رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این آیین گفت: مراکز جامع مشاورهای که در استانها شرایط ارتقا داشته باشند با تجهیز آنها به امکانات تخصصی، به مراکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای ارتقا مییابند.
سید جواد حسینی افزود: کمتر از ۲ سال گذشته فقط ۱۵ مرکز جامع مشاورهای در کشور وجود داشت که امروز به ۵۵ مرکز رسیده است.
وی اظهار داشت: خراسان جنوبی دهمین استان مجهز به مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای است که امیدواریم در آینده نزدیک همه استانها با ارتقای مراکز مشاوره خود از این ظرفیت برخوردار شوند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه این مراکز نباید از نظر تجهیزات مورد نیاز کمبودی داشته باشند گفت: ۲۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات وزارت آموزش و پرورش برای تجهیز این مرکز اختصاص مییابد.
مرکز جامع تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای دانشآموزان استثنایی که امروز به بهرهبرداری رسید، خدماتی نظیر مشاوره خانواده، بیناییسنجی، مرکز مشاوره کودکان با نیازهای ویژه، آزمونها و خدمات توانبخشی، کار درمانی و شنواییسنجی را به جامعه هدف ارایه میکند.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی پس از افتتاح این مرکز در جمع کادر اداری و مدیران مدارس استثنایی استان خراسان جنوبی گفت: مرکز مشاوره افتتاح شده پنجاه و پنجمین مرکز مشاوره ویژه دانشآموزان استثنایی و اولیای آنان در کشور است و این مرکز علاوه بر خدمات مشاورهای، خدمات تشخیصی و توانبخشی را به دانشآموزان استثنایی ارائه میکند و مشابه این مرکز ۹ مرکز جامع دیگر در کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه ارتباط بین بخشی مراکز اختلالات یادگیری با معاونت آموزش ابتدایی موجب ارتقای فعالیتهای این مراکز خواهد شد گفت: ۱۲ مرکز ویژه اختلالات یادگیری در استان خراسان جنوبی وجود دارد که به هر مرکز ۱۰ میلیون تومان اعتبار اختصاص خواهد یافت.
حسینی یکی از رویکردهای سازمان آموزش و پرورش استثنایی را حرکت به سمت اجتماعی شدن این سازمان برشمرد و گفت: تدوین و اجرایی کردن بسته تحولی توسعه مشارکتها، گسترش نهضت مشارکتی توانافزایی و راهاندازی باشگاههای بازنشستگان از جمله فعالیتهای مشارکتی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است که منجر به اجتماعی شدن این سازمان هم میشود.
وی با اشاره به قلمروهای استانداردسازی نظام تعلیم و تربیت به ویژه در آموزش و پرورش استثنایی افزود: آموزش و پرورشی استاندارد است که به سمت استانداردسازی فضا، تجهیزات، منابع انسانی محتوا، منابع مالی، فناوریهای نوین و رویهها و فراگردها حرکت کند و این استانداردسازیها در آموزش و پرورش استثنایی با جدیت پیگیری میشود.
معاون وزیر با بیان اینکه با اجرای نهضت از خشت تا بهشت ۱.۵ متر مربع سرانه فضای آموزشی دانشآموزان استثنایی ارتقا یافته است گفت: براساس آمایش سرزمینی ۲۱۰ مدرسه استثنایی در کشور نیاز بود که در یک سال و نیم گذشته ۱۶۰ مدرسه از این تعداد افتتاح یا کلنگزنی شده است.
وی تصریح کرد: ۱۲ مدرسه از این تعداد در استان خراسان جنوبی مورد نیاز است که ۲ مدرسه در حال ساخت است و بقیه مدارس در صورت تامین زمین یا مشارکت خیرین ساخته خواهد شد.
وی افزود: تربیت بدنی از نیازهای اساسی دانشآموزان با نیازهای ویژه است و در همین راستا ۷۰ سالن ورزشی برای دانشآموزان استثنایی در حال ساخت است.
حسینی تدوین بستههای تحولی را گامی برای اجرایی کردن سند تحول بنیادین دانست و گفت: در سال جاری سه بسته تحولی آموزشهای خانواده محور، بازی و ورزشهای نشاط آفرین و توسعه کیفی مراکز مشکلات ویژه یادگیری در آموزش و پرورش استثنایی تدوین و اجرایی شده است.
وی با بیان اینکه تجمیع ساختارهای استانی آموزش و پرورش در سالیان گذشته موجب کاهش استحکام آموزش و پرورش استثنایی شد گفت: با مصوبه شورای سازمان تفویض اختیار صدور احکام و استقرار ذیحسابی اجرایی شده است و برای حل مشکل نبود ساختار آموزش و پرورش استثنایی در مناطق نیز تشکیل شورای هماهنگی و پشتیبانی آموزش و پرورش استثنایی در استانها و مناطق به تصویب شورای سازمان رسیده است.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به سختی کار در آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: استثنا شدن همکاران این سازمان از قانون جامع خدمات کشوری در کمیسیون اجتماعی دولت در حال بررسی است و امید است به زودی به مجلس ارائه شود.
وی افزود: اعتبار سال جاری آموزش و پرورش استثنایی استان خراسان جنوبی از ۲ میلیارد تومان به پنج میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.
رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور شامگاه روز گذشته (شنبه) وارد خراسان جنوبی شد و حضور در گردهمایی مشترک معاونین اداره کل و مدیران شهرستانها و مناطق، بازدید از آموزشگاهها، افتتاح مرکز تشخیصی، توانبخشی و مشاورهای، نشست تخصصی در حوزه آموزش و پرورش استثنایی و بازدید از اردوگاه استثنایی از مهمترین برنامههای سفر حسینی به این استان است.
نظر شما