۲۶ شهریور ۱۴۰۰، ۲۰:۵۰
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84473737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

امسال ۲۲ هزار ماموریت توسط اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری انجام شد

شهرکرد- ایرنا- مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی و رییس اورژانس ۱۱۵ استان چهارمحال و بختیاری گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲هزار ماموریت توسط تکنسین‌های اورژانس استان انجام شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۴درصد افزایش داشته است.

محمد حیدری روز جمعه در وبینار خبری به مناسبت روز اورژانس افزود: در ۶ ماهه نخست پارسال ۱۹ هزار ماموریت توس تکنسین‌های اورژانس انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ ماهه نخست پارسال ۱۰۰ هزار تماس با اورژانس  ۱۱۵ برقرار شد، اظهار داشت: امسال ۱۲۰ هزار تماس  با اورژانس ۱۱۵ برقرار شد که به دلیل پیک چهارم و پنجم کرونا تعداد تماس با اورژانس۱۵ درصد افزایش داشت.

رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری گفت: در سالجاری ۱۲ هزار مشاوره در حوزه‌های مختلف از سوی کارشناسان پرستاری و پزشک مشاور به تماس گیرندگان ارائه شد، که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۱۰ هزار مشاوره بوده است.

وی با اشاره به اینکه در ۶ماهه نخست امسال ۲۴هزار مزاحمت تلفنی در استان با مرکز اورژانس ۱۱۵ برقرار شده است،گفت: مزاحمت‌های تلفنی اورژانس ۱۱۵ استان ۵۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی، در مدت مشابه پارسال  ۱۶ هزار تماس مزاحمت تلفنی با اورژانس ۱۱۵ استان برقرار شد که این مزاحمت‌های تلفنی باعث کاهش خدمات رسانی و برقراری ارتباط با مرکز ۱۱۵ استان به دلیل کم‌بودن تعداد خطوط ورودی با اورژانس می‌شود.

حیدری افزود: ماموریت‌های ترافیکی اورژانس ۱۱۵ در سال‌گذشته چهار هزار و ۲۰۰ مورد و امسال چهار هزار و ۵۰۰ مورد بوده است.

وی با اشاره بر اینکه در سالجاری چهار هزار و مدت مشابه پارسال ۲ هزار و ۲۰۰ ماموریت غیرترافیکی در استان انجام شد، گفت: بیشترین علت تماس ماموریت‌های غیرترافیکی به دلیل بیماری قلبی و تنفسی بوده است.

به گفته وی، امسال یکهزار و ۵۰۰ ماموریت قلبی و یکهزار  ۵۰۰ ماموریت تنفسی استان انجام شده است.

۵۶ ماموریت هوایی در یکسال اخیر در استان انجام شد

مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال شدن اورژانس هوایی در استان از ۲۶ شهریورماه پارسال، افزود: در این مدت ۵۶ ماموریت هوایی توسط اورژانس هوایی  استان انجام شد که بیشترین تعداد ماموریت‌ها اعزام به مناطق سخت‌گذر بود.

به گفته وی، در خدمات رسانی اورژانس زمان بسیار مهم است و در اعزام‌های اورژانس هوایی با استقرار بالگرد در استان در کمتر از ۱۰ دقیقه بالگرد اعزام و بیماران و امدادخواهان به مراکز درمانی و یا بیمارستان اعزام می‌شوند.

حیدری اظهار داشت: در سالجاری ۱۴ مورد احیای قلبی ریوی در استان انجام شد که در مدت مشابه پارسال این تعداد ۱۰ مورد بود.

وی گفت: امسال ۲۳ مادر باردار هنگام اعزام به بیمارستان در آمبولانس و یا در خانه با کمک تکنسین‌های اورژانس زایمان کردند که این تعداد در سال‌گذشته ۱۴ مورد بود.

آمار غرق شدگی در سالجاری ۵۳ درصد افزایش داشت 

رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۹ نفر در استان در رودخانه و یا استخر کشاورزی غرق شدند که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۱۹ مورد بود.

وی با اشاره به افزایش ۵۲ درصدی غرق شدگی در سالجاری در استان افزود :بیشترین تعداد غرق شدگی‌ها در رودخانه زاینده رود بود.

حیدری اظهار داشت: در سالجاری ۴۷ مورد دچار مسمومیت با گاز منوکسیدکربن در استان بود که این تعداد در مدت مشابه پارسال ۵۹ مورد بود.

فعالیت تکنسین‌های اورژانس تعطیل پذیر نیست

رییس اورژانس ۱۱۵ چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه فعالیت اورژانس به صورت شبانه‌روزی است، گفت: در هیچ زمانی فعالیت تکنسین‌های اورژانس تعطیل‌پذیر نیست و خدمات‌رسانی در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به مردم ارائه می‌شود.

وی اظهار داشت : در ایام شیوع کرونا که فعالیت برای نهادها و ادارات با یک سوم و دو سوم نیروی اداری انجام می‌شد ،فعالیت نیروهای اورژانس بدون هیچ تعطیلی و یا کاهش ظرفیت نیروی انسانی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه اعزام آمبولانس به محل حادثه در کمترین زمان و از نزدیکترین پایگاه اورژانس به محل حادثه انجام می‌شود، افزود: برخی مواقع به دلیل ماموریت بودن آمبولانس نزدیکترین پایگاه به محل حادثه باید از آمبولانس سایر پایگاه‌ها استفاده کرد که این امر زمان رسیدن آمبولانس به محل حادثه را به تاخیر می‌اندازد.

۱۲پایگاه اورژانس توسط خیران در دست ساخت است

حیدری با اشاره به اهمیت احداث پایگاه‌های جدید اورژانس به منظور کاهش فاصله بین پایگاهها و خدمات‌رسانی مطلوب‌تر گفت: هم اکنون ساخت ۱۲ پایگاه جدید با همکاری خیران در استان در دست ساخت است.

وی بر همکاری و همیاری بیشتر خیران برای ساخت پایگاه و تامین تجهیزات اورژانس ۱۱۵ در استان تاکید کرد و گفت: احداث پایگاه جدید در خدمات‌رسانی بهتر به مردم در کوتاهترین زمان با بهترین کیفیت در دستور کار است.

به گزارش ایرنا، هم اکنون در استان ۵۴ پایگاه اورژانس فعال است که از این تعداد ۳۴ پایگاه جاده‌ای، ۱۹ پایگاه شهری و یک پایگاه اورژانس هوایی است که طبق استانداردها برای هر پایگاه ۹ نفر نیرو نیاز است و هم‌اکنون متوسط نیروهای فعال در هر پایگاه در استان پنج نفر است و  ۴۰۰ نیروی عملیاتی در پایگاه‌های استان فعالیت دارند.

یک دستگاه اتوبوس آمبولانس با ظرفیت ۹ بیمار و یک بیمارستان صحرایی در استان فعال است که بیمارستان صحرایی اورژانس از ۵۰ روز گذشته در محوطه بیمارستان شهرکرد برای خدمترسانی به بیماران کرونایی برپا شد.

میانگین کشوری فاصله هر پایگاه ۴۰ کیلومتر است که این میزان در استان ۲۰ تا۲۵ کیلومتر است و این امر باعث شده که مدت زمان رسیدن تکنسین‌های اورژانس بالای سر بیمار کمتر از کشوری باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha