۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
کد خبرنگار: 2154
کد خبر: 84489205
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۸ تن از اسرای یمنی در استان تعز آزاد شدند

۸ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۶
کد خبر: 84489205
 ۶۸ تن از اسرای یمنی در استان تعز آزاد شدند

تهران - ایرنا - کمیته امور اسرای یمن در «صنعا» چهارشنبه شب اعلام کرد که فرآیند مبادله اسرا با وابستگان متجاوز سعودی در استان «تعز» با میانجیگری ریش‌سفیدان محلی پس از هشت ماه مذاکره، با موفقیت انجام شد.

«عبدالقادر المرتضی» رئیس کمیته مزبور در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر ضمن اعلام این مطلب افزود: اسرای آزاد شده از جمله نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی هستند.

از سوی دیگر «جنبش انصارالله» از رهایی ۱۱۳ نفر از عناصر وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی به یمن خبر داد.

المرتضی تصریح کرد: تمامی آزادگان در جبهه‌های تعز به اسارت درآمده بودند و از اهالی این استان هستند و اکثرشان بیش از شش سال است که در اسارت بسر  می‌برند.

وی خاطرنشان کرد: قرارداد مبادله اسرا دیروز در منطقه «الحوبان» در استان تعز پس از هشت ماه مذاکره میان انصارالله و گروه‌های شبه نظامی «حزب الاصلاح» در این استان به اجرا درآمد، هر چند عربستان رهبر ائتلاف متجاوز به یمن در صدد ناکام گذاشتن این مذاکرات برآمد. گروه‌های یاد شده به منظور انعقاد قرارداد آزادی اسرا، امتیازات زیادی به جنبش انصارالله داده است.

وی تاکید کرد: روند مبادله اسرا با میانجیگری‌های کاملا یمنی بدون ایفای هیچ گونه نقشی از سوی طرف‌های خارجی و یا سازمان ملل شکل گرفت. در واقع مذاکراتی که با نظارت میانجیگران داخلی صورت می‌پذیرد بسیار مثمرثمرتر از مذاکراتی است که با سرپرستی سازمان ملل انجام می‌شود.

المرتضی گفت: قرارداد یاد شده شامل مبادله همه اسرا با یکدیگر نمی‌شد، بلکه همچنان دو طرف شماری از اسرا را در اختیار دارند.

وی خاطرنشان کرد که انصارالله و ارتش یمن آماده است تا با وساطت میانجیگران داخلی در تعز ، منطقه ساحلی، عدن و مأرب و سایر جبهه‌های نبرد، اقدام به مبادله اسرا نماید .

المرتضی بر لزوم باقی ماندن پرونده اسرا در چارچوب بشردوستانه آن به دور از تحولات سیاسی و نظامی تاکید کرد.

شایان ذکر است که رئیس کمیته اسرای یمن در ۱۸ سپتامبر (۲۷ شهریور) از آزادسازی ۱۵ اسیر از نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی در چارچوب مبادله اسرا بر اساس تفاهم داخلی در جبهه «الجوف» خبر داد.

فرآیند مبادله اسرا توسط میانجیگران داخلی پس از ناکام ماندن تمامی مذاکرات در خصوص اسرا به سرپرستی نهادهای دولتی و حتی سازمان ملل از جمله مذاکرات اخیر برگزار شده در اردن و سایر نقاط شکل گرفت.۱۴۸۷

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha