۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۴۲
کد خبرنگار: 1368
کد خبر: 84488416
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

 ۲ کاروانسرای تاریخی در شهرستان شاهین شهر و میمه  آماده ثبت جهانی شد

اصفهان- ایرنا- رییس اداره میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه از توابع استان اصفهان از آماده شدن پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی در این خطه خبر داد.

جواد چهراضی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: پرونده کاروانسراهای تاریخی جهادآباد و شیخ علی‌خان زنگنه در شهرستان شاهین شهر و میمه آماده شده است و کارشناسان تدوین پرونده ثبت جهانی هفته گذشته از این ۲ بنای تاریخی دیدن کردند.

وی تصریح کرد: موارد برای بیان این ۲ کاروانسرا در پرونده زنجیره‌ای ثبت‌جهانی کاروانسراهای ایرانی مورد بررسی قرار گرفت.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهین‌شهر و میمه ادامه داد: با توجه به ارائه مدارک مربوط به ثبت این ۲ اثر تاریخی در فهرست میراث‌جهانی، قرار است این آثار در کمترین زمان و به صورت اضطراری مرمت شود.

وی با اشاره به احتمال حضور هرچه سریعتر ارزیابان سازمان علمی و تحقیقاتی ملل متحد (یونسکو) در محل این کاروانسراها خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های اطراف این مجموعه‌های تاریخی به‌ویژه از منظر گردشگری بررسی شده است و در صورت نیاز به اصلاح، پیش از حضور ارزیابان یونسکو مرمت می‌شود.

روستاهای جهادآباد  ۱۵ کیلومتر با شاهین شهر فاصله دارد و یکی از جاذبه‌های زیبا و دیدنی آن، کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه (کاروانسرای عباسی جهاد آباد) است.

کاروانسرای چاله‌سیاه یا کاروانسرای شیخ علی خان زنگنه مربوط به دوره صفوی است و در استان اصفهان، شهرستان شاهین‌شهر و میمه، روستای جهادآباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۶۴ با شماره ثبت ۱۷۱۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معمار این بنا استاد طاهر ولد استاد رضا اصفهانی است.

این بنای تاریخی به دستور شاه عباس در منطقه شکار قمشلو ساخته شد و در مسیر اصفهان به طرف غرب و کشورعراق است که در دولت صفوی جزو ایران بوده است.

کاروانسرای جهاد آباد با مساحتی بالغ بر ۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع دارای پلان مربع شکل همانند دیگر کاروانسراهای کشور و استان است، با این تفاوت که در ۲ طرف هشتی ورودی، در جبهه جنوبی دارای ۲ حیاط خلوت و دارای یک حیاط مرکزی و ۲ حیاط کوچک است.

این کاروانسرا همانند کاروانسرای گز و مادرشاه به عنوان کاروانسراهای سلطنتی محسوب می‌شود و در سر در خود دارای تزئینات آجری و کاشی کاری است. 

کاروانسرای جهاد آباد را شاه عباس با کاربری مجموعه بین راهی برای کاروان‌ها و مسافران کربلا و شکارگاه خود بنا کرد و هنگام شکار از آن استفاده می‌کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha