۴ مهر ۱۴۰۰، ۲۱:۱۳
کد خبرنگار: 2161
کد خبر: 84485254
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۵۰۰ هکتار پهنه آبی هدیه تندباد و کولاب به خلیج تشنه گرگان

گرگان- ایرنا - وزش تندباد ۹۰ کیلومتری عصر روز یکشنبه در نوار ساحلی خلیج گرگان و ایجاد کولاب ناشی از این تندباد به سبب فعالیت سامانه ناپایدار جوی توام با بارش باران موجب افزایش موقتی حدود ۵۰۰ هکتاری پهنه آبی خلیج گرگان در حوزه استحفاظی استان گلستان شده است.

بر اساس گزارش اداره کل هواشناسی گلستان، ایستگاه های باران سنجی واقع در شهرهای ساحلی خلیج گرگان و مناطق بالادستی این مناطق مسکونی تا سقف ۴۰ میلیمتر باران را ثبت کردند.

در کنار این بارش باران وزش تندباد دریایی ۹۰ کیلومتری و ایجاد کولاب (موج های کوتاه پیوسته )به سوی نوار ساحلی موجب شد تا بر اساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، داغ‌آب (مرز مشترک آب و  خشکی در اکوسیستم های آبی) ساحل خلیج گرگان نسبت به روزهای گذشته حدود ۱۰۰ متر افزایش یافته و بسیاری از دالان های قدیمی و نیمه خشک منتهی به خلیج گرگان در سواحل گلستان لبریز از آب شده است.

۵۰۰ هکتار پهنه آبی هدیه تندباد و کولاب به خلیج تشنه گرگان

کارشناسان معتقدند: حداکثر ماندگاری آب در این  پهنه ۵۰۰ هکتاری محدود به یکی دو روز آینده است و با پسروی مجدد آب، این مناطق بار دیگر خشک می‌شود.

حدود ۶۰ تا ۶۵ کیلومتر از سواحلی این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده واقع و دارای امتداد شرقی - غربی است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان در خصوص آخرین وضعیت این اکوسیستم آبی در یک نشست خبری گفت :  تغییرات اقلیمی و فعالیت‌های مخرب انسانی از دلایل اصلی خشک شدن خلیج گرگان است.

 عفت همدم گفت :  از سال ۹۳ مقوله نجات خلیج گرگان در قالب کارگروهی تخصصی ملی در دستور کار قرار گرفت و وظیفه مطالعات ، هماهنگی و پیگیری آن بر عهده استانداری قرار گرفت.

وی ادامه داد : طرح مطالعاتی استانداری گلستان در کارگروه ملی تالاب‌ها مطرح و در قالب یک برنامه پنج ساله با ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار به تصویب رسید.

همدم گفت :  لایروبی رودخانه‌های منتهی به خلیج، مطالعات آبخیزداری، اجرای روش‌های کاهش مصرف آب در بالادست از اقدامات  اجرا شده برای احیای خلیج گرگان بود که در حد توان و متناسب با اعتباراتی که داشتیم انجام دادیم.

۵۰۰ هکتار پهنه آبی هدیه تندباد و کولاب به خلیج تشنه گرگان

نماینده شهرستان‌های کردکوی، بندرگز، بندرترکمن و گمیشان  هم از پاس‌کاری مشکل خلیج گرگان بین دستگاه‌های مختلف اجرایی هم انتقاد کرد و گفت: متأسفانه برخی دستگاه‌ها از جمله سازمان بنادر و دریانوردی پشت سر اینکه محیط زیست اجازه نداده یا نمی‌دهد، خود را پنهان می‌کنند.

عبدالجلال ایری  با بیان اینکه ۱۵ برنامه مانند عدم تعیین نیاز آبی تالاب میانکاله و خلیج گرگان از سوی وزارت نیرو، مطالعات آبخیزداری و آبخوان داری حوزه قره سو، لایروبی انهار، مطالعات تصفیه خانه فاضلاب برای علاج بخشی و نجات خلیج گرگان پیش بینی شده بود که تقریبا هیچ کدام از آن‌ها نهایی نشد

وی  اظهار داشت: از ۹۰۰ میلیارد تومانی که مصوب شده بود  قرار بود ۴۰۰ میلیارد تومان آن از منابع داخلی سازمان بنادر و دریانوردی کشور برای لایروبی کانال‌های ارتباطی بین دریا و خلیج اختصاص پیدا کند.

ایری توضیح داد که این نامه به سازمان برنامه و بودجه ارسال شد اما به علت تغییر دولت، هنوز ابلاغ آن انجام نشده است. وی بیان داشت: در این چند سال اخیر سطح خشک شده خلیج گرگان افزایش یافته و در عمل هیچ اقدامی که بتواند جلوی خشک شدن بیشتر را بگیرد یا کیفیت آب خلیج را بهبود ببخشد، انجام نشده است.

به گزارش ایرنا و به عقیده کارشناسان منابع آب مهمترین و اصلی ترین راهکار نجات خلیج گرگان ،لایروبی  کانال چپاقلی و آشوراده (آرا کانال )  است

مدیرکل بنادر و دریانوردی هم در این نشست گفت : سازمان بنادر و دریانوردی در راستای ایفای نقش اجتماعی خود از سال ۹۳، هشدار خشک شدن خلیج گرگان را به مسئولان ملی و استانی اعلام کرد. حتی مطالعات لازم را انجام داد، پلن را مشخص کرد، نقشه‌های هیدروگرافی کانال‌ها را هم تهیه کرد و راهکار را لایروبی کانال‌ها دانسته بود.

الهیار اسعدی افزود: از سال ۹۳ تا ۹۶ سازمان بنادر به دنبال لایروبی کانال‌های چاپقلی و خزینی بود اما محیط زیست اجازه این کار را نداد تا اینکه در بهمن ماه سال گذشته مجوز لایروبی کانال‌ها را دادند. سازمان بنادر نیز حدود یکماه قبل به استاندار گلستان نامه زد که ما آمادگی کامل برای لایروبی کانال‌ها را داریم به شرط آنکه اعتبار مورد نیاز آن تأمین شود.

وی کرد: سازمان بنادر و دریانوردی، سازمان تخصصی در زمینه لایروبی است و ما هم از همان سال ۹۳ نقشه‌های این کار را تهیه کرده بودیم اما اجازه این کار داده نشد. در حال حاضر هم همه مطالعات را به روز کردیم و اگر اعتبار موردنیاز تأمین شود آمادگی کامل برای لایروبی را داریم.

خلیج گرگان سال‌هاست که گرفتار چالش‌هایی از جمله کمبود آب برای تجدید حیات آبزیان، شکار بی رویه، لایروبی نکردن کانال های آبرسان، افزایش تعداد آب بندان و مزارع پرورش ماهی در بالا دست شده و این عوامل بر بحرانی شدن شرایط منطقه افزوده و ضرورت تلاش برای حل آن را جدی تر کرده است.

بر اساس داده های سازمان نقشه برداری کشور بیش از ۲۷ درصد از وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی خلیج گرگان در سال های اخیر خشک شده و کم توجهی به آن امکان بیشتر شدن این محدوده را تشدید کرده است.

به گزارش ایرنا؛ ثبت خلیج گرگان در سال ۱۳۵۴ به همراه تالاب میانکاله و لپو زاغمرز در استان مازندران به‌ عنوان نخستین مجموعه تالاب بین‌المللی جهان در فهرست تالاب‌های کنوانسیون رامسر ثابت کرد این خلیج و نواحی اطراف آن یک مجموعه ارزشمند زیست ‌محیطی است که علاوه بر حفظ چرخه زیست دریای خزر در معیشت جوامع محلی اثرگذاری مستقیم دارد.

خلیج گرگان با کارکرد اقتصادی و اکولوژیکی در تکثیر آبزیان، ماهیان استخوانی و غضروفی، جذب پرندگان مهاجر و حفظ چرخه زیست دریای خزر دارای اهمیت بوده و در معیشت جوامع محلی نیز اثرگذاری مستقیم و نقش مهمی دارد.

خلیج گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر نیز هست و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگ‌ترین دریاچه زمین به اتصال آن با دریا وابسته است.

این پهنه آبی از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر از ۶۰ کیلومتر طول و حداکثر ۱۲ کیلومتر عرض برخوردار بوده و دارای امتداد شرقی - غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha