به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله مرتضی مقتدایی در پیامی تصویری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید حوزه های علمیه خواهران با عنوان «ره آورد خوبان»، افزود: ارتقای سطح علمی در تعلیم و تربیت، در تحقیق و پژوهش، در تالیف، در تبلیغ و غیره، خدمات خوبی از خود نشان دادند و پیشرفتهای قابل توجهی را تحصیل کردند. لذا همان شان و جایگاهی که از نظر علمی، فضیلت و شرافت، حوزههای علمیه برادران داشته و دارند، همان شان و جایگاه را حوزه های علمیه خواهران امروز دارا هستند.
وی افزود: از حضرت امام (ره) درباره حوزههای علمیه خواهران سوال شده که دست خط مبارکشان الان موجود است؛ حضرت امام فرمودند: هیچ فرقی بین حوزههای علمیه برادران و حوزههای علمیه خواهران نیست. از مقام معظم رهبری همین سوال شده، باز دست خط شان موجود است که تاکید کرده اند: هیچ تفاوتی بین حوزههای علمیه برادران و خواهران نیست و از این میتوانیم استفاده کنیم، همان شان و جایگاه و احترامی که حوزههای علمیه برادران در اجتماع دارند، همان جایگاه را حوزههای علمیه خواهران در بین تودهها و جمعیتها در اجتماع دارا هستند.
وی ادامه داد: من اجمالا اشاره میکنم به چند پیشرفتی که برای حوزههای علمیه خواهران بوده و الان دارا هستند، اما جامعة الزهرا(سلام الله علیها) موفقیتی که این مجموعه داشته است، ایجاد دورههای عالی فقه و اصول، بعد از سطح چهار به صورت آزمایشی و با هدف پرورش مجتهد است؛ بتوانند این را به ثمر برسانند و افرادی را در حد مجتهد پرورش داده و تحویل حوزههای علمیه و تحویل جامعه بدهند.
رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران گفت: مطلب دوم رشد بالا و موفقیت آمیز پژوهشهای طلاب خواهر در جشنواره علامه حلی است و این رشد سه برابر سالهای گذشته است و هر ساله تحقیقات، پژوهشها و تالیفات جدید و تازه از سوی طلاب به این جشنواره ارسال می شود که این رشد موفقیت بسیار بالایی برای جامعه الزهرا(س) و حوزههای علمیه خواهران محسوب می شود.
وی یادآور شد: سومین مسئله، پذیرفته شدن ۲۲۰ نفر از طلاب جامعه الزهرا(س) و مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در مرکز امور نخبگان حوزه، به عنوان استعدادهای برتر است که این نیز یک موفقیت بسیار خوبی است. پیشرفت هایی نیز در جامعة الزهرا(س) اتفاق افتاده و در بخشهای مختلف اعم از آموزش، فرهنگی، پژوهش و مرکز مدیریت نیز پیشرفت هایی حاصل شده است.
مقتدایی اضافه کرد: راه اندازی گروههای علمی در مدارس علمیه خواهران در سطح سه، یکی دیگر از پیشرفت ها است و راه اندازی انجمنهای علمی اساتید و پشتیبانی علمی از اساتید نیز بسیار دارای اهمیت است. تدوین اولین منشور جامع اخلاقی و برنامه جامع تربیتی حوزههای علمیه خواهران یکی دیگر از برنامه های پیش روی این مجموعه است که در حال تدوین است و مقدمات آن فراهم شده که کمک خواهد کرد طلاب علوم دینی از نظر علمی، اخلاقی و تربیت آنها رشد پیدا کنند.
وی ادامه داد:راهاندازی مدرسه مجازی قرآن و حدیث حوزه های علمیه خواهران یکی دیگر از اقدامات خوبی است که با هدف خدمت رسانی به طلاب و اقشار مختلف بانوان جامعه صورت گرفته است و امیدواریم سبب تقویت علمی و قرآنی بانوان جامعه شود.
رییس شورای سیاستگذاری حوزه های علمیه خواهران یادآور شد: ساماندهی بیش از ۱۵ هزار دانشآموخته و ثبت حقوقی ۴۰ کانون دانشآموختگی نیز کار بسیار مهم و موثری است که انجام شده است؛ همچنین راهاندازی ۴ هزار و ۶۰۰ گروه تبلیغی فعال، دارای اهمیت فراوانی است تا این گروه ها بتوانند در امر تبلیغ فعالیت کنند.
وی ابراز داشت: تربیت ۲ هزار ۷۵۹ مبلغ فعال در فضای مجازی نیز اقدامی بسیار وسیع و مهم است و این مبلغه ها می توانند تأثیرگذاری خوبی در فضای مجازی داشته باشند؛ همین طور تربیت بالغ بر یکهزار مبلغ تخصصی یکی دیگر از فعالیت ها است که این افراد بتوانند فعالیتهای تبلیغی تخصصی بین جامعه داشته باشند.
مقتدایی تاکید کرد: این مباحث اجمالی از خدمات و پیشرفت هایی است که اخیرا در حوزههای علمیه خواهران صورت گرفته و امیدوار هستیم که ان شاءالله این فعالیتها در امر آموزش، پژوهش، امور فرهنگی و تبلیغی روز به روز بیشتر شود.
وی در پایان گفت: برگزاری ۳۰ هزار جلسه خانگی قرآنی توسط خواهران طلبه در جهت ترویج فرهنگ قرآن در میان فشار جامعه نیز جای تقدیر دارد و این خدمات، بسیار خوب و با ارزش است و امیدواریم حوزه های علمیه خواهران بتوانند جایگاه عظیم خودشان را در اجتماع به طور مؤثر پیدا کنند و به فعالیت های خود شامل پیشرفتهای علمی، تالیفات، تبلیغات مؤثر در بین بانوان، دانشگاهها و مدارس آموزش و پرورش واقف باشند.
نظر شما