۶ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84486618
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

خواسته نهادهای غربی از طالبان: زنان را از اشتغال محروم نکنید

تهران – ایرنا – نهادهای غربی از طالبان خواسته اند که زنان را از اشتغال محروم نکنند و امکان بازگشت این قشر به کار را در افغانستان فراهم سازند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانس، رئیس یکی از بزرگترین سازمان های امدادرسان خارجی در افغانستان با اعلام اینکه طالبان با ادامه استخدام زنان در این سازمان موافقت کرده، گفت که طالبان در عین حال این مساله را مشمول زمان دانسته است.

«یان ایگلند» مدیرکل این سازمان موسوم به شورای پناهندگان نروژ اظهار داشت که مساله استخدام زنان و آموزش دختران، محور مذاکرات وی با مقام های طالبان بوده است.

وی تاکید کرد این شورا که سال ها در افغانستان و از جمله در مناطق تحت کنترل طالبان فعالیت دارد، به کمک رسانی به میلیون ها انسان نیازمند ادامه می دهد تا زمانی که طالبان اجازه دهد زنان به کار برای این گروه بازگردند.

ایگلند پس از دیدار با وزرای دولت موقت افغانستان گفت: کارمندان زن ما باید بتوانند آزادانه در کنار همکاران مرد خود در سراسر این کشور کار کنند.

تقریبا یک سوم از کارمندان افغان در شورای پناهندگان نروژ، زنان هستند. به گفته ایگلند، طالبان اساسا با کار کردن زنان موافقت کرده است، اما اذعان داشته که این مساله در بسیاری نقاط بسیار کند پیش می رود.

وی یادآور شد شورای مزبور که خدماتی چون مواد غذایی، آب سالم، پناهگاه و آموزش را به افراد بی خانمان ارائه می دهد، درصدد مذاکره در مورد توافق های محلی در ولایت های مختلف افغانستان است.

اما تجارب این گروه با مشکلاتی به دلیل احکام صادره از سوی مقام های طالبان در کابل و نحوه اجرای آن در مناطق حومه ای مواجه شده است.

در برخی دفاتر، زنان اجازه دارند در کنار مردان کار کنند، در برخی دیگر احکام جدایی جنسیتی صادر شده و در مناطقی نیز زنان به کل از کار منع شده اند که همه این موارد بسته به نظر مقام های محلی دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان اولین دوره قدرت گرفتن طالبان در افغانستان از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، زنان عمدتا از زندگی اجتماعی از جمله کار و تحصیل محروم شدند.

طالبان می گوید این بار سختگیرانه عمل نمی کند، اما زنان از بازگشت به اکثر مشاغل دولتی منع شده اند و تحصیلات متوسطه دختران نیز ازسرگرفته نشده است در حالی که پسران در این کلاس ها شرکت کرده اند.

شورای پناهندگان نروژ اعلام کرد که کلاس های درسی را در مناطقی که دختران نتوانند در آن شرکت کنند، بازگشایی نخواهد کرد.

ایگلند گفت: ما نمی توانیم آموزش را انجام دهیم اگر نتوانیم دختران و پسران را به طور برابر آموزش دهیم.

طالبان طی سال های گذشته به سازمان های مردم نهاد اجازه داد به دختران در برخی مناطق تحت کنترل این گروه آموزش دهند.

مدیرکل شورای پناهندگان نروژ همچنین نسبت به فروپاشی اقتصاد افغانستان ابراز نگرانی کرد.

جامعه جهانی دسترسی طالبان به وجوهات خارج از کشور را ممنوع کرده و جریان کمک ها نیز کند شده است.

جامعه بین المللی در عین حال وعده اختصاص کمک های بشردوستانه به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار به افغانستان را داده، اما برای به جریان افتادن این سرمایه به زمان نیاز است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha