به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، هفتمین دوره از اجراهای برخط ماه و نوا که بهواسطه نزدیکی به ایام سوگواری اربعین سالار شهیدان با حال و هوایی عاشورایی برگزار شد شب گذشته به پایان رسید.
در روز نخست اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی درباره امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و روایتی از خروج امام حسین (ع) از مدینه و اشاره به بازگشت کاروان به مدینه داستان بشیر را اجرا کرد .
اجرای دوم به گروهی ۹ نفره به سرپرستی ولی قنبرزاده از تالش اختصاص داشت و این گروه در مدت ۳۰ دقیقه اجرای خود، ۳ آیین را اجرا کردند. کار نخست، کرنا زنی نام داشت. در این مراسم، عدهای قبل از فرارسیدن ایام محرم و صفر قبل از اذان حدود ده دقیقه مقابل مسجد برنامه اجرا میکنند و همچنین در ده روز ابتدایی ماه محرم نیز همراه با هیئت عزاداری به اجرا میپردازند. کار دوم نیز علم بندی نام داشت. در این مراسم که در شب هفتم محرم وسط هیئت عزاداری اجرا می شود هر کس حاجتی داشته باشد چیزی را به علم آویزان میکند و بعد از گذشت سه روز از روز عاشورا، هر شخصی که وسایلی به علم آویخته، آن را از روی علم برمیدارد. کار سوم و پایانی این گروه نیز وشتهجوش به معنی سینهزنی با سرعت زیاد نام داشت. در این مراسم حین مرثیهخوانی، مرثیه ضرباهنگ بیشتری میگیرد.
پس از اجرای این گروه، گروهی دو نفره متشکل از محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری به روی صحنه رفتند و در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد و نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.
اجرای پایانی روز نخست، به اجرای گروهی ۱۳ نفره به سرپرستی حسین زنگانه اختصاص داشت. این گروه در این اجرا، دو نوحه و همچنین توضیحاتی در مورد فلسفه عزاداری علیآباد کتول را اجرا کردند. در این مراسم نوحهخوان در جایی مشخص میایستد و سینهزنان به دور او میچرخند و حلقه تشکیل میدهند. نخستین نوحهای که اجرا شد، نوحهای بود که همه ساله به طور سنتی در علیآباد کتول اجرا میشود و نوحه دوم نیز سرپا سینه نام دارد که این نوحه هماکنون حدود ۷۰ سال است که در این محل به صورت نمادین اجرا میشود.
در روز دوم اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی دربارهی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و روایتی از حُر بن یزید ریاحی را اجرا کرد.
اجرای دوم به نعشخوانی ابراهیم عباسپور از چهارمحال و بختیاری اختصاص یافت. در این اجرا، سه برنامه اجرا شد که شامل تعزیه قدیمی و ثبت سرودهایی از ۱۵۰ سال گذشته بود. حجله حضرت قاسم، نعش حضرت علیاکبر ،سبک بختیاری در ذکر امام رضا (ع) و حضرت معصومه (س) برنامههایی بود که ابراهیم عباسپور اجرا کرد.
پس از این اجرا، نوبت به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری رسید که در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.
اجرای پایانی روز دوم، به سوگوارههای غم و حزن از عباس زند اختصاص داشت. مبنای این اجرا، بر اساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرها بود. همچنین در این اجرا که حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامید، چند ملودی نیز از موسیقیهای آیینی نواخته شد؛ زند برای اولین بار در برنامههای تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات در برنامههای تعزیه استفاده کرد.
در روز سوم اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی دربارهی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس اجرای قاسم هاشمی روی صحنه و روایتی از قمر بنی هاشم برگزار شد.
اجرای دوم به نوحهخوانی و یزله باسم حمادی از خوزستان اختصاص یافت. در این اجرا، نوحهخوانی و سینهزنی، یزله و سنج و دمام زنی عناوین برنامه های اجرایی بودند.
در اجرای سوم و پایانی روز سوم، در ابتدا حسن علیتبار و محسن جوادی از بابل به روی صحنه رفتند و در ابتدا یک قطعه برای حضرت مسلم اجرا کردند که در این قطعه تعدادی از مقامهای آوازی در مازندران اجرا شد. پیشخوانی تعزیه و تلفیق چند قطعه عباسخوانی از دیگر قطعات این اجرا بود.
پس از اجرای عباسخوانی، عاشیق حسن اسکندری و علی کریمی به روی صحنه رفتند و در ستایش امام حسین(ع) و دو گفتگو راجع به امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل (ع) قطعاتی را روایت کردند.
شب گذشته و در شب پایانی اجراها، در ابتدا رضا کدخدا از تهران به روی صحنه رفت و غزلیاتی دربارهی امام حسین (ع) را اجرا کرد. سپس قاسم هاشمی به روی صحنه رفت و پرده خوانی گودال شهادت امام حسین(ع) را روایت کرد.
اجرای دوم روز چهارم، به محسن میرزاعلی و مرشد علی ناری از تهران اختصاص یافت و این دو مرشد در این اجرا، مباحث مختلفی از تولد، نوع قیام و در نهایت شهادت مختار را روایت کردند.
اجرای سوم و پایانی روز چهارم نیز به سوگوارههای غم و حزن عباس زند از قم اختصاص داشت. مبنای این اجرا، براساس تعزیه و تاریخچه آن در روستاها و شهرهای مختلف بود. همچنین در این اجرا چند ملودی نیز از موسیقیهای آیینی نواخته شد که این هنرمند برای اولین بار در برنامههای تعزیه از ساز بالابان برای اجرای این قطعات استفاده کرد.
گفتنیاست؛ این اجراها از تاریخ ۱ تا ۴ مهرماه همزمان با اربعین حسینی برگزار شد که تلویزیون اینترنتی تیوا، صفحات مجازی انجمن موسیقی ایران و بنیاد رودکی به عنوان بسترهای پخش معرفی شده امکان تماشای اجراها را برای مخاطبان بر اساس زمان بندی مشخص شده در جدول، به صورت رایگان فراهم کردند.
نظر شما