۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۳۴
کد خبرنگار: 1285
کد خبر: 84467664
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سیمان شهرکرد در بورس خرید و فروش می‌شود

۲۰ شهریور ۱۴۰۰، ۲۲:۳۴
کد خبر: 84467664
سیمان شهرکرد در بورس خرید و فروش می‌شود

شهرکرد- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری از خرید و فروش سیمان شهرکرد در بورس از هفته آینده خبر داد و گفت: عرضه کالا در بورس اگر چه با محاسن و معایبی همراه است اما به سبب شفافیت خرید و فروش منجر به حذف رانت می‌شود.

سجاد رستمی عصر شنبه در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی این استان افزود: شرایط اقتصاد کشور به علت تحریم‌ها و شیوع کرونا، دستخوش مشکلات زیادی شده که همین موضوع باعث شده تا در عرضه تولیدات با مشکل مواجه شویم و  نوسانات قیمتی زیاد شود.

وی با اشاره به اینکه برخی تولیدات صنعتی کشور از جمله فولاد و مواد اولیه پتروشیمی وارد بورس شده است، تصریح کرد: عرضه در بورس سبب می‌شود تا بازار خرید و فروش شفاف شود و سود تولید به جای جیب واسطه‌گر به جیب تولیدکننده برود.

رستمی با اشاره به چالش تولید سیمان در کشور در ماه‌های اخیر افزود: قطعی برق سبب کاهش چشمگیر تولید سیمان در کشور و استان شد و تبع آن با کمبود سیمان، شبکه‌ای از رانت شکل گرفت و قیمت سیمان در بازار به چند برابر قیمت واقعی آن عرضه شد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه سیاست وزارت صنعت، معدن و تجارت، خرید و فروش کالا در بازار بورس است، افزود: این اقدام سبب می‌شود تا در ابتدا نیاز داخلی سنجیده شود و سپس تولیدات مازاد صادر شود و علاوه‌بر آن با شفافیت معاملات و نظارت نهادهای نظارتی از ایجاد رانت در بازار جلوگیری می‌شود.

رستمی با بیان اینکه عرضه کالا در بورس با مزایا و معایبی همراه است، تصریح کرد: رقابتی شدن بازار، شفافیت خرید و فروش، حذف انحصار و فساد ناشی از آن، توزیع عادلانه سود، تحویل کالا با ضمانت و فراهم شدن امکان خرید و فروش محصولات راهبردی صنعتی از جمله محاسن عرضه کالا در بورس است.

وی در عین حال مسکوت ماندن ۱۰ درصد قیمت کالای خریداری شده توسط کارگزار بورس، اولویت عرضه کالا برای خریداران کلان و گران‌تر شدن مواد اولیه بر اساس قیمت‌گذاری در بورس را از معایب عرضه تولیدات در بورس عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، در این نشست به بررسی عرضه سیمان تولیدی استان در بازار بورس و نحوه اجرای برخی طرح‌های صنعتی استان از جمله پارک اوره و طرح کریستال ملامین لردگان تشریح شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha