روابطعمومی ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان فارس شامگاه یکشنبه در مطلب ارسالی به ایرنا از قول هادی شهدوست شیرازی افزود:زندگی و شهادت حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) منبع آفرینش چند نسخه تعزیه بوده و در این تعزیه نامهها، حضرت احمد بن موسی (ع) و برادرانش برای دیدار با برادر خود، حضرت امام رضا (ع)، از مدینه عازم توس شدند اما در شیراز، با ممانعت قتلغ خان حاکم دستنشانده مأمون، روبرو شدند و طی دفاعی جانانه به شهادت رسیدند.
او بیان داشت: همزمان با ثبت ملی این اثر، آیین تعزیه حضرت احمد بن موسی (ع) بهصورت زنده برای کارشناسان ثبت ملی وزارتخانه از مسجد جامع عتیق شیراز در مجاورت حرم احمد بن موسی شاهچراغ (ع) پخش شد که اتفاقی کمنظیر است.
شهدوست شیرازی عنوان کرد: افزون بر اجرای تعزیه حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع)، آیینهای محرمی ثبتشده در فهرست آثار ملی ناملموس همچون چکچکوی استهبان و چاووشخوانی بوانات نیز در مسجد جامع عتیق بهصورت نمادین برگزار شد.
تعزیه شهادت حضرت احمد بن موسی الکاظم شاهچراغ(ع) به مناسبت ایام سوگواری سالروز شهادت ایشان در حرم مطهر این امامزاده واجب التعظیم در شیراز برگزار میشود.
اجرای مجلس حضرت شاهچراغ(ع) در گذشته معمولا با عنایت به مناسبتها صورت میپذیرفته است، یعنی گاه این مجلس در ایام شهادت ائمه اطهار(ع) و گاه در ایام دیگری به سبب ادای «نذر» برگزار میشده است. در واقع غالبا برگزاری مجالس تعزیه مربوط به حضرت شاهچراغ(ع) به شکل کاملا خودجوش و مردمی توسط یک یا چند نفر که «بانی» نامیده میشود، انجام میپذیرفته است.
بانی معمولا یا به جهت بهرهمندی از ثواب اخروی و یا به لحاظ برآورده شدن نذر خویش هزینه برگزاری مجلس را متقبل میشده و در اینجا ذکر این نکته نیز ضروری به نظر میرسد که شبیهخوانان نیز کمتر به سودای رسیدن به مال و شهرتی به این کار میپرداختهاند زیرا ایمان مذهبی و عشق و ارادت به عترت گرامی رسول اکرم(ص) در آنان موجب میشد تا بدون هیچگونه چشمداشتی مادی و یا فزونطلبی، صمیمانه قدم در این راه نهاده و به نوبه خود پیامرسان و مبلغ فرهنگ دینی باشند. به همین لحاظ هنر تعزیه را میتوان هنری متعهد و پایبند به اخلاق، ارزشها و آرمانهای بزرگ الهی و دعوت به ستمستیزی محسوب کرد.
نظر شما