به گزارش ایرنا مهران فاطمی یکشنبه شب در نشست خود در شورای آموزش و پرورش افزود: باید همه تمهیدات لازم برای بازگشایی مجدد مدارس بصورت حضوری پیش بینی شود و در این زمینه توجیه خانواده ها و رعایت کامل دستورالعمل های بهداشتی در اولویت قرار گیرد.
وی با بیان اینکه نزدیک به ۲ سال است که دانش آموزان از فضای مدرسه دور مانده اند، اظهار داشت: در کشورهای توسعه یافته به دلیل کرونا همه صنایع و کسب و کار آنها تعطیل شد اما نظام تعلیم و تربیت آنها تعطیل نشد و این نشان می دهد که آموزش و پرورش در توسعه یافتگی نقش بسیار مهمی دارد.
فاطمی ادامه داد: در دوران کرونا بیشترین آسیب به نهادهای آموزشی وارد شد بنابر این فضای مدارس باید به گونه ای مدیریت شود که تعلیم و تربیت کمترین لطمه را بخورد.
رییس شورای آموزش و پرورش استان یزد، حوزه تربیت را اولویت اصلی آموزش و پرورش دانست و تصریح کرد: از ظرفیت سمن ها و نهادهای فرهنگی برای موضوع های تربیتی در مدارس استفاده شود و با استفاده از نظرات مشاوران خبره ، مدیران تربیتی و کارشناسان سابق و فعلی آموزش و پرورش آسیب های موجود در مسیر مباحث تربیتی رفع شود.
فاطمی گفت: اکنون نگاه عمیق فرهنگی در شورای اسلامی فعلی شهر یزد حاکم است و برای نظام تعلیم و تربیت استان فرصتی است تا با جلسه مشترک با شورای شهر تفاهم نامه های بسته شود تا در زمینه مسائل تربیتی مدارس همکاری لازم صورت گیرد زیرا هرگونه هزینه در آموزس و پرورش سرمایه گذاری برای آینده کشور است .
وی با تشریح کمبود فضاهای ورزشی مدارس استان گفت: این مسئله زیبنده استان یزد نیست و باید از فضای اطراف مدارس و سالن های ورزشی استان برای کاهش این محدودیت استفاده شود و ورزش و تربیتی بدنی به یک مسئله دست دوم تبدیل نشود.
استاندار یزد در خصوص مشکلات معلمان خرید خدمت در استان نیز اظهار داشت: هرچند مشکل معلمان خرید خدمت کشوری است و فقط متخص استان نیست اما حدود ۸۰۰ معلم خرید خدمت در این استان وجود دارد که از حداقل دریافتی برخوردارند و این زیبنده نظام تعلیم و تربیت نیست.
فاطمی افزود: آموزش و پرورش در این زمینه طرحی تهیه و به نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی که بسیار با این نهاد همراه و تاثیرگذار هستند، ارائه کنند تا به صورت قانونی این مشکل حل شود و بیش از این شرمنده این قشر زحمتکش نشویم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان یزد هم با بیان اینکه آماده هرگونه همکاری با نهادها و ارگانهای استان در ارتباط با مباحث آموزشی و تربیتی هستیم، گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ تبلت از بودجه کمیساریای عالی سازمان ملل متحد تهیه شده و در اختیار دانش آموزان نیازمند قرار گرفته است.
محسن موحدی فرد افزود: سال تحصیلی جاری با آموزش بصورت مجازی به صورت مطلوبی آغاز شده و در برخی مناطق هم بصورت حضوری آموزش ها در حال برگزاری است.
وی با تشریح کمبود فضای آموزش در استان و فرسوده بودن برخی مدارس اظهار داشت: تا سال ۱۴۰۴ به ساخت ۴۶۰ مدرسه در استان نیاز است که امیدواریم با همراهی خیران و مشارکت همه این مشکل رفع شود.
موحدی فر ادامه داد: معلمان خرید خدمت حداقل حقوق را دریافت می کنند و اسامی این معلمان در لیست بهره مندی از اینترنت رایگان قرار ندارد که درخواست می شود در صورت هماهنگی با دستگاه های مرتبط مشکل این فرهنگیان هم رفع شود.
معاون پرورشی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این نشست گفت: بعد از کرونا باید در مورد مسائل روحی و روانی دانش آموزان فکر اساسی شود زیرا به دلیل قطع رابطه حسی و عاطفی آنها با محیط آموزشی ، دوستان و همکلاسی خود مشکلاتی برای آنان ایجاد می شود.
حسین ملانوری افزود: بازگشایی اردوگاه ها و دارالقرآن های دانش آموزی با رعایت پروتکل های بهداشتی باید در دستور کار قرار گیرد و از امور تربیتی حمایت بیشتری صورت گیرد.
معاون تربیت بدنی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز گفت: بر اساس یافته های طرح کوچ (کنترل وزن و چاقی دانش آموزان) که بر اساس آموزههای سند تحول بنیادی از سوی دفتر تربیت بدنی و فعالیتهای ورزشی وزارت آموزش و پرورش، تهیه و با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم در بین دانش آموزان اجرا شده است، بیش از ۳۵ درصد دانش آموزان استان دارای اضافه وزن یا چاق هستند.
مصطفی خلیلی افزود: با وجود اینکه با پنج دستگاه تفاهم نامه در زمینه استفاده از فضای ورزشی بسته شده است اما اکنون سرانه فضای وزرشی هر دانش آموز در استان ۲۲ سانتی متر است درصورتیکه استاندارد ملی یک متر مربع است .
وی از دستگاه های مختلف استان خواست که فضای ورزشی خود را به صورت رایگان در اختیار دانش آموزان به ویژه دختر قرار گیرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز گفت: تلفیق بازی با درس و همچنین همراه نمودن مفاهیم آموزشی با مباحث علمی فضای مناسب را برای دانش آموزان به وجود می آورد که در این راستا آموزش و پرورش استان طرح اتاق بازی و یادگیری در مدارس اجرا کرد.
سعیده بهادرزاده افزود: برای هر اتاق بازی و یادگیری به حداقل ۱۵۰ متر فضا نیاز است اما برخی مدارس به علت قدیمی بودن نقشه فاقد فضای کافی هستند و باید از نمازخانه یا محل دیگری برای این کار استفاده شود که تقاضا می شود در نقشه ساختمان های جدید مدارس این فضا دیده شود.
سید علی کارآموز معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان یزد هم در این نشست گفت: اکنون بیش از ۱۰۴ هزار دانش آموز در دوره متوسطه اول و دوم در استان مشغول به تحصیل هستند و دانش آموزان بازمانده تحصیل استان شناسایی و زمینه تحصیل آنها فراهم شده است.
رییس شورای اسلامی شهر یزد هم در این نشست گفت: اگر فعالیت های تربیتی توسط اقشار مختلف صورت گیرد قطعا به موفقیت های خوبی دست می یابیم و رعایت دستورات اخلاقی باید سرلوحه همه امور باشد.
غلامحسین دشتی در خصوص مشکلات چاقی و دیابت در استان نیز گفت: باید در کنار سرآشپز یک پزشک باشد تا تغدیه سالم برای افراد ارائه شود و همچنین در کنار بیمارستانها یک وزرشگاه ایجاد شود و اگر این روند اصلاح شود قطعا بسیاری از آسیب های اجتماعی فعلی را نخواهیم داشت.
حجتالاسلام علیرضا نجیمی مدیرکل تبلیغات اسلامی استان یزد هم گفت: با توجه به اینکه فضای مناسبی در مساجد و حسینیه های استان وجود دارد، لذا می توان از این فضاها برای برخی فعالیت های وزرشی مانند ورزش زورخانه ای استفاده کرد و هم اکنون طرح حسینیه تا حسینیه با اجرای فعالیت های ورزشی در حال انجام است و در این زمینه آماده همکاری با اموزش و پرورش نیز وجود دارد.
اکنون ۲۷۰ هزار دانش آموز در استان یزد مشغول به تحصیل هستند.
نظر شما