۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
کد خبرنگار: 1007
کد خبر: 84483746
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۱۳ دهنه غار در استان اردبیل شناسنامه‌دار شد

۳ مهر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۱
کد خبر: 84483746
۱۳ دهنه غار در استان اردبیل شناسنامه‌دار شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل گفت: تاکنون ۱۳ دهنه غار در این استان شناسنامه‌دار شده و اطلاعات آنها در سامانه غارشناسی کشور به ثبت رسیده است.

به گزارش ایرنا ، سعید شهند روز شنبه با بیان اینکه تاکنون ۶۵ دهنه غار توسط اداره کل محیط زیست استان اردبیل شناسایی شده است، افزود: مطالعه غارها نیازمند وسایل و تجهیزات غارنوردی است و در صورت تخصیص اعتبار تهیه شناسنامه‌های تمامی غارهای استان بر اساس دستورالعمل حفاظت و بهره‌برداری غارها انجام خواهد شد.

وی با اشاره به شعار امسال روز غار پاک با عنوان "اکتشاف، شناخت و حفاظت از غارها" اظهارکرد: شناسایی دقیق و درجه بندی غارهای استان نیازمند انجام مطالعات بیشتر در جنبه‌های مختلف زمین شناختی، زیست شناختی، فرهنگی و گردشگری است.

او با اشاره به اهمیت و ارزش حفاظتی غارهای منطقه بیان کرد: غارها بخشی از اکوسیستم طبیعی هر منطقه بوده و حفاظت و بهره‌برداری اصولی از آنها با مشارکت و حضور جوامع بومی ضروری است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل اضافه کرد: با هدف گسترش گردشگری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی غارها بهره‌برداری پایدار از غارهای استان منوط به شناسایی و درجه‌بندی آنها است.

شهند با تاکید بر اهمیت غارها ادامه داد: بیشتر غارهای طبیعی استان در منطقه خلخال قرار دارد و در اطراف کوه سبلان نیز غارهای دست ساخت بشر دیده می‌شود.

وی از غار یخگان به عنوان منحصربه‌فرد ترین غار استان نام برد و گفت: غار یخگان واقع در شهرستان خلخال به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

وی افزود: غار یخگان در سازندهای آهکی تشکیل شده و وجه تسمیه آن وجود خاصیت تشکیل یخ در بخشی از فضای درونی غار در فصل تابستان و فصول گرم سال است به طوری که در مواقعی که هوا گرم است داخل غار یخ می‌بندد و بر عکس زمانی که هوای بیرون از غار سرد می‌شود، یخ‌ها شروع به آب شدن می‌کند.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل دارای غارهای متعددی است که از جمله آنها می‌توان به غار کنزق، ورگه سران و ویند کلخوران در سرعین، بوینی یوغون در نیر، بنه لر، داشکسن و قره قیه در مشگین‌شهر، هواشناق در کوثر و هفت خانه (یدی دام)، ازنو، درو و کلور در خلخال اشاره کرد.

هر سال روز دوم مهرماه مصادف با روز ملی غار پاک بوده و همه ساله این روز با برگزاری برنامه‌هایی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست گرامی داشته می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha