بستر افزایش همکاری‌های ایران و افغانستان باید فراهم شود

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی از مدیران دستگاه های اجرایی خواست شرایط و بستر افزایش همکاریهای متقابل ۲ کشور ایران و افغانستان را با هدف توسعه تعاملات اقتصادی و حمایت از بخش خصوصی فراهم کنند.

مرتضی اشرفی روز پنجشنبه در نشست هم اندیشی تسهیل در مراودات تجاری با کشور افغانستان بر لزوم تدوین استراتژی جدید به منظور افزایش همکاریهای متقابل دو کشور و تسهیل و تسریع در مبادلات مرزی تاکید کرد.

وی گفت: لازم است مدیران دستگاه های اجرایی و نمایندگان بخش خصوصی مشکلات و موانع اجرایی فعالیتهای اقتصادی استان در مرزها را شناسایی و پیشنهادات خود را برای اصلاح فرآیندها و نیز تصمیم سازیهای جدید اعلام کنند و به منظور رفع موانع و تسهیل و روانسازی اقدامات لازم را انجام دهند.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: توجه به جذب سرمایه گذاریهای خارجی در این استان با توجه به تحولات اخیر کشور افغانستان اعم از متخصصان بخشهای مختلف و سرمایه گذاران از سوی دستگاه‌های مرتبط ضروری است و باید برنامه های خود در این خصوص را ارایه دهند.

وی ادامه داد: افغانستان شریک اول صادراتی و شریک دهم وارداتی خراسان رضوی است بطوریکه در پایان سال گذشته بیش از ۷۹۲ میلیون دلار کالا از این استان به این کشور صادر شد که سهم ۵۹ درصدی از سبد ارزش صادرات کالایی استان را به خود اختصاص داد.

اشرفی گفت: مرز دوغارون مهمترین مرز فعال کشور با افغانستان است که در سال گذشته گمرک دوغارون با سهم ۴۴ درصد از نظر وزن و ۲۱ درصد از نظر ارزش کل صادرات تجاری استان، رتبه دوم در بین گمرکات خروجی خراسان رضوی را به خود اختصاص داد.

در این نشست نمایندگان بخش خصوصی خراسان رضوی نیز با اشاره به قابلیت های اقتصادی استان اعم از تولیدکنندگان و صادرکنندگان آمادگی خود را در شرایط جدید اعلام و خواستار توجه و حمایت دولت و مسوولان استان از نظر تسهیل امور تجاری، بازرگانی و یکپارچگی و مدیریت در صادرات محصولات و خدمات خود شدند.

دوغارون تنها معبر رسمی در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان، دالان تجاری شرق به غرب و مسیر باستانی جاده ابریشم است و روزانه سه هزار و ۵۰۰ تبعه خارجی و ایرانی از مرز دوغارون در ۱۲۰ کیلومتری غرب هرات افغانستان و ۲۵۰ کیلومتری مشهد رفت و آمد می‌کنند.

امسال ۶ میلیون و ۵۹۰ هزار لیتر سوخت از این پایانه مرزی صادر و ۷۲۴ هزار و ۶۱۶ تن کالا به ارزش ۷۴۷ میلیون دلار از طریق گمرک دوغارون وارد خراسان رضوی شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha