مشارکت ایران در تکمیل جاده ترانزیتی «تاتو» در ارمنستان

تهران- ایرنا-  جاده «تاتو» در ارمنستان که به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی به شمار رفته و ایران را به روسیه و اروپا متصل می‌کند قرار است با مشارکت کشورمان تکمیل شود؛ مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تسریع در ساخت این مسیر ترانزیتی عازم ایروان شده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از وزارت راه و شهرسازی، مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای بازدید از جاده تاتو در ارمنستان به عنوان مسیر جایگزین کامیون‌های ترانزیت ایرانی، امروز به ایروان می‌رود.

«خیرالله خادمی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با هیات فنی و مهندسی برای تصمیم‌گیری در مشارکت ایران در ساخت جاده تاتو در ارمنستان، عازم این کشور شد.

خادمی و هیات همراه توسط سفیر ایران در ارمنستان در فرودگاه ایروان مورد استقبال قرار گرفتند و به بحث و تبادل نظر در خصوص اهداف سفر و موضوعات مربوط به جلسات با طرف ارمنی و بررسی آخرین تحولات و اتفاقات منطقه پرداختند.

جمهوری آذربایجان از حدود یک ماه گذشته مقررات سختگیرانه‌ای را نسبت به کامیون‌های ایرانی وضع کرده‌ است. از مسیر حدود ۴۰۰ کیلومتری مرز نوردوز تا ایروان، آذربایجان بر کمتر از ۲۰ کیلومتر مسیر ادعای مالکیت دارد و اخیرا کامیون‌های ایرانی برای عبور از این ۲۰ کیلومتر با مشکلاتی از جمله پرداخت عوارض و مالیات مواجه شده‌اند.

به همین دلیل، هیات ایرانی به ارمنستان سفر کرده تا با مشارکت در تکمیل جاده تاتو، مسیر دیگری جایگزین جاده گوریس – قاپان کند. تکمیل جاده تاتو که تنها کمتر از ۱۵ کیلومتر از آن باقی مانده، به این معنا است که ایران بدون نیاز به ورود به جمهوری آذربایجان به ارمنستان می‌رسد و از آنجا به روسیه و اروپا متصل می‌شود.

برنامه امروز هیات فنی ایرانی بازدید از این محور در خاک ارمنستان است. ارمنستان قصد دارد که با ایمن‌سازی و تنظیم رویه جاده فرعی، این مسیر را بازگشایی کند تا جاده اصلی طراحی و در مدت زمان کوتاه اجرا شود.

این مسیر از خطوط حیاتی برای تجارت و ترانزیت ایران به اروپا و اتصال اروپا به چین محسوب می‌شود. از این رو ایران برای ساخت و تکمیل هر چه سریع‌تر مسیر مستقیم ایران به ارمنستان اعلام آمادگی کرده‌ است و به زودی مسیر باقیمانده از جاده تاتو در خاک ارمنستان با مشارکت ایران تکمیل می‌شود.

مسیر تاتو به عنوان محور جایگزین جاده گوریس-کاپان از سوی طرف ارمنی در نظر گرفته شده است؛ اما به دلیل برخی کمبودها در زیرساخت این محور، کامیون‌های حجیم‌تر با مشکلات بیشتری می‌توانند از محور کوهستانی تاتو تردد کنند.

سوخت و فرآورده‌های نفتی یکی از اصلی‌ترین کالاهای وارداتی ارمنستان از ایران است.

به گفته برخی مسوولان سازمان راهداری، باکو با ایجاد گیت‌های عوارضی و گمرکات در بخشی از مسیر گوریس-قاپان، از کامیون‌های عبوری ایران به سمت ارمنستان، ۱۳۰ دلار عوارض دریافت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha