معاون وزیر کشور: تقویت ارتباط با کشورهای همسایه از سیاست‌های دولت است

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: گسترش همکاری‌های اقتصادی از اولویت های نخست دولت است و یکی از موضوعاتی که اخیرا در دستور کار وزارت کشور قرار گرفته، تقویت ارتباط با کشورهای همسایه از طریق وزارت امور خارجه است.

بابک دین‌پرست روز پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات تجار و فعالان اقتصادی افغانستانی که حضور معاونان اقتصادی سه استان مرزی خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و نیز سرمایه‌گذاران افغانستانی در مشهد برگزار شد، اظهار داشت: گفت: ایران از معدود کشورهایی است که با ۱۵ کشور همسایه بوده و ۱۶ استان مرزی دارد و این زمینه ای مغتنم را برای توسعه همکاری اقتصادی با این کشورها فراهم کرده است.

وی مدیریت واحد مرزی را بسیار مهم دانست و گفت: اگر این مدیریت واحد در مرز مستقر شود و تعامل بهتری با کشورهای همسایه ایجاد شود، منجر به توسعه صادرات و واردات خواهد شد و دولت به جز انجام مبادلات مرزی و توافقات بین استانداران در موضوعات مرزی دخالت زیادی نمی کند.

وی اظهار داشت: کشور ما در این حوزه قوانین و مقررات خیلی خوبی دارد که باید به آن توجه کرده و روی آن متمرکز شد، قانون مبادلات مرزی ما سال ۸۴ ابلاغ شده است و استانداران به عنوان روسای شورای ساماندهی مبادلات مرزی، مسوولیت ایجاد هماهنگی های مرزی را دارند، لذا باید آقایان مسوول دائما این نشست ها را برگزار کنند و استانی مانند خراسان رضوی باید حداقل هر ۱۵ روز یکبار نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی را برگزار کند و این اتفاق مهمی است که باید در این استان و استانهای دیگر مرزی بیفتد.

معاون وزیر کشور گفت: شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب شورای قدرتمندی است که معاون اقتصادی وزیر کشور دبیر آن است و نخستین نشست مربوطه در دولت سیزدهم مختص شورای توسعه و امنیت پایدار شرق کشور بود که نظرخواهی لازم در این زمینه از دستگاه های اجرایی هم صورت گرفت.

دین پرست اظهار داشت: کارگروه تشویق و حمایت از سرمایه گذاری خارجی از قوانینی بود که سال ۱۳۸۱ ابلاغ شد و قانون بسیار خوبی است که به واسطه همان قانون است که ما مراکز خدمات سرمایه گذاری را در استانها ایجاد کرده ایم و استاندار رییس آن است و اختیارات خوبی برای تقویت سرمایه گذاری و مبادلات تجاری با کشورهایی مانند افغانستان دارد.

معاون وزیر کشور حفظ تعاملات تجاری را مستلزم داشتن نگاه برد- برد دانست و اضافه کرد: در هفته چهارم مهرماه نشست مشترک استانداران مرزی و نمایندگی های کنسولگری ایران در کشورهای همسایه برگزار خواهد شد که چین و هند هم در آن حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به یک مصوبه هیات وزیران گفت: دولت مصوبه ای داشت که هر کس سرمایه گذاری یا سپرده گذاری بلندمدت ۲۵۰ هزار دلاری کرد، بتواند اقامت پنج ساله بگیرد و آخرین استعلامی که صورت گرفت مشخص کرد حتی یک مورد هم نبوده است که فردی بتواند از این طریق اقامت پنجساله بگیرد، البته هم اینک هر کس بخواهد می تواند با ۲۵۰ هزار دلار سرمایه گذاری، که البته به تایید سازمان سرمایه گذاری رسیده باشد، از وزارت کشور اقامت پنجساله بگیرد.

دین پرست افزود: چون میزان سرمایه گذاری یا سپرده گذاری ۲۵۰ هزار دلاری، مصوبه هیات وزیران و نیز مصوبه سران قوا را دارد، ما خواهان کاهش این رقم نیستیم و این در دستور کار قرار دارد اما قرار است اصلاحات مورد نظر بر روی آن انجام گیرد که این رویه اصلاح خواهد شد.

معاون وزیر کشور ایجاد بانک اطلاعاتی و رتبه بندی تجار و بازرگانان برای توسعه تعاملات با محوریت سازمان سرمایه گذاری، بازنگری در صدور روادید برای افغانستانی ها، ایجاد شعبه ویژه صرافی، تفویض اختیار حضور و اقامت سه ساله، کیفیت واحدهای اقامت در مرز، مجوز ورود موقت پلی اتیلن از طریق گمرک، استرداد مالیات بر ارزش افزوده تجار و بازرگانان، رفع مشکل تامین سوخت، تمدید صدور کارت بازرگانی، رعایت پروتکل های بهداشتی، خدمات بانکی و انتقال پول، ارایه خدمات بانکی و اینترنتی، رفع مسوولیت اعمال در نقل و انتقال وجه، تامین سوخت در مرز، رفع بلوکه کردن حسابها به منظور تعدیل مشکلات تجار و بازرگانان افغانستانی را از مصوبات این نشست و ابلاغ آن به دستگاه های اجرایی برشمرد.

وی اضافه کرد: کاهش فرآیند تشریفات گمرکی صادرات و واردات در مرزهای سه استان و ایجاد دبیرخانه مشترک برای سه خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان برای حل این موضوعات و مسائل مشابه دیگر مرزی ضروری است.

معاون وزیر کشور گفت: برخی محورهای قابل تفویض به مدیران استانی برای تسهیل در امور بازرگانان و تجار در استانها ضروری است و این موضوع از طریق مرکز کشور در حال پیگیری است اما باید مدیران استانی همه محورهای قابل تفویض را به مرکز اعلام کنند.

دین پرست با اشاره به بخشی از مشکلات مربوط به رعایت پروتکل های بهداشتی در مرزها افزود: به وزارت بهداشت اعلام شده که مرز را به لحاظ این پروتکلها را بررسی کنند و تسهیلات لازم را نیز برای افراد فراهم کنند.

وی اظهار داشت: از ۴۰ بازارچه مرزی مشترک در ۹ استان که در مرز هفت کشور همسایه وجود دارد، بازارچه های سه استان تعطیل است، بازارچه های مشترک ۶ استان فعال است، از این ۴۰ بازارچه ۲۰ بازارچه فعال است، از ۲۰ بازارچه ای که غیرفعال است، ۱۴ مورد به خاطر عدم همکاری کشور مقابل است.

معاون وزیر کشور گفت: رییس جمهوری در سفرهای اخیر خود به استانها بر فعال سازی بازارچه های مشترک مرزی تاکید کرده اند که باید بررسی آخرین وضعیت آنها در دستور کار قرار گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha