: ۶۰ درصد مدارس ابتدایی استان در مناطق روستایی فعالیت دارند و ۴۰ درصد جمعیت دانشآموزی در این مناطق مشغول تحصیل هستند.
به گفته وی، در استان بیش از ۱۵۰ مدرسه با جمعیت زیر ۱۰ نفر دانشآموز فعال است که امکان برگزاری کلاس درس حضوری در این مدارس وجود دارد.
وی از اولیاء دانشآموزان خواست تا رعایت دستورالعملهای بهداشتی را به دانشآموزان آموزش دهند و در زمان حضور دانشآموزان در مدارس به همراه داشتن ماسک، ماده ضدعفونی کننده به دانشآموزان تاکید کنند.
دانشآموزان در سال تحصیلی گذشته افت تحصیلی داشتند
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به مجازی بودن کلاسهای درس گفت: دانشآموزان در سال تحصیلی گذشته با افت تحصیلی مواجه بودند و این افت تحصیلی مختص به یک منطقه و یا پایه تحصیلی خاص نبوده است.
سید فیروز عسگری افزود: افت تحصیلی دانشآموزان به افت تحصیلی محسوس، آشکار و پنهان تقسیم بندی میشود که بر نوع آموزش و کیفیت آموزش در مدارس استان تقسیم میشود.
وی با تاکید بر اینکه افت تحصیلی دانشآموان در استان و کشور در سال تحصیلی گذشته که آموزش مجازی بود قابل کتمان نیست، اظهار داشت: هیچ آموزشی جایگزین آموزش حضوری و آموزش رو در روی معلم و دانشآموز نیست.
عسگری افزود: افت تحصیلی آشکار بر اساس ارزیابی سنجش و امتحانات پایه دوازدهم و نهم ارزیابی شده و افت تحصیلی پنهان نیز در میان پایهها مشهود است به صورتی که برخی دانشآموزان با کمک دوستان و اولیاء در امتحانات بهترین نمره را کسب کردند در صورتی که کیفیت آموزش و درک آموزشی آنها نسبت به نمره آنها پایین تر است.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در پایه دوازدهم در کشور و استان در دروس علوم و فنون، ریاضیات و شیمی افت تحصیلی بالایی داشتیم در صورتی که در درس زبان نسبت به سالهای گذشته رشد داشتیم.
وی با تاکید بر اینکه هیچ آموزشی کیفیت آموزش حضوری را ندارد ،گفت: امسال برای سه پایه ششم ابتدایی، نهم و دوازدهم برنامه ریزی جدیدی انجام شده است تا آموزشها به صورت ترکیبی حضوری و مجازی برگزار شود تا عقب افتادگی تحصیلی سال گذشته در مدارس جبران شود.
به گزارش ایرنا، از ابتدای شیوع کرونا ۱۹ شهریور ۲۰۴ هزار و ۴۴۰ مورد نمونهگیری تست مولکولی تشخیص کرونا در چهارمحال و بختیاری انجام شده که بر اساس آن ۷۳ هزار و ۴۸۳ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی شده است.
دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اعلام کرد، بر اساس جدیدترین رنگبندی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سه شهرستان استان از وضعیت قرمز به نارنجی و یک شهرستان به وضعیت زرد تغییر رنگ داد.
بر این اساس شهرستانهای فارسان، کوهرنگ و سامان از وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) به وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان خانمیرزا به وضعیت زرد (خطر متوسط) تغییر رنگ دادند.
شهرستانهای شهرکرد، بروجن، لردگان، کیار، بن و اردل نیز کماکان در وضعیت قرمز (خیلی پرخطر) شیوع کرونا قرار دارند.
نظر شما