۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶
کد خبر: 84496059
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

جایزه نوبل ادبیات تا ساعتی دیگر اهدا می‌شود

۱۵ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۵۶
کد خبر: 84496059
جایزه نوبل ادبیات تا ساعتی دیگر اهدا می‌شود

تهران- ایرنا- جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۲۱ تا ساعتی دیگر برنده یا برندگان خود را خواهد شناخت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، مراسم اعطای جوایز نوبلِ امسال از روز دوشنبه (۱۲ مهر) با معرفی برنده نوبل پزشکی رسما آغاز شد و پس از اعلام برندگان نوبل فیزیک و شیمی، امروز - پنجشنبه (۱۵ مهر) ساعت ۱۳ بعدازظهر به وقت ساعت تابستانی اروپای مرکزی همزمان با ۱۴ به وقت ایران شاهد اهدای جایزه نوبل ادبیات خواهیم بود. 

سال گذشته جایزه نوبل ادبیات به خاطر لحن شاعرانه بی‌نقص آثار لوئیز گلیک شاعر آمریکایی که با زیبایی ساده‌ و بی آلایش خود موجودیت فردی را عالمگیر می‌کند، به وی  اهدا شد.

از معروف‌ترین چهره‌های ادبی جهان که نوبل ادبیات را در فهرست افتخارات خود دارند، می‌توان به ارنست همینگوی، جرج برنارد شاو، هرمان هسه، توماس الیوت، ویلیام فاکنر، آلبر کامو، ساموئل بکت، پابلو نرودا، هاینریش بل،گابریل گارسیا مارکز، تونی موریسون، گونتر گراس، ارنست همینگوی، اورهان پاموک، دوریس لسینگ، هرتا مولر، ماریو بارگاس یوسا و آلیس مونرو اشاره کرد.  

آلفرد نوبل (۱۸۳۳ تا ۱۸۶۹) شیمی‌دان، مهندس، مخترع و تاجر سوئدی که برای کشف دینامیت و مالکیت کارخانه اسلحه‌سازی بوفور سوئد مشهور است؛ کمی قبل از مرگ در ۲۷ نوامبر ۱۸۹۵ سومین و آخرین وصیت‌نامه خود را نوشت و در آن تمام اموال و منافع حاصل از آن را به اهدای پنج جایزه نوبل در رشته‌های شیمی، فیزیک، زیست شناسی یا پزشکی، ادبیات و صلح اختصاص داد.

نوبل آکادمی سوئد را به عنوان مسوول تعیین برنده نوبل ادبیات و اهدای آن تعیین کرد. وی به طور خاص وصیت کرد این جایزه هر ساله به فردی اعطا شود که در یک سال گذشته شاهکارترین اثر ادبی را در بهترین شکل ارائه داده باشد.

با وجود صراحت وصیت‌نامه نوبل، اولین جایزه در سال ۱۹۰۱ و پنج سال بعد از درگذشت وی اعطا شد. این جایزه در سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۶۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ به دلیل نبود اثری درخور با مشخصات موردنظر، به کسی اهدا نشد. سال ۲۰۱۸ نیز بدون اعلام برنده نوبل ادبیات گذشت و جایزه این دوره سال بعد به طور مشترک با برنده سال ۲۰۱۹ اعلام شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha