در این پیام که نسخهای از آن روز یکشنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت، آمدهاست: ارتحال ملکوتی فیلسوف و عالم جلیل القدر جهان تشیع علامه حسن حسن زاده آملی(رضوان الله علیه) موجب تأسف و تأثر گردید.
پیام حاکیست: این استاد برجسته و عارف پارسا و روشن ضمیر، در طول حیات طیبه خویش و تحت تأثیر اندیشه های ناب و تابناک اساتید و عرفای بزرگ، گام در مسیر تبلیغ دین و نشر معارف حقه شیعی نهاده و با تبیین و تألیف کتب و آثار ارزشمند در زمینه های دینی و اعتقادی، فلسفی، عرفانی، نجوم، ادبیات و...، خدمات ارزنده و ماندگاری در این حوزه ها از خود به یادگار گذاشت.
در این تاکید شده است: بدون شک فقدان این چهره فرهیخته و دانشمند ذوفنون، ثلمه ای عمیق و جبران ناپذیر برای جهان تشیع و حوزه های علمیه می باشد.
پیام ادامه یافته است: اینجانب این ضایعه بزرگ را به محضر حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری( مدظله العالی)، مراجع عظام تقلید، حوزه های علمیه و عموم ارادتمندان و شاگردان، به ویژه بیت مکرم ایشان، تسلیت عرض نموده و از درگاه حضرت حق، رحمت واسعه را برای آن فقید سعید مسألت دارم.
علامه، زاده ۲۱ بهمن سال ۱۳۰۷ هجری شمسی بود و به سال ۱۳۲۳ وارد حوزه علمیه شد. در سال ۱۳۲۹ در تهران در محضر مرحوم آیت الله آقا سید احمد لواسانی ، علامه شعرانی و در مدرسه مروی از علامه حاج میرزا ابوالحسن شعرانی طهرانی (اعلی الله مقامه)، علامه رفیعی قزوینی،آیت الله حکیم الهی قمشه ای، آیت الله آشیخ محمد تقی آملی، حکیم الهی و عارف صمدانی استاد محمد حسین فاضل تونی،آیت الله حاج میرزا احمد آشتیانی مشق کرد و آموخت.
در همه این سالها از از کتب قرائت و تجوید و دیگر منابع علمی، درس تفسیر، ریاضی و نجوم و طب و علم درایه و رجال را فرا گرفت؛ در سال ۱۳۴۲ علامه به قم رفت و راه تدریس علوم الهی را آغاز کرد و در عین حال ۱۷ سال از محضر علامه طباطبائی (ره) استفاده کرد.
علامه حسن زاده آملی همچنین در محضر علامه محمد حسن الهی طباطبائی (ره)، حاج سید مهدی قاضی تبریزی (ره) و تنی چند از آیات عظام به فراگیری علوم ادامه داد و هرگز از آموختن سیراب نشد.
از علامه حسن زاده آملی در باب تعلیقات و حواشی بر کتب درسی از معقول و منقول و رسائل و جزوات در موضوعات و فنون گوناگون، بیش از ۶۲ اثر به یادگار مانده که از جمله آن می توان به،عیون مسائل النفس و سرح العیون فی شرح العیون، انسان کامل از دیدگاه نهج البلاغه، قرآن هرگز تحریف نشد، سی فصل در معرفت وقت و قبله، رساله انه الحق، وجیزهای در تجدد امثال عارف و حرکت جوهری حکیم، الهی نامه، رسالهای در ردّ جبر و تفویض و اثبات امر بین الامرین بر مبنای حکمت متعالیه، رسالهای در ولایت و امامت و... اشاره کرد.
نظر شما