خط ملی «نماد » برای دانش آموزان استان همدان راه‌اندازی شد

همدان- ایرنا- خط ملی «نماد» (نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان) با محوریت فوریت‌های روانی اجتماعی دانش آموزان استان همدان با حضور شماری از مسئولان فرهنگی این استان در مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی دانش آموزی همدان راه اندازی شد.

به گزارش ایرنا، معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان روز یکشنبه در حاشیه این آیین به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خط تلفنی ۱۵۷۰ نماد (نظام جامع مراقبت اجتماعی دانش آموزان)، طرحی جامع برای پیشگیری، کنترل و کاهش آسیب‌های روانی و اجتماعی دانش‌آموزان است.

«یوسف سعیدی» افزود: این خط تلفن با شماره اختصاصی ۱۵۷۰، به منظور اجرای فراگیر و گسترده برنامه ملی نماد برای تسهیل و تسریع در پاسخگویی به نیازهای دانش‌آموزان در زمینه خدمات راهنمایی مشاوره ای، تخصص روان شناختی و مددکاری اجتماعی راه‌اندازی شده است.

وی عنوان کرد: هر دانش آموز به هر دلیلی که احساس می کند دچار اضطراب، افسردگی، ترس و استرس شده ضروری است، برای رفع مشکل، به مراکز مشاوره مراجعه کند.

وی ادامه داد: این سامانه می تواند به دانش آموزانی که قصد و یا اقدام نافرجام به خودکشی کرده، دانش آموزان بد سرپرست، بزهکار، مورد آزار جنسی قرار گرفته و از خانه و مدرسه فرار کرده، کمک و مشکلات آن ها را برطرف کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: خط ملی نماد یا همان خط چهار رقمی ۱۵۷۰، اورژانس اجتماعی دانش آموزان است و یکی از بخش ها و زیرساخت‌های مهم نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان بوده که در کنار ابزارهای دیگر در برنامه ملی نماد به ما کمک می کند موارد مختلف فوریت های روانی و اجتماعی دانش آموزان  در قالب یک سامانه و سیستم یکپارچه  شناسایی وارانه خدمت صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی این طرح، ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار هزینه شد، خاطرنشان کرد: افتتاح خط ۱۵۷۰ با هدف مداخله سریع و به موقع پاسخ گویی به آسیب های اجتماعی از جمله جسمی، ذهنی، عاطفی ایجاد شده است که یک تیم مشاوره در این راستا به صورت محرمانه فعال است.

سعیدی تصریح کرد: خط چهار رقمی ۱۵۷۰، از ساعت هشت صبح تا هشت شب، در ۲ نوبت کاری، آماده ارائه خدمات به دانش آموزان، فرهنگیان و اولیا دانش آموزان است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان نیز گفت: در آموزش مجازی دانش آموزان به دلیل فاصله گیری از مسائلی از جمله مهارت آموزی پرورشی و تربیتی دچار آسیب هایی شده اند که امیدواریم با آموزش حضوری از این آسیب ها کاسته شود.

محمد پورداود اظهار داشت: با ایجاد خط تلفنی ۱۵۷۰ دانش آموزان و خانواده‌ها سطح اعتماد آنها بالا رفته و از آسیب‌های اجتماعی آنان کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است، عنوان کرد: مشاوران کارآزموده، ورزیده و دلسوز در سطح آموزش و پروش استان فعال هستند و دانش آموزان را رصد می کنند.

پورداود خاطرنشان کر: پیشگیری بهتر از درمان است و جلوگیری از رفتن دانش آموزان به سمت مواد مخدر بسیار مهم اهمیت دارد.

وی ادامه داد: ما از هر زمینه ای برای تعلیم و تربیت در راستای تربیت اسلامی دانش آموزان استفاده می کنیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان همدان تصریح کرد: رویکرد آموزش و پرورش بک رویکرد تعاملی است و برای پیشبرد ۶ ساحت سند تحول بنیادین نیاز به همکاری سایر دستگاه ها را دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان همدان نیز گفت: نیروی انتظامی به عنوان یکی از ارکان اصلی مبارزه با مواد مخدر برای همکاری با سامانه «نماد» آمادگی کامل دارد.

سرهنگ «جمشید باقری» اظهار داشت: آموزش های اجتماعی و پیشگیری نقش موثری در جلوگیری دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر دارد.

وی عنوان کرد: خانواده ها بدانند افرادی که اعتیاد پیدا می کنند برگشت سختی دارند و همیشه پیشگیری بهتر از درمان است.

در سال تحصیلی جاری بیش از ۳۰۷ هزار دانش آموز در مدارس استان همدان تحصیل می کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha