خلیل قاسمی روز جمعه در گفت وگوبا ایرنا افزود: سازمان صمت، انجمن معدن استان واعضای آن را همکار همیشگی و شرکای دولت می داند و به همین دلیل تمام ظرفیت ها برای شروع مجدد صادرات سنگ گچ به کار گرفته شد.
وی ادامه داد: با همکاری بخش خصوصی ، بنادر و دریانوردی و سازمان صنعت، معدن وتجارت نه تنها ، موانع صادرات برطرف شد، بلکه با بکارگیری شیوه ای جدید،می توان به سمت افزایش ظرفیت صادرات و کاهش قیمت بارگیری پیش رفت.
دبیر کارگروه رفع موانع تولید هرمزگان تصریح کرد:در این شیوه با یک طراحی جدید ، از جرثقیل های دروازه ای (گنتری کرین)که مخصوص جابه جایی کانتیتر است، برای بلند کردن بار فله سنگ گچ استفاده می شود.
قاسمی اعلام کرد: با توجه به تغییرات صورت گرفته، صادرات سالانه حدود پنج میلیون تن سنگ گچ هدف گذاری شده است.
هرمزگان تا اسفند سال گذشته ۳۰معدن سنگ گچ صادراتی داشت که حدود ۶ماه فعالیت صادراتی آنها متوقف شد اما طی هفته گذشته صادرات سنگ گچ از سر گرفته شد که نویدبخش بازگشت معدنکاران گچی به روزهای طلایی است.
هرچند توقف صادرات سنگ گچ هرمزگان عوامل متعددی از افزایش هزینه تولید تا کاهش قیمت منطقه ای داشت اما از سرگیری صادرات تنها با یک عامل همگرایی و همکاری بخش خصوصی و دولتی محقق شد.
برای درک بهتر اهمیت موضوع کافیست بدانیم میزان ذخیره واقعی سنگ گچ صادراتی معادن هرمزگان بر اساس اعلام انجمن گچ استان حدود ۷۰۰میلیون تن برآورد شده و قیمت هر تن سنگ گچ صادراتی نیز در حال حاضر بین پنج تا هفت دلار برآورد می شود.
شاید همین اعداد و ارقام بود که موجب شد عمان به عنوان مهمترین رقیب منطقه ای هرمزگان در صادرات سنگ گچ، میزان تولید خود را از ۳۰۰هزار تن در سال ۲۰۱۰به هشت میلیون تن در سال ۲۰۱۸افزایش دهد.
نظر شما