به گزارش ایرنا، حسین حسننژاد روز شنبه در آیین تجلیل از افسران نمونه و همیاران پلیس راهنمایی و رانندگی مازندران در ساری افزود : جادههای مازندران با توجه به وضعیت موجود ظرفیت و گنجایش حجم بالای تردد خودروهای جمعیت ثابت و شناور را ندارد و همین عامل نیز علاوه بر بروز ترافیک سنگین ، خطر وقوع حوادث رانندگی را افزایش میدهد.
وی از کوهستانی بودن و وجود نقاط حادثه خیز فروان به عنوان دیگر مشکلات جاده های استان یاد کرد و افزود : طبق آمار در جادههای مازندران ۳۰۰ نقطه حادثه خیز شناسایی شده بود که با اقدامهای صورت گرفته در چند سال گذشته اکنون به ۱۰۷ نقطه کاهش یافته است.
طبق آمارهای رسمی ، مازندران بیش از ۱۰ هزار کیلومتر جاده اصلی و روستایی دارد که حدود چهار هزار کیلومتر آن کوهستانی است.
معاون استاندار مازندران بر ضرورت تامین اعتبارات لازم برای تعریض بموقع جاده های استان، رفع نقاط حادثه خیز و بهینه سازی پل های عابر پیاده تاکید کرد و گفت : بسیاری از پلهای عابر پیاده در مناطق درون و برون شهری استان کارکرد تبلیغاتی پیدا کردهاند و مردم از آنها استفاده نمی کنند که باید در این زمینه چاره اندیشی شود.
وی افزود : افزایش تعداد پلهای عابر پیاده و استاندارد سازی و برقی کردن آنها علاوه بر ترغیب و تشویق بیشتر مردم به استفاده از این پل ها ، عامل مهمی در کاهش تعداد مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی بویژه عابران پیاده خواهد بود.
حسن نژاد بافت جغرافیایی مازندران از جمله نزدیکی شهرها و روستاها به یکدیگر و متاثر شدن جاده ها در فصول کشاورزی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت : پراکندگی جمعیت در حوزه جغرافیایی مازندران با توجه به فاصله کم شهرها باعث افزایش تردد خودرویی در بسیاری از شهرهای مازندران شده است و این کار کنترل ترافیک را برای ماموران راهنمایی و رانندگی، کمی سخت کرده است.
وی با این وصف از ضعف فرهنگ سازی و آموزش هم به عنوان مشکل دیگر در حوزه سوانح رانندگی در مازندران یاد کرد و افزود : تبیین و استاندارد سازی رفتارها و فعالیتها در حوزه راهنمایی و رانندگی علاوه بر اینکه مقاومت کمتر مردم در برابر انواع جرایم رانندگی را به همراه دارد، باعث مشارکت بیش از پیش آنان در اجرای طرحهای ترافیکی میشود.
حسن نژاد استاندارد سازی وسایل نقلیه، رفع نقاط حادثه خیز و افزایش سطح نظارت بر مراکز معاینه فنی خودرو را عامل مهمی در کاهش سوانح مربوط به حوادث رانندگی ذکر و بر لزوم نهادینه کردن فرهنگ آموزش ترافیک و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی بویژه در مهدهای کودک و مدارس تاکید کرد.
طبق آمار منابع رسمی، ۴۰ درصد از فوت شدگان در جادههای ارتباطی مازندران را عابران پیاده تشکیل میدهند که این میزان ۲۰ تا ۲۵ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که بیش از نیمی از آن را راه روستایی تشکیل میدهد.
در پایان این آیین از دو افسر نمونه راهنمایی و رانندگی استان، ۱۰ همیار پلیس و همچنین پنج نفر از کسانی که در سه سال گذشته هیچگونه تخلف رانندگی نداشتند، با اهدای هدایایی تجلیل شدند.
نظر شما