۸ مهر ۱۴۰۰، ۹:۵۴
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84488655
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کمبود نیرو و امکانات ۲ مشکل اساسی آتش‌نشانی انزلی

رشت - ایرنا - شهرستان و شهر بندری انزلی با توجهبه مجموعه های بزرگ اقتصادی و برخوداری از تالاب بین امللی با محدودیت و کمبود نیروی انسانی و تجهیزات آتش‌نشانی مواجه است که این مسئله طی آتش‌سوزی‌های اخیر خود را به وضوح نشان داد.

به گزارش ایرنا، شهرستان و به خصوص شهر انزلی از بزرگ ترین بنادر شمال کشور برخودار است که هر ساله میزبان صدها و شاید هزاران کشتی باری، کالاهای قابل حریق و همچنین مجموعه های اقتصادی است که هرکدام به تنهایی در صورت اتش سوزی می توانند مشکلات بسیاری بیافرینند. 

به این مسئله وجود تالاب بین المللی انزلی با مساحتی حدود ۲۰ هزار هکتار را نیز اضافه کنید که چندین شهرستان گیلان را به هم متصل می کند و به دلیل نیزاری بودن از ظرفیت بالایی به خصوص در فصول گرم سال برای آتش سوزی و حریق برخودار است. 

برای مثال فقط طی شهریور ماه امسال آتش نشانان انزلی ۳۶۷ مورد حریق در علفزار ، تالاب ، مزرعه و ضایعات را در شهرستان انزلی گزارش داد که در ۲ مورد این آتش‌سوزی‌ها ۱۲ هکتار از نیزارها سوخت و به خاکستر تبدیل شد.

اگرچه آتش نشانان نقش مهمی را در مدیریت و اطفای حریق اخیر تالاب انزلی بر عهده داشتند و شجاعانه روزهای پی در پی دل به آتش زده تا از تخریب بیشتر عرصه های طبیعی و ملی جلوگیری کنند، اما در همین ۲ رویداد کمبود امکانات و نیروی انسانی در برابر گستردگی حوزه های بحران زای شهرستان به وضوح مشهود بود.

فلاح میری دادستان عمومی و انقلاب مرکز گیلان نیز در بازدید از منطقه حادثه دیده "چراغ پشتان" که هفت هکتار از نیزارها تالاب انزلی در این حریق به طور کامل سوخت، از کمبود امکانات در تالابی که نگین خاورمیانه و موجب افتخار استان و کشور است ابراز نارضایتی کرد و بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب در این موضوع تاکید داشت.

این نارضایتی در حالی ابراز شد که برای مهار آتش سوی اخیر در تالاب علاوه بر ۶۰ آتش نشان، از ۷۵  نیروی محیط‌بانی، ۳۰ نیروی هلال احمر ، ۵۰ بسیجی نیز به دلیل کمبود نیروی برای اطفای حریق استفاده شد.

حتی به دلیل گستردگی آتش سوزی برای خاتمه دادن به هجوم آتش، وزارت دفاع و پشتیبانی با ارسال هواپیمای آتش نشان فوق سنگین اقدام به اطفای حریق در این تالاب کرد.

کمبود نیرو و امکانات 2 مشکل اساسی آتش‌نشانی انزلی

با توجه به اینکه بیشتر جمعیت انزلی در مناطق شهری زندگی می کنند سازمان آتش نشانی شهرداری انزلی ۶۰ پرسنل ، چهار ایستگاه عملیاتی در مناطق غربی و مرکزی و ۲ ایستگاه آتش نشانی در منطقه غازیان دارد، طی ۶ ماهه نخست سال جاری آتش نشانان انزلی برای یکهزار و ۷۱ مورد عملیات فراخوانده شدند که ۶۴ مورد عملیات اطفا حریق مسکونی و ۳۶۷ مورد آن عملیات اطفا حریق علفزار، تالاب ، مزرعه و ضایعات بود.

محدودیت نیروی انسانی پاشنه آشیل آتش نشانی انزلی 

رئیس سازمان آتش نشانی انزلی در گفتگو با خبرنگار ایرنا به کمبود نیرو در سازمان آتش نشانی شهر انزلی اشاره کرد و گفت : با وجود گستردگی کار در سطح شهر و شهرستان انزلی، مهمترین و بزرگترین بحران و چالش این نهاد کمبود نیرو است.

مهراد رضا پور ادامه داد: اگر چه در سالهای گذشته بزرگترین دغدغه ما کمبود تجهیزات ماشینی همچون خودروهای آتش نشانی مجهز به نردبان هیدرولیک جهت اتفاق حریق ساختمان های بلند مرتبه بود، اما اکنون علاوه بر مشکلات پیشین با محدودیت شدید نیروی انسانی مواجه هستیم.

وی به روند کاهشی نیروی های آتش نشانی شهرستان اشاره کرد و گفت: در سالهای گذشته این سازمان حدود ۱۰۰ نیرو داشت ولی اکنون فقط ۶۰ نیرو در آتش نشانی انزلی کار می کنند در حالی که علاوه بر افزایش جمعیت ، بلکه مخاطرات طبیعی و انسانی نیز در حال افزایش است.

رییس سازمان آتش نشانی بندرانزلی اظهار کرد: با تجهیزات کم می توان به فعالیت ادامه داد اما کمبود نیرو آتش نشان، فعالیت این سازمان را با مشکلات اساسی روبرو خواهد کرد.

رضا پور با بیان اینکه تجهیزات به روز و مدرن بدون نیروی انسانی لازم کارآمد نخواهد بود از شهردار انزلی خواست برای تامین پرسنل در سازمان آتش نشانی مساعدت های لازم را با این سازمان داشته باشد.

رضا پور خاطر نشان کرد : هزینه در آتش نشانی سرمایه گذاری محسوب می شود و خرید خودروهای سبک و البسه باکیفیت بر توان آتش نشانان شهر خواهد افزود و بر واکنش سریع و کنترل بهتری بر حوادث تاثیر گذار است .

وی خواستار نگاه ویژه مسئولان شهرستانی  استانی همچون فرماندار ، شهردار ، اعضای شورای اسلامی شهر انزلی و مسئولان مربوطه شد.

به زودی نیازهای آتش نشانی انزلی برطرف می شود

شهردار انزلی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص مشکلات مطرح شده از سوی سازمان آتش نشانی از برگزاری جلسات متعدد با تامین کنندگان تجهیزات ایمنی خبر داد و گفت : بزودی اقلام مورد نیاز سازمان آتش نشانی تامین و با پرداخت اقساط مدت دار در اختیار این سازمان قرار خواهد گرفت.

مهدی خلیلی این تجهیزات را البسه مناسب و وسایل امداد و نجات اعلام کرد و افزود: از محل اعتبارات دولتی نیز بزودی مبلغ قابل توجهی ظرف سه ماه آتی اختصاص می یابد.

وی ادامه داد: برای تهیه خودروی آتش نشانی مجهز به نردبان هیدرولیک نیز ۲ راهکار در نظر گرفته شده که اولین آن اختصاص تسهیلاتی برای خرید این خودرو است که در آینده ای نزدیک محقق خواهد شد و دیگری در اختیار قرار دادن خودروی مجهز به نردبان هیدرولیک از سوی معاونت عمرانی استانداری گیلان است که فرم های لازم تکمیل و به فوریت ارسال شده است.

خلیلی در مورد تامین کادر نیروی انسانی سازمان آتش نشانی نیز گفت : این موضوع به معضلی برای شهرداری تبدیل شده که در بخش آتش نشانی به سادگی قابل حل نیست زیرا راهکار تامین نیروی انسانی برگزاری آزمون متمرکز است .

وی خاطر نشان ساخت : اگر دولت در حوزه وزارت کشور به طور کامل مستقر شود قطعا برای تامین منابع انسانی تصمیمات جدی اتخاذ می شود. امیدواریم بتوانیم شرایط را به وضعیت سابق برگردانیم و این امر قطعا در یک فاز میسر نخواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha