به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار اقتصادی ایرنا، یکی از مهمترین موضوعات در این زمینه، مساله محدودیت مسافرگیری ۶۰ درصدی در پروازها به منظور پیشگیری از شیوع کرونا است. این موضوع، از ماهها پیش در ایران و دیگر کشورها به اجرا درآمده است اما با گذشت زمان، افزایش واکسیناسیون و برخی تمهیدات به عمل آمده، شرکتهای هوایی می گویند که این الزام اکنون در بسیاری از پروازهای خارجی رعایت نمی شود و به همین دلیل، دیگر دلیلی ندارد ۴۰ درصد ظرفیت هواپیماها در کشور به بهانه نگرانی از شیوع کرونا بلااستفاده بماند، به ویژه آنکه به دلیل تحریمهای ناجوانمردانه امریکا، ناوگان هوایی کشور با محدودیت های جدی روبرو است.
عدم رعایت محدودیت های کرونایی از سوی برخی شرکت های هواپیمایی در حالی رخ می دهد که به نظر می رسد وزارت راه و شهرسازی همچنان حامی اجرای مصوبه ۶۰ درصدی مسافرگیری در پروازها با هدف رعایت فاصله گذاری اجتماعی است. در این میان، سازمان هواپیمایی کشوری نیز تاکنون هیچ ابلاغی از پایان اجرای این مصوبه به شرکتهای هواپیمایی نداشته است.
در چنین شرایطی، پیگیری خبرنگار ایرنا نشان می دهد که روند مقابله با تخلفات ایرلاینها در موضوع عدم رعایت پروتکل های کرونایی و به ویژه عدم رعایت مصوبه ۶۰ درصدی مسافرگیری در دو هفته اخیر، افزایش یافته و قرار است این موضوع به صورت ویژه در وزارت راه و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد.
یکی از مهمترین موضوع این نشست، بررسی ادامه اعمال محدودیتهایی کرونایی از سوی شرکتهای هواپیمایی یا بازنگری در آن است.
بر اساس مصوبات فعلی، ایرلاینها موظف هستند با فروش ۶۰ درصد ظرفیت یک هواپیما از انتقال ویروس کرونا در داخل پروازها جلوگیری کنند؛ چرا که احتمال ناقل بودن مسافر و سوار شدن مسافر مبتلا به کرونا در پروازها وجود دارد وهر چه تعداد مسافر کمتری داخل هواپیما باشد ایمنی بالاتر است.
پس از اعمال این محدودیت ها و کاهش ظرفیت پذیرش مسافر که تاثیرات جدی در افزایش هزینه ها و کاهش درآمد شرکتهای هوایی داشت، ایرلاینها نیز خدماتِ کترینگ و پذیرایی از مسافران را لغو کردند و خواهان ارائه تسهیلات دولت به بهانه کاهش درآمد خود شدند تا جایی که دولت با حمایت از شرکتهای فعال در صنعت حمل و نقل هوایی، با پرداخت بیش از ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان تسهیلات ویژه توانست مسیر ادامه فعالیت را برای کارکنان و شاغلان این صنعت فراهم کرد.
در این میان، اعمال محدودیت در سفرهای زمینی بین استانی و جریمههای یک میلیونی خودروها، تقاضای سفر هوایی را در سطح کشور افزایش داده و شرکت های هوایی را با فشار تقاضا برای ایجاد ظرفیت های پذیرش مسافر روبرو کرده است.
با این حال، برخی مسافران می گویند که به رغم بی توجهی به رعایت مصوبات محدودیت پذیرش مسافر در برخی پروازها و بیشتر شدن شمار مسافران در هفته های اخیر، کیفیت سرویس دهی به آنها بهتر نشده و حتی، خدماتی همچون پذیرایی و ارایه ماسک و الکل نیز حذف شده است.
آنها حتی نگران هستند که مصوبات منع پذیرش مسافران مبتلا به کرونا نیز از سوی برخی شرکتها به خوبی رعایت نمی شود.
قیمت بلیت پروازها نیز به دلیل جبران صندلیهای خالی در هر پرواز، همچنان بیش از گذشته است تا بخشی از ضرر ایرلاینها جبران شود، اما با وجود این، خبری از اجرای مصوبه در پروازها نیست.
امروز- (چهارشنبه) - ۳۱ شهریور- مسافر یک شرکت هواپیمایی به خبرنگار ایرنا گفت: «در پرواز مسیر تهران- اهواز این شرکت ضمن اینکه حدود ۹۰ درصد صندلیهای پرواز را فروخته بود از ارائه پکیج (بسته) بهداشتی نیز خودداری کرد.»
یکی از مسافران هواپیمایی شرکتی دیگر به مقصد مشهد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: «هنگام صدور کارت پرواز در فرودگاه متوجه شدم که شرکت هواپیمایی که از آن بلیت خریدهام تمام صندلیهای این پرواز را فروخته است و قرار نیست فاصلهگذاری اجتماعی در این پروازها رعایت شود. با این حال، خبری از پذیرایی هم نبود و مشخص نیست چرا برای لغو مصوبه فاصلهگذاری اجتماعی بهانه پایان کرونا را دارند اما برای پذیرایی بهانه شیوع کرونا وجود دارد؟!.»
این وضعیت به ویژه با شروع پروازهای اربعین به مقصد عراق تشدید شده و گزارشها از گرانفروشی در زمینه فروش بلیت هواپیماها حکایت دارد.
وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرده اند که به این وضعیت رسیدگی می کنند و اجازه تخلف به شرکت های هوایی را نخواهند داد.
در این زمینه، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی بازرس ویژه در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) مستقر کرده است تا به صورت میدانی، بر وضعیت پروازهای اربعینی نظارت کند و تخلفات احتمالی را به وزیر گزارش دهد.
«حسن خوشخو» مدیرکل نظارت بر فرودگاهها و شرکتهای هواپیمایی سازمان هواپیمایی کشوری در این زمینه هشدار داده است: «چنانچه شرکتهای هواپیمایی اقدام به فروش بلیت پروازهای اربعین در بازه ۲۸ شهریور تا ۱۰ مهر خارج از نرخ مذکور اعم از چارتری و غیر چارتری کنند، تخلف است و علاوه بر برخورد سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاینهای متخلف، آنها به مراجع قضائی نیز معرفی خواهند شد.»
روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی نیز گزارش داد: همزمان با تخلفات شرکت های هواپیمایی در اولین روز فروش بلیت اربعین با نرخ مصوب، اولین نشست ستاد اربعین دو روز پیش با دستور «رستم قاسمی»، وزیر راه و شهرسازی برگزار شد و جلسات آن به صورت مداوم ادمه خواهد یافت.
بر اساس این گزارش، «نعمت الله ترکی» معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر راه و شهرسازی در این نشست گفت: تمام شرکتهای هواپیمایی ملزم هستند به درخواست زائران اربعین بلیت رفت و برگشت صادر کنند، مگر آنکه خود زائر خواستار خرید بلیت یکطرفه باشد.
وی همچنین تصریح کرد: مشکلات مربوط به سفر هوایی حل شده و سازمان هواپیمایی کشوری نیز تمام توان خود را به کار گرفته است که این اعزام به طریق خوبی انجام شود.
نظر شما