استقرار موکب‌های عزاداری دانشگاهیان در نجف و کربلا

تهران- ایرنا- امسال هم کرونا نتوانست مانع شور و اشتیاق زائران امام حسین (ع) اربعین شود. نهادهای بسیاری از جمله دانشگاهیان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی موکب‌های خدمات رسانی در مسیر زائران را مستقر کردند که از این میان می‌توان به استقرار ۲ موکب دانشگاه آزاد در نجف و کربلا اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، هر ساله تعداد بسیاری از مردم برای بیعت با امام حسین (ع) با عشق به اهل بیت در پیاده‌روی اربعین شرکت و با به جان خریدن سختی‌های این راه، صبر و استقامت را تمرین می‌کنند. پیاده‌روی اربعین سفری بدون در نظرگرفتن زبان، نژاد و ملیت برای عاشقان حسینی است که طی مسیر عاشقان حسینی با محبتی زلال به یاری یکدیگر می‌شتابند.

هیات‌های بسیاری در اطراف جاده دیده می‌شود که بدون هیچ چشم‌داشتی تنها به منظور سهیم شدن در ثواب این پیاده‌روی، از دارایی و اموال خود نذر می‌کنند. زائران در این هیات‌ها می‌توانند استراحت کنند و پذیرایی شوند.

همچنین چادرهای هلال احمر برای ارائه خدمات دارویی و درمانی به صورت رایگان راه‌اندازی شده است و پزشکان و پرستان به صورت داوطلبانه در این چادرها به زائران خدمت می‌کنند. اجتماعی بزرگ برای شرکت در این پیاده‌روی شکل می‌گیرد و شوق رسیدن به حرم سختی‌های راه را هموار می‌کند.

دانشگاهیان نیز در اربعین حسینی همگام با اقشار دیگر در این حرکت عظیم فرهنگی حضور پیدا می‌کنند و این حرکت نقش محوری در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاهیان دارد.

به گفته غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دانشجویان زائر در اربعین حسینی سفیران فرهنگی هستند که ارزش‌های عاشورایی را به دانشگاه‌ها انتقال می دهند.

وی ادامه داد: اگر چه شرایط همه‌گیری کرونا، امکان شرکت حضوری در این حرکت فرهنگی را کمتر کرده است اما دانشگاهیان در صورت بندی جدیدی به فعالیت‌ها می پردازند؛ برگزاری نشست های مجازی، ایجاد پویش های مجازی، برگزاری هیات های مجازی، برگزاری سوگواره اربعین و … نمونه های از این حرکت دانشگاهیان در پاسداشت اربعین حسینی است.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت هموطنان شرایط شرکت در پیاده‌روی اربعین متفاوت شده و سازمان حج و زیارت در پیش ثبت‌نام سفر اربعین پروتکل و شرایطی را برای ثبت‌نام در این پیاده روی قرار داده است.

بر این اساس، سازمان حج و زیارت استعلام‌های لازم درخصوص وضعیت سلامت متقاضیان (بیماری‌های زمینه‌ای و ...) و اخذ تایید تزریق هر دو دز واکسن کرونا و ارائه نتیجه آزمایش منفی PCR به مدت ۷۲ ساعت قبل از اعزام را الزامی دانسته است.

در این راستا نهادهای بسیاری از جمله موسسات آموزشی و دانشگاهی برای حضور پرشور افراد همکاری‌هایی داشته اند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز یکی از این نهادها محسوب می‌شود که هر ساله برای خدمات رسانی و حضور پرشور دانشجویان اقدام می‌کند. این دانشگاه امسال نیز با توجه به رعایت پروتکل‌های بهداشتی خدماتی را در این خصوص ارائه کرده است.

احمد صالحی آرا رییس ستاد اربعین دانشگاه آزاد در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا در این خصوص اظهار داشت: موکب‌های دانشگاه آزاد در مسیر راهپیمایی اربعین مستقر شده و خدماتی را ارائه می‌کنند.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد با همکاری موکب‌داران عراقی و ایرانی ۲ موکب در نجف و کربلا راه‌اندازی کرده است، افزود: موکب عمود ۵۶۴ توسط بسیج کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان خوزستان و عمود ۷۷۰ نیز به همت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دایر شده است.

رییس ستاد اربعین دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: دانشگاه استادان و دانشجویانی را که تاکنون ۲ دز واکسن کرونا دریافت کرده و همچنین واجد شرایط سفر به عتبات عالیات بودند، در قالب خادمین اربعین حسینی در موکب‌های دانشگاه به کربلا اعزام کرده است.

صالحی‌آرا یادآور شد: همچنین همکاران بسیج کارکنان قم نیز در شهر کربلا و در موقعیت مجسرالعباس، در حال خدمت‌رسانی به زائران اربعین هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha