۱۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۵:۰۳
کد خبر: 84497770
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

تمایل بنگلادش برای پیوستن به کریدور شمال- جنوب آسیای میانه

تهران- ایرنا - کریدور بین‌المللی شمال- جنوب آسیای میانه که به عنوان بهترین گزینه حال حاضر برای نقل و انتقال کالاها توسط کشورهای آسیایی و اروپایی مورد استفاده قرار می گیرد، توجه کشورهای دیگر از جمله اقتصاد رو به رشد بنگلادش را هم به خود جلب کرده است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از پایگاه خبری « اورآسیا ریویو »، کریدور بین المللی شمال- جنوب با ۷ هزار و ۲۰۰ کیلومتر شامل مسیرهای چندگانه برای نقل و انتقال کالاها میان کشورهای هند، ایران، افغانستان، ارمنستان،روسیه، بلاروس، بلغارستان،قزاقستان، قرقیزستان، عمان، سوریه، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین می باشد. 

این پروژه از مهم ترین و راهبردی ترین پروژه های ارتباطی میان آسیای میانه و اروپاست. با این حال این پروژه برنامه جدیدی نیست و اولین بار در  سن پترزبورگ و در سال ۲۰۰۰ توسط روسیه، هند و ایران پیشنهاد شد. در ۱۶ مه ۲۰۰۲ توافقنامه به امضا رسید و حالا تمامی طرفین به ویژه هند، ایران و روسیه در حال کار بر روی احیای این کریدور می باشند. 

کریدور انتقالات بین المللی شمال- جنوب، « بمبئی » را به « مسکو » پیوند می دهد و از آذربایجان و ایران می‌گذرد. هند بسیار مشتاق است که از بندر « چابهار » برای تسهیل این ارتباط استفاده کند. این کشور سرمایه گذاری های بسیاری در ایران انجام داده است و با کشورهای ارمنستان و آذربایجان مناسبات خوبی دارد. بدین ترتیب کالاها از بمبئی به چابهار، سپس به آذربایجان و از آنجا به مسکو می رسند. 

همچنین این کریدور هزینه های زمانی و مالی را در مقایسه با نقل و انتقالات از طریق « کانال سوئز » تا ۴۰ درصد کاهش می دهد. 

برپایه این گزارش، در کنفرانس ارتباطات که ماه ژوئیه در « تاشکند » برگزار شد، وزیر امور خارجه هند از بندر چابهار به عنوان یکی از مراکز مهم و کلیدی نام برد. هدف اصلی این پروژه احیای مسیرهای باستانی و قدیمی است که اقیانوس هند را به خلیج فارس و دریای خزر متصل می کردند. 

بدین ترتیب برای بنگلادش به عنوان کشور همسایه هند، این مسیر بسیار مناسب است. بنادر بنگلادش و هند با هم پیوستگی دارند و با این پروژه بنادر بنگلادشی می توانند با بندر بمبئی، چنائی و چابهار متصل شود. از آنجا که پیوندهای دیپلماتیک و سیاسی میان بنگلادش و هند بسیار مستحکم است، می توانند با اتصال بیشتر بنادر در واردات و صادرات و تجارت منافع مشترک بسیاری بدست آورند. 

با توجه به اینکه اقتصاد بنگلادش در حال حاضر پررونق است، در صورت اتصال بنگلادش به مسیر آسیای میانه این مسیر می تواند به معجزه اقتصادی آسیای جنوبی تبدیل شود. از این طریق بنگلادش امکان سرمایه گذاری در بازارهای ایران را پیدا می کند و هند نیز شریک بزرگ دیگری در این میان خواهد بود. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha