۶ روستای شهرستان کرمانشاه از آب شرب سالم بهره‌مند شدند

کرمانشاه- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: با بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به ۶ روستای شهرستان کرمانشاه ۸۰۷ روستایی از آب شرب سالم و بهداشتی بهره‌مند شدند.

به گزارش روز جمعه ایرنا، «علیرضا کاکاوند» در حاشیه مراسم آغاز فاز اجرایی پروژه آبرسانی به پنج روستای دهستان میاندربندکرمانشاه که به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت آبرسانی روستایی در سطح استان اظهار کرد: خیلی از روستاها در سطح کشور و استان با مشکل کم آبی مواجه هستند و خشکسالی که امسال با آن روبرو شدیم نیز مزید بر علت شد تا به ناچار به خیلی از روستاها با تانکر سیار آبرسانی نماییم که این مسئله در شان مردم استان ما نیست.

 وی گفت: علی رغم اینکه منطقه میاندربند از منابع آبی زیر زمینی خوبی برخوردار است اما خیلی از روستاهای آن با مشکل مواجه شده است که ما از سال گذشته پیگیر دریافت اعتبارات لازم جهت رفع مشکلات موجود بودیم که به کمک نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی در واپسین روزهای سال گذشته اعتبارات خوبی در بودجه برای حوزه آب روستایی در نظر گرفته شد و کرمانشاه هم یکی از معدود استان‌هایی بود که بیشترین افزایش اعتبار را در این حوزه داشت.

کاکاوند افزود: ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبارات مصوب به همراه کمک های استانی، میزان اعتبارات حوزه روستایی را به ۷۷۰ میلیارد تومان رساند که تاکنون بخشی از این اعتبارات تخصیص پیدا کرده و همین امر موجب شروع یک حرکت جهادی در این حوزه شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمانشاه، از تشکیل یک مرکز در وزارت نیرو به نام جهاد آبرسانی سخن گفت و تصریح کرد: این مرکز احتمالا تا یک ماه آینده به صورت جهادی وارد عمل خواهد شد، ان شاالله با راه اندازی این مرکز در استان فعالیت های جهادی ما برای آبرسانی به مناطق روستایی و محروم دو چندان خواهد شد.

وی اظهار داشت: شرکت آبفا استان کرمانشاه در حوزه آب روستایی پروژه های خوبی را در دستور کار دارد از جمله آبرسانی به حدود ۴۶۰ روستا که حدود ۱۰۰ روستای آن در شهرستان کرمانشاه قرار گرفته و خیلی از این پروژه ها در دهه مبارک فجر امسال به بهره برداری خواهد رسید.

کاکاوند بیان کرد: امروز شاهد مرحله اجرایی پروژه آبرسانی به روستای ملاورد که شامل ساخت یک باب مخزن ۳۰ متر مکعبی، ایستگاه پمپاژ، لوله گذاری به متراژ چهار کیلومتر و کنتورگذاری روستا است بودیم که با بهره برداری از این پروژه ۲۵ خانوار با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ نفر از آب شرب پایدار بهره مند خواهند شد.

وی همچنین به پروژه حفر چاه برای تامین آب شرب پنج روستای دهستان میاندربند اشاره کرد و گفت: متاسفانه امسال به علت خشکسالی با کاهش سطح منابع تامین آب شرب روبرو شدیم، از جمله این منابع تامین می توان به چاه آب مجتمع آبرسانی عمله دهستان میاندربند شهرستان کرمانشاه با ۹ روستای تحت پوشش آن اشاره کرد که همین مساله پنج روستای این مجتمع را با کمبود شدید آب شرب روبرو ساخت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه خاطر نشان ساخت: کارشناسان این شرکت پس از انجام مطالعات لازم اقدام به جانمایی یک حلقه چاه آب شرب به عمق احتمالی ۱۳۰ تا ۱۵۰ متر کردند که اکنون شاهد آغاز فاز اجرایی آن هستیم که در صورت بهره برداری از این چاه اهالی پنج روستای چناره، خانه خدا، دو چشمه، سه چشمه و چشمه باغ با جمعیتی بالغ بر ۷۰۸ نفر از آب شرب سالم و پایدار بهره مند خواهند شد.

وی در ادامه به انشعابات غیرمجاز پرداخت و گفت: استفاده غیرمجاز از آب شرب نه تنها تعدی به حقوق دیگر مشترکین است بلکه باعث کاهش فشار آب در شبکه توزیع آب خواهد شد.

کاکاوند در پایان ضمن تشکر از صبر و شکیبایی و همراهی اهالی روستاهای فوق بیان کرد: مردم باید مسئله خشکسالی و تنش آبی را جدی بگیرند و از آب شرب برای مصارف غیر شرب همچون آبیاری مزارع استفاده نکنند تا نسل آینده نیز از این نعمت الهی بهره مند شوند.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه ۵۴۰ هزار مشترک آب دارد که از این تعداد بیش از ۳۰۰ هزار مشترک مربوط به کلانشهر یک میلیون نفری کرمانشاه است.

استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha