خراسان شمالی ظرفیت میزبانی مسابقات بین‌المللی ورزشهای محلی را دارد

بجنورد- ایرنا- رییس فدراسیون ورزش روستایی و بازی‌های بومی محلی گفت: با توجه به هم مرزی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان، این استان ظرفیت ویژه ای برای میزبانی مسابقات بین المللی ورزشهای محلی را دارد.

به گزارش ایرنا خبرنگار ایرنا، محمدتقی امیری خراسانی شامگاه چهارشنبه در جمع اعضای هیات ورزش روستایی و بازی های محلی خراسان شمالی اظهار داشت: اخیرا در مجمع عمومی این فدارسیون مصوبه ای مبنی بر استفاده از ظرفیت استان های مرزی برای میزبانی از مسابقات بین المللی بازی بومی و محلی به تصویب رسید که در این میان خراسان شمالی نباید از این ظرفیت ویژه خود غافل شود.

وی افزود: با برچیده شدن کرونا و هماهنگی های لازم با دستگاه های اجرایی، این استان می تواند، دهه فجر امسال مسابقات بین المللی بازی های بومی و محلی را میزبانی کند.

امیری خراسانی دیده شدن بازی های محلی و بومی را مشروط به برگزاری لیگ ها و مسابقات قهرمانی دانست و گفت: تا وقتی که تنها به دنبال برگزاری جشنواره ها باشیم دیده نخواهیم شد بلکه همانند بسیاری از کشورهای منطقه باید به دنبال برگزاری مسابقات قهرمانی و لیگ برای ورزش های بومی خود باشیم.

رییس فدراسیون ورزش های بومی و محلی افزود: در این میان می توانیم از تمامی ظرفیت‌ها در راستای معرفی بازی‌های بومی محلی بویژه شهرداری ها نیز استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در این راستا این فدراسیون، ورزش های بومی و محلی را وارد لیست رشته های ورزشی کمیسیون ماده ۵ کرده است تا مانند سایر رشته ها از مزایای آن بهره مند شود.

وی با بیان اینکه هفت هزار خانه ورزش روستایی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: آنچه که برای فدراسیون ورزش های بومی و محلی اهمیت دارد، فعال بودن خانه های ورزش روستایی است به گونه ای که از این مکان های ورزشی برای تندرستی جوانان روستایی به صورت بهینه استفاده شود.

امیری خراسانی افزود: از سوی دیگر این فدراسیون ورزشی نقشی در ساخت زیرساخت های ورزشی ندارد تا جایی که هیات ورزشی استان باید سعی کند از ظرفیت های سایر رشته های  ورزشی استفاده کند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از ورزش های قهرمانی و حرفه ای جهان ریشه در ورزشی محلی و بومی دارد، خاطرنشان کرد: همانگونه که مقام معظم رهبری بر احیای ورزش های اصیل ایرانی تاکید دارند، نه تنها این فدراسیون ورزشی بلکه سایر مسوولان دستگاه های اجرایی نیز باید دیدی روشن به ورزش های بومی و محلی داشته باشند زیراکه این بازی های محلی ریشه در فرهنگ و ارزش های ما دارد.  

دیدار با مدیران ورزشی و اعضای هیات ورزش های روستایی و بازی های بومی و محلی خراسان شمالی از برنامه های سفر یکروزه محمدتقی امیری خراسانی به این استان بود.

بیش از ۵۰ بازی بومی و محلی در روستاها و شهرستان های استان رایج است ولی تاکنون فدراسیون برای ۱۳ بازی محلی قوانین تنظیم کرده است.

خراسان شمالی با ۲۵ هزار ورزشکار بیمه شده دارای ۴۵ هیات ورزشی فعال است.

یکهزار و ۲۰۰ بازی بومی، محلی از اقوام مختلف ایران زمین شناسایی و ثبت شده از جمله عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت‌ سنگ، وسطی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا و سرشار از خاطرات فراموش ناشدنی برای نسل‌های مختلف که می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد نشاط در خانواده و جامعه فراهم کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha