۲۲ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۱۷
کد خبرنگار: 948
کد خبر: 84469334
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰ میلیارد ریال برای تاکداری نوین در خراسان شمالی هزینه شد

بجنورد- ایرنا- معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: تاکنون ۵۰ میلیارد ریال برای تجهیز روش نوین داربستی ۱۴۵ هکتار از باغ های انگور این استان هزینه شده است.

محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کشت و پرورش انگور در خراسان شمالی سابقه ای دیرینه دارد و شرایط اقلیمی مناسب، سازگاری ارقام، کاربردهای متنوع در تهیه انواع غذا و شیرینی ها، قابلیت فرآوری و صادرات و نقش موثر آن در معیشت و اشتغال استان زمینه را برای رسیدگی به این محصول مهم در استان فراهم کرده و توسعه تاکداری نوین از اولویت های باغداری این خطه است.

وی تصریح کرد: بیشترین سطح کشت و تولید محصولات باغبانی استان به انگور اختصاص دارد و رتبه ششم سطح و تولید در کشور و رتبه اول کشت انگور دیم را در کشور داریم و برنامه ریزی های لازم برای تنوع بخشی و تولید نهال این محصول مهم در استان در حال انجام است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی عنوان کرد: ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان در این استان وجود دارد که از آن ۱۷۵ هزار تن انگور برداشت می شود و در نظر است تا بخش عمده ای از باغ ها به روش نوین داربستی باشد.

تولید ۱۵۰ هزار نهال برتر

شریکیان در ادامه افزود: ۱۵۰ هزار نهال از ارقام برتر انگور شامل ترکمن، پیکامی، بیدانه قرمز، یاقوتی، کندری و لعل در راستای توسعه تاکداری نوین برای اولین بار در سطح استان تولید شد و اقدامات لازم برای تامین ارقام و ژنوتیپ های تجاری از موسسه علوم باغبانی و تکثیر آن با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی انجام شده است.

وی بیان کرد: همچنین عملیات اجرای پروژه سرشاخه کاری انگور و تعویض تاج درخت با ارقام تجاری آبی و دیم تامین شده از باغ های مادری و مراکز تحقیقاتی کشور به صورت الگویی در سطح ۲ هکتار از باغات انگور استان انجام شده است.

معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در حال حاضر چهار واحد بسته بندی و تصفیه کشمش با ظرفیت ۲ هزار و ۹۵۰ تن ، یک واحد تهیه کنسانتره و آبمیوه گیری با ظرفیت یکهزار تن و ظرفیت سردخانه ها جهت نگهداری یکهزار تن انگور در استان فراهم شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد صنایع فرآوری، و بسته بندی و نگهداری سبب ارزش افزوده تولیدات باغی و اشتغالزایی می شود و توجه به میزان تولید استان نیازمند سرمایه گذاری بخش خصوصی است کهباید همه دستگاه های استانی برای انجام این مهم با سازمان جهاد کشاورزی همکاری کنند.

براساس این گزارش، ۱۱ درصد از درآمد استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی از محل تولید انگور به دست می آید اما کاهش قیمت، افزایش هزینه های تولید باعث شده است که وضعیت اقتصادی تاکداران دچار مشکل و چالش شود، هم اکنون این قشر از نبود درآمد و تامین هزینه های زندگی در رنج و مشقت هستند.

سالانه از ۱۸ هزار و ۵۰۰ هکتار تاکستان خراسان شمالی ۱۷۵ هزار تن محصول برداشت می شود. بیش از نیمی از انگور استان شامل رقم کلاهداری است.

این نوع  انگور بیشتر به شکل تازه خوری به مصرف می رسد و به گفته کارشناسان بخش کشاورزی، از این میزان ۹۰ هزار تن انگور مازاد بر مصرف در استان تولید می شود که نیاز به راه اندازی صنایع تبدیلی و تکمیلی به منظور فراوری در این خطه دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha