جذب ۴ هزار میلیارد ریال ارزش افزوده برای‌اعضای شبکه آزمایشگاهی راهبردی

تهران- ایرنا- آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توانستند با ارایه بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار خدمت آزمایشگاهی، بیش از چهار هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال ارزش افزوده برای مجموعه‌های فناور، پژوهشی و آزمایشگاهی ایجاد کنند.

به گزارش روز شنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در هفتمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه‌های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی این معاونت، مراکز عضو توانستند بیش از ۲ میلیون و ۱۸۰ هزار خدمت آزمایشگاهی را به حدود ۷۱ هزار مشتری ارایه کنند، خدماتی که به پژوهشگران، شرکت‌های دانش‌بنیان، صنایع خلاق، مخترعان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ارایه شد و خلق ارزش افزوده‌ای بیش از  چهار هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال برای مجموعه‌های فناور، پژوهشی و آزمایشگاهی را به همراه داشت.

در تازه‌ترین ارزیابی شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از مجموعه‌های عضو، نقش شرکت‌های بخش خصوصی به ویژه دانش‌بنیان پررنگ است به طوری که ۲۰ مرکز شامل ۹ مجموعه خصوصی و ۱۱ مرکز دولتی در جمع برترین مجموعه‌ها قرار دارند.

سهم بخش خصوصی در میان آزمایشگاه‌های عضو شبکه نیز افزایش یافته است، به طوری‌که به طوری که ۸/۳۶ درصد اعضای شبکه از آزمایشگاه‌های بخش خصوصی هستند؛ همچنین ۳۰ درصد مراکز عضو را دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ۲/۳۳ درصد دیگر اعضای این شبکه را آزمایشگاه‌هایی از سازمان‌ها و وزارتخانه‌های کشور تشکیل می‌دهد.

بر اساس نتایج هفتمین دوره ارزیابی عملکرد آزمایشگاه های عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجموعه آزمایشگاه های «مرکز پژوهشی متالورژی رازی»، «بنیاد علوم کاربردی رازی» و «دانشگاه صنعتی شریف»، در شمار ۳ مجموعه برتر ارائه کننده خدمات آزمایشگاهی قرار گرفتند.

همه ساله شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری دوره ارزیابی برای معرفی برترین‌ مجموعه‌های آزمایشگاهی را برگزار می‌کند،  رقابتی تنگاتنگ میان مراکز آزمایشگاهی دانشگاهی، پژوهشگاهی، تحقیقاتی و بخش خصوصی در سراسر کشور است،  شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ارتقای توانمندی و سطح کیفیت خدمات را در دستور کار دارد و با همین رویکرد هر ساله به شناسایی و معرفی برترین مراکز عضو می‌پردازد،  این ارزیابی برای شناخت نقاط قوت و ضعف مجموعه‌ها، تلاش برای بهبود نقاط قوت و برطرف کردن مشکلات و کاستی‌ها صورت می‌گیرد.

در این رقابت، «توسعه کمی و بهبود کیفیت خدمات آزمایشگاهی»، «ارتقای مشتری‌مداری» و «ترویج فرهنگ به اشتراک‌گذاری و فعالیت شبکه‌ای در بین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی»، آزمایشگاه‌ها بر اساس دستورالعمل ارزیابی، برای کسب امتیاز در هر کدام از شاخص‌های یاد شده، رقابت می‌کنند.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با هدف ارتقای تولیدات دانش‌بنیان و فناورانه، توسعه پژوهش‌های کاربردی و حمایت از ایده‌های نوآورانه در مرحله آزمایشگاهی، این شبکه را ایجاد کرده است و با گرد هم آوردن فعالان زیست‌بوم آزمایش و پژوهش، شامل بیش از ۱۰۰ هزار عضو، هزاران تجهیز آزمایشگاهی و خدمت، روند توسعه فناوری و تولید محصولات دانش‌بنیان ایران‌ساخت را سرعت بخشیده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha