عطاءاله اکبری روز چهارشنبه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ثبت اطلاعات در سامانه ملی املاک و اسکان موجب ایجاد شفافیت اطلاعاتی در حوزه مسکن، اخذ تصمیمات سیاستی صحیح و در نهایت تسهیل فرآیند خانهدار شدن تمامی اقشار جامعه میشود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر با ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان زمینه ایجاد سرشماری برخط نفوس و مسکن، تنظیمگری در بازار مسکن و امکان اجرای سیاستهای مطلوب دولت از جمله اعمال مالیات یا پرداخت یارانههای هدفمند فراهم میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه افزایش دقت برنامهریزی اقتصادی در بخش مسکن را از دیگر مزایای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است ادامه داد: با ثبت اطلاعات در این سامانه فروش یا اجاره یک واحد مسکونی به چند فرد به میزان قابل توجهی کاهش مییابد.
وی افزود: در صورت ثبت نکردن اطلاعات ملک و برابر الزامات قانونی، آن واحد مسکونی خالی تلقی و برای آن ملک برگه مالیاتی صادر و در صورت پرداخت نشدن مالیات مالک مشمول جرایم مالیاتی میشود.
اکبری تصریح کرد: همچنین هر زمان که نیاز به اخذ مفاصا حساب مالیاتی برای ملک مورد نظر باشد مالک آن واحد مسکونی مکلف به پرداخت جرایم مالیاتی در خصوص ملک خواهد بود و از آنجا که میزان مالیات مربوطه از ۶ تا ۱۸ برابر مالیات بر اجاره تعیین شده رقم مالیات متعلقه بسیار قابل توجه بوده و مالک متضرر میشود.
وی ادامه داد: به موجب قانون ارائه بسیاری از خدمات از جمله افتتاح حساب، صدور چک، خرید انشعابات برق، آب و فاضلاب منوط به ثبت اطلاعات در سامانه بوده و بسیاری از خدمات براساس آدرس مندرج در سامانه به ساکنان ارائه میشود بنابراین ثبت نکردن اطلاعات و خوداظهاری در سامانه ممکن است مشکلات عدیدهای را برای خانوارها(چه ساکن و چه مالکی که خوداظهاری نکرده باشد) در استفاده از خدمات ایجاد کند.
مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: از دیگر تبعات ناشی از ثبت نکردن اطلاعات ملک، این است که وزارت نیرو مکلف است تعرفه برق کنتور این املاک را در بالاترین پلکان قیمتی محاسبه کند.
نظر شما