از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

تهران- ایرنا- همزمان با تغییر رنگ‌بندی پایتخت و گرم شدن تنور اجراها در کنار شتاب فعالیت‌ جشنواره‌های نمایشی شاهد همراهی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری وی با هنرمندان تئاتر هستیم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، سرانجام با افزایش سرعت واکسیناسیون در سراسر کشور و کاهش موارد ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در اغلب استان‌های کشور و درنهایت منفی شدن شیب این بیماری، شاهد تغییر رنگ تهران و برخی دیگر از نقاط کشور از شرایط قرمز به شرایط نارنجی بودیم. این امر خود به‌تنهایی نه‌تنها حکم به آرامش بیش‌از پیش ذهنی و روحی مردم می‌داد که بار دیگر چرخ حرکت فعالیت‌های مختلف جاری در جامعه ازجمله رویدادهای فرهنگی‌هنری را به حرکت دعوت کرد.

هم‌زمان و با اعلام اطلاعیه اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی‌بر ازسرگیری فعالیت‌های سالن‌های تئاتری در میزبانی از آثار نمایشی از ابتدای مهر ماه، حال با پشت سر گذاشتن نیمه نخستین ماه پاییز ۱۴۰۰ این‌بار نه تنها شاهد فعالیت تماشاخانه‌ها و سالن‌های نمایشی از هنرمندان و مخطابان هنر نمایش هستیم که با رسیدن به آستانه رویدادهای جشنواره‌ای تئاتر در کشور به وضوح شتاب دبیرخانه این رویدادها را می‌توان رصد کرد.

هفته‌ای که آن را پشت سر گذاشتیم با توجه به تلاقی با روزهای مناسبت مذهبی پایانی ماه صفر، شاهد شدت جریان اجراهای آثار مذهبی و آیینی و در سراسر کشور بودیم و حال با آغاز ماه ربیع‌الاول در کنار شور و نشاط جامعه از گام برداشتن به سمت ایمینی نسبی در سایه تسریع روند واکسیناسیون، این شور و حال را میان گروه‌های تئاتری، مخاطبان این هنر و دست‌اندرکاران هنرهای نمایشی کشور با شدت بیشتری به نظاره نشست.

از جمله این اتفاقات که طی بازه زمانی ۱۰ تا ۱۶ مهرماه  ۱۴۰۰ خورشیدی تیتر اخبار حوزه تئاتر را به خود اختصاص داده‌اند می‌توان به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رشد و اعتلای تعزیه، دل‌گرمی اهالی تئاتر دینی به حضور وزیر فرهنگ میان عاشقان تئاتر آیینی، همراهی سرپرست معاونت امور هنری ارشاد با تئاتر صاحبدلان، آغاز روند تمرین گروه‌ها و تمدید مهلت ارسال آثار به ۴ بخش جشنواره نمایش های آیینی و سنتی، درگذشت یکی از بنیان‌گذاران تئاتر حوزه هنری، بازگشایی سالن‌های تئاتر کانون پرورش فکری و برنامه‌های این نهاد برای هفته کودک، اکران رایگان هفت فیلم تئاتر به مناسبت هفته ملی کودک، اعلام آثار پذیرفته شده در دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان و انتشار فراخوان هفتمین دوره پروژه چهار فصل تئاتر ایران اشاره کرد.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر رشد و اعتلای تعزیه

شامگاه ۱۴ مهر و در نهمین شب از شب‌های سوگواره زخم عتیق که در بنیاد فرهنگی روایت فتح و به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی برگزار می شود، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشای مراسم تعزیه شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) نشست.

در این مراسم اسماعیلی تعزیه را جزو مواریث فرهنگی کشور و هنری برخاسته از فرهنگ دینی ایران اسلامی بر شمرد و گفت: هنر تعزیه جزو مواریث فرهنگی و ملی ماست و حتما حمایت از این هنر باید در دستور کار نهادها و دستگاه‌های فرهنگی ذی‌ربط قرار گیرد. ما هم‌ انشاءالله برنامه‌هایی را برای رشد، اعتلا و توسعه این هنر ارزشمند در نظر داریم که انشاءالله اجرایی خواهیم کرد.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

دل‌گرمی اهالی تئاتر دینی به حضور وزیر فرهنگ میان عاشقان تئاتر آیینی

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز ضمن قدردانی و تشکر از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سوگواره گفت: قطعا حضور و حمایت دلگرم کننده وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی مایه مباهات جامعه فرهنگ و هنر است و امیدواریم زمینه سازی مطلوب برای رشد و توسعه حداکثری این هنر آئینی و مذهبی بیش از پیش فراهم آید.

در این دیدار محمود شالویی مشاور وزیر و مدیرکل حوزه وزارت، اسلامی معاون توسعه و منابع انسانی وزارت ارشاد، ایمان شمسایی مدیر اطلاع رسانی وزارت ارشاد، مجتبی کوچکی قائم مقام بنیاد فرهنگی روایت فتح و کریم خوش مرام معاون هماهنگ کننده بنیاد فرهنگی روایت فتح نیز حضور داشتند.

سوگواره آئینی زخم عتیق تا پایان ماه صفر از ساعت ۱۸:۳۰ در بنیاد فرهنگی روایت فتح واقع در بالاتر از میدان فردوسی خیابان سپهبدقرنی نبش خیابان شهید فلاح پور برگزار  شد.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

همراهی سرپرست معاونت امور هنری ارشاد با تئاتر صاحبدلان

محمود شالویی سرپرست معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی شامگاه یازدهم مهر با حضور در محوطه مجموعه تئاترشهر به تماشای بخشی از اجراهای یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان نشستند.

محمود فرهنگ مدیرکانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی هم در هشتمین روز از اجراهای تئاتر صاحبدلان توضیحاتی را از روند برگزاری این رویداد در دوره یازدهم ارائه داد. ابراهیم گله دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر و رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران در این دیدار شالویی و آشنا را همراهی می کردند.

یازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان طی روزهای چهارم تا سیزدهم مهرماه سال جاری با حضور تعدادی از گروه های نمایشی در محوطه مجموعه تئاتر شهر میزبان مخاطبان بود.

این رویداد توسط کانون تئاتر دینی اداره کل هنرهای نمایشی و حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن هنرهای نمایشی ایران برگزار شد.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

آغاز روند تمرین گروه‌ها و تمدید مهلت ارسال آثار به ۴ بخش جشنواره نمایش های آیینی و سنتی

بر اساس تغییر رنگ بندی شهر تهران در پی موج پنجم ویروس کرونا از قرمز به نارنجی، تمرین ۲۵ گروه نمایشی متقاضی شرکت در بیستمین جشنواره بین‌المللی نمایش‌های آئینی و سنتی در ۱۲ پلاتو نمایشی آغاز شد.

همچنین به دلیل شرایط و وقفه ایجاد شده در پی شیوع موج پنجم ویروس کرونا، ستاد برگزاری جشنواره مهلت ارسال آثار به ۴ بخش نمایش‌های تخت‌حوضی (بخش ویژه استاد علی نصیریان)، معرکه‌ها، آیین‌ها و بازی‌های نمایشی (یادواره زنده‌یاد استاد محمد)، مجالس شبیه‌خوانی (یادواره زنده‌یاد استاد هاشم فیاض) و مرور نمایش‌های آیینی و سنتی اجرا شده در سال‌های ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ (یادواره زنده یاد استاد سعدی افشار) را تا ۳۰ مهر تمدید کرد.

متقاضیان شرکت در جشنواره لازم است تا تاریخ مقرر با مراجعه به بخش ویژه بیستمین جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی بر تارنمای ایران تئاتر نسبت به تکمیل فرم ثبت‌نام و بارگذاری مدارک لازم اقدام کنند.

بیستمین جشنواره نمایش‌های آئینی و سنتی از ۹ آذر به دبیری داوود فتحعلی‌بیگی برگزار خواهد شد.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

درگذشت یکی از بنیان‌گذاران تئاتر حوزه هنری

حسین عابد بازیگر، نویسنده، کارگردان و مدرس تئاتر در سن ۷۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

عابد متولد ۱۳۲۸ در تهران بود. این هنرمند متعهد از بنیان‌گذاران مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بوده و مدتی مدیریت این بخش را بر عهده داشت که بر این اساس در آموزش، پژوهش، نگارش، نمایش، چاپ و نشر، هدایت و کارشناسی شعب استان‌های حوزه هنری در این امر تأثیر به سزایی داشته است.

مشارکت در شکل‌گیری جشنواره تئاتر فجر پیروزی در سطوح استانی، منطقه‌ای و سراسری هم از دیگر فعالیت‌های این هنرمند پیشکسوت بود.

مشارکت در تأسیس مرکز اسلامی تئاتر – کارگاه تجربه، مشارکت در تأسیس شورای نظارت و کارشناسی مرکز هنرهای نمایشی تهران و هدایت و کارشناسی شعب استان‌های وزارت ارشاد، مشارکت در ایجاد جشنواره نمایش‌های سنتی و آئینی، مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اسلامی، مشارکت در ایجاد جشنواره سوره (ماه) در سه استانی، منطقه‌ای، سراسری) حوزه هنری؛ سر دبیر مجموعه نمایشنامه‌های سوره (جوان و کودکان)؛ ایجاد واحد کارشناسی مرکز امور نمایش (داوری، نقد و بررسی حوزه مرکز و شعب استان‌ها) هدایت فعال نمایشی تبلیغات جبهه و جنگ در هشت سال دفاع مقدس نیز از سوابق مؤثر اوست.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

بازگشایی سالن‌های تئاتر کانون پرورش فکری و برنامه‌های این نهاد برای هفته کودک

فعالیت مجدد مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اجرای نمایش نترسک به کارگردانی مژگان رضائیان از ۱۶ مهر همزمان با اولین روز از هفته‌ ملی کودک در فضای باز این مجموعه در پارک لاله‌ تهران کلید ‌خورد. این نمایش همه‌روزه به صورت رایگان از ساعت ۱۷ اجرا می‌شود.

در همین حال با اعلام وضعیت نارنجی تهران از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و بلامانع شدن فعالیت تماشاخانه‌های تئاتر، اجراهای نمایش این مرکز نمایش‌های کودکان و نوجوانان با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی اعم از تب‌سنجی از کارکنان، مراجعه‌کنندگان و تماشاگران و ضدعفونی سالن‌ها با برنامه‌ای منظم و روزانه از سر گرفته می‌شود.

مناسب‌سازی سیستم تهویه‌ هوا و کاستن ظرفیت سالن‌ها به یک‌سوم و رعایت فاصله‌ اجتماعی از دیگر اقدام‌های این مرکز برای حفظ سلامت تماشاگران اعلام شده است.

نمایش آرزوهای موش کور به نویسندگی سعید ابک و کارگردانی وحید نفر از همین روز در سالن بوستان اجرای خود را با یک‌سوم ظرفیت سالن از سر می‌گیرد.

این نمایش سال گذشته با آغاز شیوع بیماری کرونا، از اجرا بازماند و تعطیلی‌های پی‌درپی سالن‌های نمایش مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون، مانع از روند اجرای معمول این نمایش شد.

آرزوهای یک موش کور ویژه‌ گروه سنی خردسال بالای ۵ سال و کودکان است و درباره‌ موش کور کوچکی است که تصمیم می‌گیرد از خانه‌اش در زیر زمین بیرون آمده تا در پی آرزویش که دیدن خورشید است برود. او در مسیر خود با حیوانات جنگل روبرو شده و ماجراهای شگفت انگیزی برای موش کور اتفاق می‌افتد.

این نمایش از ساعت ۱۷:۳۰ با تخفیف ویژه در مرکز تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی صحنه می‌رود.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

اکران رایگان هفت فیلم تئاتر به مناسبت هفته ملی کودک

امسال در کنار هفت فیلم سینمایی و هفت پویانمایی که به رایگان توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اکران می‌شوند، هفت فیلم از تئاترهای کودکان و نوجوانان در طول روزهای هفته ملی کودک رایگان پخش خواهند شد.

روز اول این هفته (۱۶ مهر) کچل کفترباز به کارگردانی آزاده انصاری، روز دوم (۱۷ مهر) قصه‌های سفر پرماجرای کشتی نوح با کارگردانی مریم معترف و روز سوم (۱۸ مهر) دختر کدو تنبل به کارگردانی علی پاکدست و مریم اقبالی اکران خواهند شد.

همچنین در روز چهارم از هفته ملی کودک (۱۹ مهر) نیز فیلم تئاتر مبارک و قالیچه پرنده کاری از حامد زحمتکش پخش می‌شود. در روز پنجم (۲۰ مهر) فیلم تئاتر عموی عجیب بزرگ‌کوچیک من با کارگردانی ناصر آویژه اکران خواهد شد.

در روزهای ۲۱ مهر فیلم تئاتر خاله مرجان و خروس به کارگردانی مریم کاظمی و ۲۲ مهر نیز فیلم تئاتر راز گنجور کاری از هانی حسینی و مرضیه نادری در بخش فیلم پرتال کانون به نشانی cinema.kpf.ir اکران می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های هفته ملی کودک از ۱۶ تا ۲۲ مهر ۱۴۰۰، یادواره شهید علی لندی نوجوان فداکار ایذه‌ای در سراسر کشور برگزار می‌شود.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

اعلام آثار پذیرفته شده در دو بخش جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

آثار پذیرفته شده در دو بخش ویژه و جشنواره جشنواره‌ها پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اعلام شد.

اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران و به منظور حمایت از آثار نمایشی با رویکرد دفاع مقدس، ایثار و شهادت و پاسداشت مدافعان سلامت، بخش ویژه به پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان اضافه شد.

همچنین از میان آثار شرکت‌کننده در سایر جشنواره‌های سراسری برگزار شده که به دبیرخانه جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان معرفی شده‌اند، برای حضور در بخش جشنواره جشنواره‌ها، آثاری انتخاب شدند.

آثار راه یافته به این ۲ بخش به شرح زیر اعلام شدند:

بخش ویژه

نمایش مفرد غایب براساس طرح، ایده و به کارگردانی هادی کیانی از خمینی شهر

نمایش خاتون براساس طرح، ایده و به کارگردانی مهرداد هواسی‌پور از ایلام

نمایش چند امضا بر تنگ بلور بر اساس طرح و ایده کورش شمس و به کارگردانی علیرضا شمس از اصفهان

نمایش کورپه شیرینم براساس طرح، ایده و کارگردانی سعید ذبیحی از کرمانشاه

نمایش یادآوری براساس طرح و ایده کورش نیک‌پیام و به کارگردانی پویان عطایی از اصفهان

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

جشنواره جشنواره‌ها

نمایش مضحکه در مضحکه براساس طرح، ایده و کارگردانی سمیه مهری از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر

نمایش داشتن یا نداشتن براساس طرح، ایده و کارگردانی مرجان قاسمی از دهلران شرکت‌کننده در جشنواره شرهانی

نمایش خنیاگر براساس طرح، ایده و کارگردانی امین سنجربیگی از کرج شرکت‌کننده در جشنواره دانشجویی پودس

نمایش خودم را اینگونه می‌شمارم براساس طرح، ایده و کارگردانی مانا شکری و مینا رمضانی از تهران شرکت‌کننده در جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی

نمایش دریا زمین ماهی‌هاست براساس طرح، ایده و کارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر عروسکی مبارک

نمایش ماهیان عاشق براساس طرح و ایده فرشید گویلی و به کارگردانی صباح مجیدی از سنندج شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر معلولین (مهمان)

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از یکم تا ششم آبان ماه ۱۴۰۰به دبیری عبید رستمی در شهرستان مریوان برگزار می‌شود.

از تاکید وزیر فرهنگ بر رشد تعزیه تا تمدید مهلت آثار به جشنواره آیینی

انتشار فراخوان هفتمین دوره پروژه چهار فصل تئاتر ایران

ایوب آقاخانی طراح و مدیر پروژه چهار فصل تئاتر ایران فراخوان هفتمین دوره این پروژه را منتشر کرد.

در این فراخوان چنین آمده است: ناگفته پیداست که بشر در جهان امروز وارد «گدار» پیچیده‌ای شده که بدون تردید گذر از آن تجربیاتی شگرف در پی خواهد داشت. قدر مسلّم وظیفه‌ی آن‌ها که فانوسی در دست دارند و راه را برای خود و دیگران، هرچند کم، روشن‌تر می‌کنند، مهار یا تلاش برای مهارِ خسارت‌های این گذر به‌عنوان یک «روشنگر» است. نقش و تأثیر فضای مجازی در زندگی کنونی انسان و ایرانیان با سرعتی غریب رو به رشد است و آنچه در نگاه اول پررنگ و نگران‌کننده به نظر می‌رسد عدم پایه‌ریزی فرهنگیِ سنجیده برای چنین پدیده‌ای در میان اقشار مختلف مردم با وجود مواهب و امتیازات این مقوله است.

دفتر مطالعات و پژوهش‌های مرکز هنرهای نمایشیِ حوزه‌ هنری در نظر دارد هفتمین گام از دور نوین پروژه‌ آموزش نمایشنامه‌نویسی برای خارج از پایتخت را به این موضوع اختصاص دهد.

لذا از کلیه‌ علاقه‌مندان به نمایشنامه‌نویسی مقیم استان‌های مختلف دعوت می‌شود ایده‌های اولیه‌ خود در این راستا را با رویکردی آزاد نهایتاً در پانزده سطر تا پایان مهرماه ۱۴۰۰، به نشانی sahnemagazine@yahoo.com ارسال کنند. این ایده‌ها توسط اعضای هیأت‌علمیِ فصل «فضای مجازی در زندگی امروز» بررسی می‌شوند و برگزیدگان در فرایند نگارش نسخه‌ نهایی تحت هدایت این اعضا قرار خواهند داد.

آثاری که پس از برگزاری کارگاه‌های حضوریِ فصلیِ این پروژه به لحاظ کیفی تأیید شوند، مطابق سنت دور نوینِ «پروژه‌ جامع ملی آموزش درام‌نویسیِ چهارفصل تئاتر ایران»، توسط انتشارات سوره مهر در قالب مجموعه‌آثار برگزیده‌ی این پروژه تحت عنوان فصل سفید به چاپ خواهند رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha