واکسیناسیون عمومی برای مقابله با هاری نیاز نیست

مشهد- ایرنا- استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: برای مقابله با بیماری هاری نیازی به واکسیناسیون عمومی نیست و تنها افرادی که دچار گَزیدگی شده و یا افرادی مانند دامپزشکان و کارکنان باغ‌ وحش‌ها باید واکسن هاری را دریافت کنند.

دکتر محمود پناهی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها راه مقابله با بیماری هاری در افرادی که دچار حیوان گزیدگی شده‌اند، سرم و واکسیناسیون پس از گزیده شدن و قبل از بروز علائم بیماری است.
وی ادامه داد: کلیه خدمات مرتبط با واکسیناسیون هاری و اقدامات مرتبط در کشورمان رایگان ارائه می‌شود.
این پزشک فوق تخصص بیماریهای ویروسی گفت: بیماری هاری پس از آشکار شدن علائمش دیگر قابل درمان نخواهد بود و بیمار از دست می‌رود به طوری که در مرحله بروز علائم این بیماران حتی با شنیدن صدای آب هم دچار وحشت، رعشه و گاه تشنج می‌شوند ، حتی یک نسیم را نمی‌توانند تحمل کنند و به شکل بسیار دردناکی در پی فلج چهار دست و پا و فرو رفتن به کما، فوت می‌کنند.
وی به انتقال ویروس هاری به انسان از طریق حیواناتی چون سگ، گربه و خفاش اشاره و بیان کرد: هر چقدر محل گزیدگی از مغز دورتر باشد دوره اختفای بیماری و زمان بیمار برای دریافت سرم و واکسن افزایش می‌یابد، اما هر چقدر این گزیدگی نزدیک‌تر به مغز باشد؛ بیمار زمان کمتری دارد تا بتواند از اقدامات مراکز درمانی در خصوص واکسن هاری استفاده کند.
دکتر پناهی افزود: مردم باید گزیدگی‌های مختلف اعم از گازگرفتگی و یا خراشیدگی از سوی حیوانات، به خصوص حیوانات وحشی را، که در مقابل هاری واکسینه نشده اند، جدی گرفته و در همان ابتدا محل گزیدگی را با آب و صابون شستشو دهند و سریع بیمار به مرکز درمانی منتقل شود.
وی ادامه داد: بیماری هاری در جهان بطور عمده در کشورهای توسعه‌نیافته شایع است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این بیماری در کشورهای پیشرفته از طریق واکسیناسیون حیوانات، درمان و مراقبت از حیوان‌گزیدگی‌ها مهار شده است.
هر ساله حدود ۱۲ هزار حیوان گزیدگی در خراسان رضوی رخ می‌دهد که سگ‌ها عامل بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی و انتقال بیماری هاری و مرگ ناشی از آن در انسان هستند. 
ویروس هاری که تنها در انسان و حیوانات خونگرم به جز پرندگان مرگبار است، توسط گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌شود، لذا چنین افرادی باید بلافاصله پس از گازگرفتگی به مراکز بهداشتی و درمانی منتقل شوند تا از پیشرفت بیماری آنان با درمان مناسب جلوگیری شود.
در حال حاضر ۳/۳ میلیارد نفر در دنیا در مناطقی زندگی می‌کنند که در معرض هاری قرار دارند و سالانه بیش از ۵۵ هزار نفر در دنیا بر اثر ابتلا به هاری می‌میرند که بیشتر آنان کودکان زیر ۱۵ سال هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha