۹۵ درصد صنعت مرغ آذربایجان غربی بصورت خصوصی و نیمه دولتی اداره می شود

ارومیه-ایرنا- رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: ۹۵ درصد صنعت تولید مرغ و صنایع وابسته به آن در استان، در اختیار بخش خصوصی و نیمه دولتی است.

اکبر کرامتی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سالانه نزدیک ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه یکروزه در استان تولید می شود که امسال با ۱۵ تا ۲۰ درصد رشد مواجه است و لازم است تلاش شود این روند در نیمه دوم سال هم ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه ۲.۵ میلیون قطعه جوجه یکروزه گوشتی در واحد های مرغ مادر استان در مهرماه تولید شده، ادامه داد: عمده ترین زنجیره های تولیدی در شهرستان های ارومیه، مهاباد، میاندوآب، ماکو و پیرانشهر واقع شده اند و بیش از ۴۰ درصد تولید گوشت مرغ استان را بر عهده دارند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به نقش موثر زنجیره‌ها در افزایش تولید و بهبود کیفیت مرغ، گفت: ۸۰ درصد واحدهای مادر گوشتی فعال استان در مالکیت هفت زنجیره تولید گوشت مرغ است.

کرامتی با اشاره به اینکه در استان ۷۳۶ مرغداری گوشتی با ظرفیت ۱۶ میلیون قطعه مرغ فعالیت می کنند، بیان کرد: صادرات تخم مرغ نطفه دار، جوجه یکروزه گوشتی، مرغ منجمد در مقاطعی از سال به سایر استانهای کشور توسط زنجیره ها صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه آرامش در بازار مرغ استان برقرار است، ادامه داد: آذربایجان غربی جزو  استان های مطرح و شاخص در صنعت طیور هم از نظر تولید گوشت مرغ و هم از نظر تعداد زنجیره تولید در کشور است و همزمان با فرآیند تولید باید به دنبال دست یابی به بازارهای صادراتی و توسعه این صنعت در استان باشیم .

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی افزود: ۱۵ میلیون و ۷۵۰ هزار قطعه مرغ، ظرفیت تولید مرغداری های گوشتی استان در هر دوره ۴۵ تا ۶۰ روزه است.

وی اضافه کرد: ۶ کارخانه جوجه کشی با ۹۴ میلیون قطعه ظرفیت تولید، ۱۵ کشتارگاه طیوربا ظرفیت ۳۹ هزار ۵۰۰ قطعه کشتار در ساعت، ۲۷ واحد کارخانه خوراک دام و طیور با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و ۳۶ هزار تن در استان فعال است که می‌تواند در هدایت این استان به رده‌های بالای تولید و صادرات این محصول نقش ایفا کند.

آذربایجان غربی از استان های پیشرو در صنعت طیور کشور است که سالانه با ۱۰۲ هزار تن تولید گوشت مرغ بخش عظیمی از بازار های استانهای همجوار را تغذیه می کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha