انجمن خردهفروشان سوخت انگلیس امروز (سهشنبه) اعلام کرد که هنوز یک پنجم پمپبنزینها در پایتخت و مناطق جنوب غرب انگلیس سوخت ندارند. گفته میشود که بیشتر پمپبنزینها در حوزه انتخابیه بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس هم عملا تعطیل هستند.
بحران کمبود سوخت در انگلیس به دنبال کمبود رانندگان کامیون به وجود آمده که به دلیل ابتلا به کرونا خانهنشین شدهاند. با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رانندگان اروپایی هم اجازه کار در انگلیس ندارند. اتحادیه رانندگان کامیون انگلیس میگوید که این کشور بنابه دلایل مختلف از جمله خروج رانندگان از این بخش، برگزیت و همه گیری کرونا با چالش کمبود ۱۰۰ هزار راننده روبرو است.
دولت برای عبور از این بحران، با اعطای ۵ هزار مجوز موقت کار به رانندگان اروپایی موافقت کرده است. اما بوریس جانسون امروز (سهشنبه) اعلام کرد که تاکنون فقط ۱۲۷ مجوز برای رانندگان صادر شده است. او عامل این مساله را به کمبود راننده کامیون در سطح فرا منطقهای نسبت داد و اظهار داشت: ما به بخش حمل و نقل اعلام کردیم تا اسامی رانندگانی را که مایلند وارد کشور کنند، اعلام و ما کارهای صدور روادید و مجوز آنها انجام میدهیم. اما آنها تاکنون ۱۲۷ نام ارائه کردهاند.
دولت انگلیس ابتدا تصور میکرد که اجرای این طرح با موجی از استقبال رانندگان خارجی مواجه میشود و ظرفیت در نظر گرفته شده به سرعت تکمیل میشود. اما بلا استفاده ماندن ۴ هزار و ۷۰۰ مجوز پس از گذشت یک هفته از اعلام طرح، سیاستمداران این کشور را نسبت به اثربخشی این راه حل دچار تردید و خشمگین کرده است.
یک منبع دولتی به نشریه تایمز گفت که طرح یادشده طبق درخواست فعالان بخش باربری ایجاد شد و دولت در انتظار درخواست کار از سوی موج رانندگانی است که وعده داده شده بود.
مجوز دولت انگلیس تا ماه مارس (اواسط فروردین) اعتبار دارد و، «راد مکنزی» مدیر بخشی سیاستگذاری انجمن حمل و نقل خیابانی انگلیس میگوید که این طرح برای رانندگان خارجی جذابیت چندانی ندارد. وی افزود که آن ها حاضر نیستند تا از شغل دائمی خود در ازای یک کار بهتر اما موقت چشم پوشی کنند.
دولت انگلیس همچنین هفته پیش تصمیم گرفت تا برای کنترل بحران بهوجود آمده، قانون سال ۱۹۹۸ را در خصوص رقابت بین شرکت های خصوصی فعال در حوزه انرژی را لغو کند تا به این ترتیب پمپ بنزینهایی که ذخایر سوختشان تمام شده، بسرعت شناسایی و مراحل سوخترسانی انجام شود.
«کواسی کوارتنگ» وزیر بازرگانی انگلیس پس از دیدار اضطراری با مدیران شرکت های فعال در حوزه انرژی اظهار داشت که با لغو قانون سال ۱۹۹۸ مناطقی که در سراسر کشور دچار کمبود سوخت هستند با اشتراک دادههای مهم شناسایی و هدفگذاری میشوند. او با تکرار این ادعا که کشور با کمبود سوخت مواجه نیست افزود که دولت برای کاهش اختلال در روند سوخترسانی پروتکل پاییندستی نفت را به اجرا گذاشته است. اما با گذشت یک هفته از اجرای طرح، شواهد نشان میدهد که اثر بخشی چندانی در حل بحران نداشته است.
دیروز (دوشنبه) هم ارتش انگلیس کار خود را برای انتقال سوخت به پمپبنزینهای سراسر این کشور آغاز کرد. حدود ۲۰۰ پرسنل نظامی ارتش در عملیات موسوم به «اسکالین» سرگرم جابهجایی سوخت هستند.
ارتش از هفته پیش که بحران کمبود سوخت در انگلیس تشدید شد در حالت آماده باش قرار گرفت و سرانجام حکم بهکارگیری آن روز جمعه صادر شد. سربازان انگلیسی عموما در پایتخت و نواحی جنوب شرق انگلیس متمرکز شدهاند که بیشترین کمبود بنزین گزارش شده است. تصاویری که در رسانهها منتشر شده نشان میدهد که تعدادی از افسران نیروی هوایی در حال جابهجایی سوخت به انباری در منطقه همل همپستد هستند.
دولت انگلیس به دلیل تعلل در اعزام ارتش برای جلوگیری از تداوم این بحران و کاهش وحشت مردم مورد انتقاد قرار دارد. اما بوریس جانسون امروز بحران کمبود سوخت را به افزایش سطح تقاضا برای خرید بنزین نسبت داد و ادعا کرد که اوضاع تا پیش از کریسمس به سطح پایداری خواهد رسید.
نظر شما