دوران پسا کرونا و تهدید کمبود نیروی کار در اتحادیه اروپا

تهران - ایرنا - اگر چه برگزیت بی تردید نقطه عطفی در بروز بحران کمبود نیروی کار در انگلیس است اما این معضل، یک مشکل فراگیر و گسترده در سراسر اروپا به شمار می‌رود. مشکلی که به ویژه با شیوع ویروس کرونا تشدید شده است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نشریه ال کنفیدنسیال اسپانیا در گزارشی با توصیف شرایط و مشکلات این روزهای انگلیس به عنوان «تنها نوک کوه یخ» مشکلات نوشت: مشکل در ابتدا قفسه‌های خالی سوپر مارکت‌ها بود. سپس رستوران‌های زنجیره‌های ناندو به دلیل کمبود مرغ، ۵۰ شعبه خود را تعطیل کرد و حالا پمپ بنزین‌ها در انگلیس دچار هرج‌ومرج شده اند. کمبود یکصد هزار راننده کامیون و هراس مردم در صف‌های بیش از دو ساعته در جایگاه‌های سوخت. اما این‌ صحنه‌های وحشت، تنها نوک کوه یخ است.

انجمن کارفرمایان تولیدکنندگان طیور بریتانیا گزارش داده است که از هر هفت موقعیت شغلی، یک نفر شغل خود را از دست داده است و این میزان به معنای از دست رفتن شغل نزدیک به هفت هزار نفر است. انجمن صنعت گوش بریتانیا به موجب کمبود قصاب، سرایدار، کارگران انبار و ... از بروز مشکلات در فرآیند تولید و عرضه گوشت برای کریسمس آینده خبر داده است. مشکل کمبود نیروی کار در انگلیس به اندازه ای است که برخی شرکت‌ها به استخدام زندانیان در دوره‌های مرخصی به عنوان کارگر متوسل شده اند.

در ادامه این گزارش آمده است: نکته حائز اهمیت اینکه اگر چه برگزیت بی تردید نقطه عطفی در بروز بحران حاضر است اما انگلیس تنها کشور مواجه با این معضل نیست. بحران کمبود نیروی کار یک مشکل فراگیر و گسترده در سراسر اروپا و آمریکا به شمار می‌رود.

به عنوان مثال فقط در زمینه کمبود راننده، آلمان مشابه فرانسه با کمبود ۴۵ هزار تا ۶۵ هزار نفر نیرو و لهستان با جای خالی حدود ۱۲۴ هزار نفر مواجه است. به منظور جذب نیروی کار و پر کردن این جای خالی، برلین اقدام به سرمایه‌گذاری در تاسیساتی مجهز به حمام و فضاهای پذیرایی بهتر کرده است و در ورشو، سالن‌های ورزشی نیز در زمره ایستگاه‌های استراحت رانندگان قرار گرفته است.  

دست‌اندرکاران بخش حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گویند شرایط بد کار، اجبار پیمودن مسافت‌های طولانی، و سپری کردن زمان‌ زیاد دور از خانه از جمله دلایلی است که سبب شده بسیاری از رانندگان شغل عوض کنند.

مشکل کمبود رانندگان کامیون از یک دهه قبل پیش‌بینی شده بود. برخی شرکت‌های حمل‌ونقل کامیونی هم دفترشان را به کشورهایی نظیر لهستان یا ترکیه منتقل کرده‌اند تا از هزینه‌ها کم کنند. اما قوانین کار اروپا در این زمینه‌ هم دست‌وپاگیر است.

به نوشته ال کنفیدنسیال، شیوع بیماری همه‌گیر با تشدید مشکلات موجود در بازار کار اروپا، به پاشنه آشیل هر کشور ضربه وارد کرده است. با برگزیت به انگلیسی‌ها، با جمعیت روزافزون مسن به آلمانی‌ها و با بیکاری دو رقمی به فرانسوی‌ها و اسپانیایی‌ها.

با این حال برای تشریح وضعیت فعلی، عوامل متفاوتی وجود دارد. نشریه لا وانگواردیا اسپانیا اخیرا در گزارشی نوشت: کاهش نرخ زادوولد و پیری جمعیت از جمله عواملی است که اتحادیه اروپا و انگلستان را وادار خواهد کرد تا موانع مهاجرت را کاهش دهند. مطالعات مختلف جمعیت شناختی که توسط سازمان ملل متحد، مرکز ویتگنشتاین و مرکز توسعه جهانی انجام شده، تأیید می کنند که اتحادیه اروپا برای زنده ماندن در دهه های آینده به ده ها میلیون کارگر احتیاج دارد.

به نوشته روزنامه اسپانیا، شیوع ویروس کرونا همچنین جریان مهاجرت را مختل کرد. به عنوان مثال میزان مهاجرت به آلمان در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۲۵ درصد کاهش یافت و ارائه آمار در مورد انگلیسی که محدودیت‌های سختگیرانه کرونا به قوانین برگزیت دامن زد، جایز نیست. فقط باید یادآور شد که در طول ۴۵ سال عضویت در بلوک اتحادیه اروپا، انگلستان بیش از هر کشور دیگری به نیروی کار مهاجر ارزان از اروپا وابسته شده بود.

بر اساس اطلاعات به دست آمده همچنین حدود ۲۰۰ هزار شهروند اتحادیه اروپا در دوران همه‌گیری کووید-۱۹ کشورهایشان را ترک کرده و تا کنون بازنگشته اند که بی تردید حدود ۲۰ هزار راننده کامیون را باید در این دسته قرار داد.  

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha