۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای قطارشهری مشهد منتشر می‌شود

مشهد- ایرنا- با موافقت اعضای شورای اسلامی شهر مشهد مجوز انتشار و فروش ۱۲ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی برای خطوط مترو این شهر صادر شد.

لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی برای خطوط ۲، سه و چهار قطار شهری مشهد در جلسه علنی روز دوشنبه شورای اسلامی این شهر بررسی و مجوز فروش ۱۲ هزار میلیارد ریال از محل بودجه امسال کشور با سود علی‌الحساب مورد توافق با بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار ایران صادر شد.
طبق این مصوبه، ۲ هزار میلیارد ریال از این مبلغ برای اجرای فاز پنجم خط ۲ قطار شهری، هفت هزار میلیارد ریال برای اجرای فاز ۶ خط سه قطار شهری و سه هزار میلیارد ریال نیز برای اجرای فاز یک خط چهار آن اختصاص می‌یابد.
خط یکم قطار شهری مشهد به طول ۱۹ کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی تا وکیل آباد اسفند ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه به طور میانگین ۱۳۰ هزار نفر در این مسیر جا به‌جا می‌شوند. مسیر توسعه ۴.۵ کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد در دهه فجر سال ۱۳۹۴ به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری ۱۴.۵ کیلومتری خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن ۱۳۹۴ به پایان رسید و اسفند سال ۱۳۹۵ مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
اواخر اسفند ۱۳۹۶ نیز با بهره برداری از ۲ کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاه‌های سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند و در سفر اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ رییس جمهوری به مشهد این خط با خط یکم در ایستگاه شریعتی اتصال یافت و ادامه این خط در ایستگاه میدان شهید کاوه نیز ۱۸ مرداد همان سال بهره‌برداری شد.
عملیات حفاری خط سوم قطار شهری مشهد نیز به طول ۳۰ کیلومتر که مسیر شهرک ابوذر تا قاسم آباد را پوشش می‌دهد از نیمه دوم فروردین سال ۱۳۹۵ آغاز شده است.
عملیات اجرایی خط چهارم نیز به طول ۱۴.۵ کیلومتر از انتهای خواجه ربیع تا شهرک شهید رجایی با ۱۵ ایستگاه ۱۸ مرداد ماه ۱۳۹۸ آغاز شد.
همچنین امروز لایحه دوفوریتی انتشار اوراق مالی اسلامی طرح حمل‌ونقل درون شهری به مبلغ سه هزار میلیارد ریال از محل بودجه امسال کشور با قید دوفوریت بررسی و تصویب شد.
در مصوبه دیگری نیز برای طرح بازآفرینی شهری پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) از محل بودجه امسال کشور با قید دوفوریت مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به مبلغ چهار هزار میلیارد ریال صادر شد.
پس از گذشت ٢۵ سال از آغاز طرح توسعه بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) به منظور حفظ شأن و جایگاه حرم مطهر رضوی در سیمای شهری، استمرار هویت معنوی زیارت، ارتقای شاخص‌های خدمات عمومی و تسهیلات اقامتی برای تمامی اقشار، حمایت از جمعیت مجاور باقیمانده و احیای بافت تاریخی موجود، بازنگری طرح با هدایت وزارت راه‌ و شهرسازی و همکاری دستگاه‌های محلی از اواخر پارسال در قالب "طرح ویژه تفصیلی" در دستور کار قرار گرفت.
این طرح در جلسه کمیسیون ماده پنج استان پس از بررسی اصلاحات نهایی مورد نظر، برای تصویب نهایی و ابلاغ به شورای عالی شهرسازی و معماری کشور ارسال شد که در نهایت اسفندماه پارسال با حضور وزیر راه و شهرسازی و استاندار خراسان رضوی در نشست این شورا به تصویب رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha