۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 84490979
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

بحران کمبود سوخت در اروپا تا چه حدی وخیم است؟

۱۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۴:۲۵
کد خبر: 84490979
بحران کمبود سوخت در اروپا تا چه حدی وخیم است؟

لندن – ایرنا– نتایج تحقیقات صورت گرفته در پی کمبود سوخت در پمپ‌بنزین‌های اروپا که طی یک هفته گذشته انگلیس را به بحران کشانده و در کمین سایر کشورهای اروپایی است و نشان می‌دهد که این قاره به ۴۰۰ هزار راننده کامیون بیشتر برای جابه‌جایی سوخت نیاز دارد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، براساس برآورد پژوهشکده انگلیسی «ترانسپورت اینتلیجنس» فقط ۱۲۰ هزار راننده در لهستان، ۴۰ هزار راننده در آلمان و به همین میزان در فرانسه نیاز است. انگلیس هم که کمبود سوخت بحرانی شده و مردم را برای خرید بنزین آواره کوچه و خیابان‌های شهر کرده است حدود ۱۰۰ هزار راننده کامیون کم دارد.    

این درحالیست که طبق برآورد صورت گرفته،  بالغ بر ۵۰ هزار راننده کامیون از سال ۱۳۸۵ که مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، این کشور را ترک کرده‌اند. در عوض رومانی در طول این مدت بر تعداد رانندگان کامیون خود افزوده است.

فرانسه و آلمان هم در این مدت شاهد کاهش راننده کامیون بوده‌اند اما میزان آن به مراتب کمتر از انگلیس است، اما به تعبیری لبه مرز قرار دارند و هر آن اوضاع می‌تواند بحرانی شود. در مجارستان هم تعداد رانندگان کامیون ۹ درصد افزایش داشته اما با توجه به رشد سطح تقاضاها همچنان کمبود احساس می‌شود.

دولت انگلیس برای مقابله با کمبود راننده کامیون و عبور از بحران سوخت سازوکارهای مختلفی را طی یک هفته گذشته به اجرا گذاشته که از جمله آن می‌توان به دایر کردن دوره‌های آموزشی رایگان برای هنرجویان علاقه‌مند به اخذ گواهینامه رانندگی کامیون اشاره کرد. با این حال وزیر حمل و نقل انگلیس خواستار افزایش حقوق رانندگان کامیون شده تا برای جوانان جذابیت بیشتری ایجاد کند.  

در گزارش «ترانسپور اینتلیجنس» حقوق و مزایای پایین یکی از دلایل اصلی کمبود راننده کامیون در اروپا عنوان شده است. این درحالیست که بر اساس آمار انجمن حمل‌ونقل خیابانی انگلیس میانگین سن رانندگان کامیون  هم ۵۵ سال برآورد شده و حدود یک درصد هم زیر ۲۵ سال سن دارند.

«رود مکنزی» از انجمن حمل‌ونقل خیابانی می‌گوید: رانندگان کامیون در اروپا پا به سن گذاشته‌ و تعداد آن‌هایی که به سن بازنشستگی نزدیک می‌شوند رو به افزایش است. به عبارت دیگر آمار رانندگانی که بازنشسته می‌شوند بیشتر از تعدادی است که به این حرفه ملحق شده و هر هفته اوضاع وخیم‌تر می‌شود.

به گزارش ایرنا، انگلیس از جمعه هفته گذشته با بحران کمبود سوخت مواجه شده و این مساله باعث تشکیل صف‌های طولانی و بسته شدن بسیاری از پمپ‌بنزین‌ها در سراسر کشور شده است. دولت یکشنبه هفته گذشته تصمیم گرفت تا برای کنترل اوضاع قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به این ترتیب پمپ بنزین‌هایی که ذخایر سوختشان تمام شده، بسرعت شناسایی و مراحل سوخت‌رسانی انجام شود.

«کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطراری با مدیران شرکت های فعال در حوزه انرژی اظهار داشت که با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک داده‌های مهم شناسایی و هدف‌گذاری می‌شوند. او با تکرار این ادعا که کشور با کمبود سوخت مواجه نیست افزود که دولت برای کاهش اختلال در روند سوخت‌رسانی پروتکل پایین‌دستی نفت را به اجرا گذاشته است.

دولت همچنین با اعطای ۵ هزار مجوز موقت کار برای رانندگان اروپایی تا پایان امسال موافقت کرده و از رانندگان بازنشسته هم خواسته تا به طور موقت به کار بازگردند. این درحالیست که گزارش شده، انگلیس با چالش کمبود حدود ۹۰ هزار راننده برای جبران تبعات برگزیت و همه‌گیری کرونا روبروست.

با گذشت یک هفته از این بحران دولت دیشب (جمعه) اعلام کرد که رانندگان ارتش برای تامین سوخت مورد نیاز جایگاههایی که بدون بنزین مانده‌اند، اعزام می‌شوند. به گزارش تارنمای دولت، بالغ بر ۲۰۰ پرسنل نظامی که ۱۰۰ تن از آن‌ها دارای گواهینامه معتبر برای راندن تانکر حامل سوخت هستند کار خود را برای کاهش فشار روی پمپ‌بنزین‌های سراسر کشور آغاز خواهند کرد. آن‌ها بر اساس این گزارش سرگرم تکمیل دوره آموزشی درباره نحوه انتقال و جابه‌جایی سوخت هستند تا از روز دوشنبه (۱۲ مهر) دست به کار شوند.

طبق آخرین برآورد انجمن خرده فروشان بنزین، یک چهارم جایگاه‌های سوخت در انگلیس دیروز بدون سوخت بودند. نشریه تایمز لندن هم دو روز پیش به نقل از منابع مطلع در صنعت نفت هشدار داد که بحران کنونی ممکن است تا یک ماه دیگر به طول بینجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha