بانوان دامپزشک به کار در کلینیک‌های دامپزشکی رغبتی ندارند

مشهد- ایرنا- رییس شورای نظام دامپزشکی خراسان رضوی گفت: رغبت نداشتن بانوان دانش‌آموخته دامپزشکی در حوزه درمان و کلینیک‌های دامپزشکی با وجود تعداد بیشتر دانش‌آموختگان زن نسبت به مردان، از چالش‌های عمده پیش روی حوزه دامپزشکی است.

دکتر غلامرضا قنبری روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران افزود: بی‌میلی بانوان به حضور در کشتارگاهها و مزارع پرورش دام و طیور برای ارائه خدمات دامپزشکی دلایل عدیده‌ای دارد که از آن جمله شرایط خاص کاری این حرفه و دوری مسافت این مراکز با شهر است.

وی بیان کرد: این در حالی است که طی سالهای گذشته بیشترین دانش‌آموختگان حوزه دامپزشکی کشور را بانوان تشکیل می‌دهند. 
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون سه هزار و ۵۰۰ نفر فعال در حوزه دامپزشکی شامل دولتی، دانشگاهی و خصوصی عضو نظام دامپزشکی خراسان رضوی هستند که در بخش های مختلف نظیر کلینیک‌های دامپزشکی، درمانگاهها، مراکز مایه‌کوبی و داروخانه‌ها فعالیت می‌کنند.
دکتر قنبری دریافت حقوق ناظران بهداشتی مستقر در کشتارگاهها از کارفرمایان این مراکز را از دیگر چالش های این بخش در راستای نظارت و تامین بهداشت عنوان کرد و گفت: بر این اساس اگر ناظران بهداشتی خطا و کاستی را گزارش کنند، ممکن است از نظر صنفی و کاری برای آنان مشکل ایجاد شود که باید این چالش از طریق راهکارهای قانونی برطرف گردد.
رییس دانشکده دامپزشکی مشهد نیز در این نشست گفت: دانشکده دامپزشکی مشهد از سال ۱۳۷۰ در مشهد فعالیت خود را آغاز کرده است و از دیگر دانشکده‌های دامپزشکی کشور قدمت کمتری دارد.
دکتر محسن ملکی افزود: با توجه به موقعیت خراسان رضوی و تنوع فعالیت‌های مشاغل مرتبط با فراورده‌های خام دامی و صنایع تبدیلی، این استان به لحاظ اشتغالزایی در حوزه دامپزشکی شرایط به نسبت مناسب تری داشته و از کمترین بیکاری نسبت به سایر مناطق کشور برخوردار است.

وی با بیان اینکه سالانه ۵۰ تا ۶۰ نفر از دانشکده دامپزشکی مشهد دانش آموخته می‌شوند، گفت: در حال حاضر ۱۱ رشته پی اچ دی، ۲ رشته در مقطع کارشناسی و ۶ رشته در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته در دانشکده دامپزشکی مشهد دایر است که رشته پی اچ دی بیوتکنولوژی تولید مثل نیز امسال برای اولین بار در این دانشکده راه اندازی شده و دانشجو می پذیرد. 

۱۷ تا ۲۳ مهرماه به مناسبت بزرگداشت هفته دامپزشکی برنامه‌های مختلفی از سوی نهادهای دامپزشکی استان شامل اداره کل دامپزشکی، دانشکده دامپزشکی، نظام دامپزشکی و مرکز تحقیقات و سرم‌سازی رازی در حال اجراست. 
 

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha