۲۷ شهریور ۱۴۰۰، ۱۸:۰۱
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84475415
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تعهد آمریکا و اروپا / تولید گاز متان تا یک سوم را کاهش می دهند

تهران – ایرنا – آمریکا و اتحادیه اروپا به طور مشترک متعهد شدند که انتشار جهانی گاز متان را در یک دهه آینده به میزان تقریبا یک سوم کاهش دهند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از گاردین، کارشناسان زیست محیطی این تعهد را یکی از مهمترین گام ها در جهت اجرای توافق آب و هوایی پاریس می دانند.

این در حالی است که آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درمورد خطر بالای شکست مذاکرات آب و هوایی سازمان ملل که قرار است نوامبر سال جاری (آبان) در گلاسکو اسکاتلند برگزار شود، هشدار داده است.

متان گاز گلخانه ای قوی است و در مقایسه با دی اکسید کربن تقریبا ۸۰ برابر تاثیرگذاری بیشتری در جذب گرما در اتمسفر دارد.

تولید گاز طبیعی، تولید گوشت و دیگر اشکال کشاورزی از جمله منابع اصلی انتشار گاز متان است.

در همین حال، توافق بین آمریکا و اتحادیه اروپا با هدف کاهش دستکم ۳۰ درصد از انتشار جهانی گاز متان تا سال ۲۰۳۰ منعقد شده است.

اگر این روش در سراسر جهان اجرا شود، گرمایش جهانی را تا سال ۲۰۴۰ به میزان ۰.۲ درجه سانتیگراد کاهش می دهد، درحالی که در آن زمان احتمال افزایش دما وجود دارد.

جهان در حال حاضر حدود ۱.۲ درجه سانتیگراد گرمتر از زمان قبل از صنعتی شدن است.

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که زمانی که این تعهد (کاهش گازمتان) برای کسب امضای بیشتر در بیست و ششمین اجلاس آب و هوایی سازمان ملل متحد در شهر گلاسکو اسکاتلند به رای گذاشته شود، ما یکی از اولین کشورهایی خواهیم  بود که به تعهد آمریکا و اتحادیه اروپا در زمینه کاهش انتشار گاز متان می پیوندد.

سازمان ملل روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که تعهدات و برنامه های دولت ها در زمینه انتشار گازهای گلخانه ای به افزایش ۱۶ درصدی انتشار این گازها در سال ۲۰۳۰ در مقایسه با سطح سال ۲۰۱۰ منجر می شود، در حالی که دانشمندان هشدار داده اند که انتشار این گازها باید به میزان ۴۵ درصد کاهش یابد تا درجه حرارت روی ۱.۵ درجه سانتیگراد ثابت بماند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل هشدار داده که وعده ها و تعهدات کشورها در سالهای بعد از توافق آب و هوایی پاریس نشان داده که چنین تعهداتی برای جلوگیری قابل توجه از تغییرات آب و هوایی کافی نبوده است و جهان در مسیر فاجعه باری حرکت می کند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، میانگین دمای جهان تا پایان قرن حاضر حتی با وجود تعهد همه کشورها به کاهش گازهای آلاینده، به ۲.۷ درجه سانتیگراد افزایش خواهد یافت که احتمالا به تشدید جنگل سوزی ها، خشکسالی و سیل منجر خواهد شد.

تقریبا ۲۰۰ کشور جهان در اقدامی داوطلبانه نسبت به کاهش گازهای آلاینده مطابق با توافق پاریس متعهد شده اند. از زمان امضای این توافق برخی از کشورها قویا به تعهدات خود پایبند بوده اند.

با این حال ۷۰ کشور از جمله چین به تعهدات جدید پایبند نیستند. چین بزرگترین سهم را در تولید گازهای گلخانه ای دارد. هند و عربستان نیز بزرگترین اقتصاد را دارند که خود تاثیر چشمگیری در وضعیت آب و هوا داشته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha