۲۲ روستای در معرض خطر چهارمحال و بختیاری نیازمند جابه‌جایی است

شهرکرد- ایرنا- مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: از ۴۷ روستای در معرض خطر استان، ۲۲ روستا نیازمند جابه‌جایی است که مطالعات امکان‌سنجی آن انجام شده و در مرحله مکان‌یابی قرار گرفته است.

فرشید ریاحی سامانی روز یکشنبه در نشست خبری به مناسبت روز روستا و عشایر اظهار داشت: طی سال‌های گذشته ۱۸۸ روستای در معرض خطر در استان شناسایی شده است که از این تعداد تاکنون ۸۵ روستا در ۵۵ محل جدید جابه‌جا شده است.
وی ادامه داد: تعدادی روستا نیز در همان محل روستا تثبیت و درجاسازی شدند که برهمین اساس ۴۷ روستای در معرض خطر دیگر باقی مانده است که در سال‌های اخیر با اختصاص اعتباراتی از محل اقتصاد مقاومتی مطالعات آن آغاز شده است.
ریاحی سامانی تصریح کرد: مرحله نخست مطالعات امکان‌سنجی این ۴۷ روستا انجام شده و در نتیجه آن مشخص شد که باید ۲۵ روستا درجاسازی و ۲۲ روستا به نقاط ایمن جابه‌جا شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری، تکمیل طرح‌های جابه‌جایی و درجاسازی روستاهای در معرض خطر را نیازمند اعتبار قابل توجه دانست و گفت: در کنار این عامل، از آنجا که بسیاری از روستاهای در معرض خطر استان در نقاط جنگلی شهرستان‌های کوهرنگ، اردل و لردگان واقع شده و مکان‌یابی برای جابه‌جایی روستاها به سبب وجود اراضی ملی دشوار است، از همین رو اجرای این طرح‌ها زمانبر شده است.
ریاحی سامانی در ادامه از مقام‌سازی ۴۲ هزار و ۴۰۵ خانه روستایی استان خبر داد و افزود: این تعداد واحد مسکونی ۵۲ درصد واحدهای روستایی استان را شامل می‌شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۳۱ درصد معابر روستایی استان بهسازی شده است، تصریح کرد: از سه هزار و ۲۳ کیلومتر معبر تاکنون یک هزار و ۱۰۱ کیلومتر بهسازی شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: همچنین از ۸۸ هزار اماکن روستایی استان تاکنون برای ۶۸ هزار روستا معادل ۷۸ درصد سند مالکیت صادر شده است.

ریاحی سامانی از تدوین طرح هادی برای تمامی روستاهای استان خبر داد و گفت: در کنار آن سالانه طرح هادی ۱۵ تا ۲۰ روستا در استان نیز بازنگری می‌شود.

وی با اشاره به ورود بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای بهبود معیشت روستاییان کشور از اجرای طرح توسعه پایدار منظومه‌ روستایی در شهرستان بروجن به عنوان یکی از هفت شهرستان پایلوت کشور خبر داد و گفت: در این شهرستان در مناطق روستایی بلداجی و گندمان ۶۰ طرح برای توسعه کسب و کار و اشتغال روستاییان شناسایی شده است و امید می‌رود با جذب مناسب اعتبارات پیش‌بینی شده، این طرح در نهایت منجر به ماندگاری در روستاها و تقویت معیشت جوامع روستایی شود.

ریاحی سامانی، توجه به روستاها را یکی از مهمترین عوامل دست‌یابی به توسعه پایدار دانست و گفت: اگر به روستا به عنوان کانون تولید بیش از پیش توجه شود و علاوه‌بر توسعه زیرساخت‌ها، معیشت روستاییان نیز تامین شود بی‌شک می‌توان فرایند توسعه‌یافتگی را در کشور و استان تسهیل کرد.

به گزارش ایرنا، چهارمحال و بختیاری دارای بیش از۸۰۰ روستای دارای سکنه است که از این تعداد ۵۷۵ روستا دارای جمعیت بالای ۲۰ خانوار است.

حدود ۳۴۰ هزار نفر در روستاهای چهارمحال و بختیاری سکونت دارند ، که این رقم ۳۶ درصد جمعیت این استان را شامل می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha