مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با حضور رییس جمهوری برگزار شد

تهران - ایرنا - مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور با حضور آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری اسلامی ایران در دانشگاه تهران برگزار شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی‌گل و بهرام عین اللهی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رؤسای دانشگاه‌های تهران و علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، سید سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سید محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهوری ، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی رییس دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، سید محمد مقیمی سرپرست دانشگاه‌ تهران و حسین قناعتی رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران،جمعی از اساتید، رتبه‌های برتر آزمون سراسری، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی و تعدادی از مسوولین و رؤسای دانشگاه‌های کشور و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با حضور رییس جمهوری برگزار شد

دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد

رییس جمهوری در بخشی از سخنان خود در این مراسم دانشگاه را مرکز تحول کشور توصیف کرد و گفت: دانشگاه باید اتاق فکر دولت باشد.

آیت الله رئیسی افزود: کشور ما حتماً می‌تواند با همت بلند اساتید، پژوهشگران و همه خانواده بزرگ دانشگاه گام‌های بلندی در جهت ارتقا و علم و دانش و پیشرفت کشور بردارد.

وی با بیان این که ما در کشور نیازمند تحول هستیم، خاطرنشان کرد: این تحول حتما باید علم پایه باشد، اگر علم پایه نباشد، سلیقه می‌شود؛ نظرات و دیدگاه‌هایی می‌شود که هر مدیری یا مدیرانی در ادواری به آن اعتقاد پیدا می‌کنند و بعد از مدتی معلوم می‌شود که پایه علمی ندارد. باید مرکز تحول به عنوان یک ضرورت در کشور، دانشگاه باشد.

مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با حضور رییس جمهوری برگزار شد

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با قدردانی از دانشگاه و نقش آن در مبارزه با ویروس، گفت: دانشگاه، اساتید دانشگاه و کادر درمان در این موضوع خوش درخشیدند؛ اما در این دانشگاه در کنار دستیابی به واکسن کرونا، دستیابی به درمان قطعی آن نیز باید در دستور کار قرار گیرد. حتماً از نگاه‌های نو در این زمینه استقبال شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم توجه به سخنان نو، خلاقیت و ابتکارات اظهار کرد: نه فقط در حوزه درمان و پزشکی بلکه در همه حوزه‌ها باید به سخنان نو و اندیشه‌های نو توجه شود، همچنان که رهبر معظم انقلاب فرمودند جای نظریه پردازی و کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه است.

وی خاطرنشان کرد: نباید با نگاه نو و کسی که حرف نو، نگاه نو و نظریه جدید دارد، برخوردهایی شود حتی اگر دیگران به این نگاه نو نپرداختند؛ ما در همه علوم و دانش‌ها داریم که با گذشت زمان شاید سخنی از زبان شاگردی شنیده شود که از زبان استاد او شنیده نشده است.

این نخستین حضور آیت الله رئیسی در دانشگاه تهران پس از تصدی مسوولیت ریاست جمهوری است.

مراسم سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها با حضور رییس جمهوری برگزار شد

رویکرد جدید دانشگاه تهران تحقق دانشگاه کارآفرین است

سرپرست دانشگاه تهران هم در این مراسم با تاکید براینکه، رفع مشکلات و ابرچالش‌های کشور نیازمند عزم ملی است، جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی را رویکرد جدید دانشگاه تهران عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، سیدمحمد مقیمی افزود: کشور ما با ابرچالش‌های متعددی مواجه است و حل مباحثی همچون آب، کشاورزی، زیست‌محیطی، چابک‌سازی دولت، تأمین منابع مالی دولت، نظام بودجه‌ریزی دولتی و نظام مالیاتی نیازمند عزم ملی است و دانشگاه تهران با رویکرد جدید مبتنی بر جهاد علمی، آمادگی کامل دارد تا پاسخگوی این ابرچالش‌ها باشد.

وی ضمن تبیین رویکردها و برنامه‌های راهبردی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در دوره جدید مدیریت دانشگاه تهران، که با سکانداری وزیر جدید علوم همراه است، اهداف و برنامه‌های دانشگاه مبتنی بر مفروضات بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی تعریف شده است و در این راستا چشم‌انداز جدیدی برای دانشگاه تهران ترسیم شده که جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی، مهمترین گزاره برای پیشبرد این برنامه‌ها خواهد بود.

سرپرست دانشگاه تهران افزود: هنگامی که سخن از دانشگاه کارآفرین می‌شود، یعنی ما ابتدا برای اینکه خروجی‌های کارآفرینی در جامعه داشته باشیم نیاز است که کلیه منابع ورودی را اعم از منابع انسانی، تجهیزاتی و مالی و تمامی فرآیندهای اداری، پژوهشی و آموزشی و همچنین فعالیت‌هایی را که معطوف به خروجی کارآفرینان از دانشگاه می‌شود را بازنگری کنیم. بر همین اساس همه رویکرد ما بر این خواهد بود که ان شاءالله از مرحله جذب هیأت علمی تا جذب کارکنان و اصلاح این فرایندها و باز مهندسی آنها تلاش‌هایی را آغاز کنیم که البته با تشکیل کار گروهی این موضوع در حال بررسی و به‌گونه‌ای شروع شده است.

مقیمی با بیان اینکه ما در دانشگاه تهران دغدغه حل مسایل کشور را داریم با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهوری در سفر به بوشهر مبنی بر اینکه با وجود ظرفیت های خوب این استان حق مردم ساحل بیش از وضع موجود است و نیز سخن رهبری که خواستار ایجاد تمدن دریایی شده بودند گفت:  بنده معتقدم که سیاست‌های اعلامی جنابعالی در رابطه با تعامل دانشگاه و دستگاه‌های اجرایی و جامعه با سیاست‌های اعمالی که دارید کاملاً همخوانی دارد. 

در زمینه ارایه خدمات سلامت در عالی‌ترین سطح هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه سلامت راضی نیستیم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران هم در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری با بیان اینکه ما امروزه ازلحاظ ارایه خدمات سلامت در عالی‌ترین سطح هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه سلامت و مسائل مالی و پرداخت از جیب مردم راضی نیستیم گفت: همان‌طور که در برنامه جناب آقای دکتر عین اللهی (وزیر بهداشت) هست این مهم را حتماً پیگیری خواهیم کرد و کاری می‌کنیم تا با نازل‌ترین قیمت، کیفی‌ترین خدمات سلامت ارائه شود. دکتر قناعتی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امام خمینی(ره) این باور را به ما داد که «ما می‌توانیم».

قناعتی ضمن خوش آمدگویی به رییس جمهوری و استادان، دانشجویان و کارکنان دانشگاه به فرمایش حضرت علی (ع) که « اتزعم أنک جرم صغیر و فیک انطوی العالم الأکبر» اشاره کرد و گفت: ای انسان تو موجود ساده ای نیستی بلکه عالمی در تو پنهان است. این انسان پیچیده ای که خطاب آیه شریفه فتبارک الله احسن الخالقین هم هست و رشدهای زیادی کرده است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: انقلاب صنعتی از قرن هجدهم شروع شد و تا الان که مرحله چهارم آن، انقلاب دیتا هست به شکوفایی رسیده و تقریبا تمام شده است، انقلاب پنجم آغاز شده که انقلاب رباتیک است اما دراین بین چیزی که بشر را رنج می دهد خلا معنوی است.

قناعتی با تأکید بر اینکه غایت انقلاب اسلامی پرکردن همین خلا و برپایی عدالت بوده است افزود: برخی کشورها در عدالت در سلامت از ما جلوتر هستند که اگر دقت کنید می‌بینید در آن قسمت‌هایی موفق شده‌اند که دقیقاً نگاهشان اسلامی، الهی و قرآنی بوده که این کار انجام شده است.
وی با بیان اینکه در اسلام به هیچ مساله ای به‌اندازه «عدالت در مسایل اجتماعی» تأکید نشده است، افزود: ما امروزه ازلحاظ ارائه خدمات سلامت در عالی‌ترین سطح هستیم اما در زمینه توزیع عادلانه سلامت و مسایل مالی و پرداخت از جیب راضی نیستیم و ان‌شاءالله همان‌طور که در برنامه وزیر بهداشت هست این مهم را حتماً پیگیری خواهیم کرد و کاری می‌کنیم تا خدمات سلامت با نازل‌ترین قیمت، کیفی‌ترین خدمات انجام شود. این کار در دنیا انجام شده است و در ایران هم اجرا می شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با یادآوری اینکه پشتوانه کشور ما فرهنگ اسلامی ما است، گفت: تلاقی اسلام با ایران، نوعی شکوفایی ایجاد کرد که نمونه آن مولانا است که در یونسکو او را بزرگ‌ترین تولیدکننده معارف بشری در زمینه علوم اجتماعی معرفی کرده‌اند ضمن اینکه در تمام شاخه‌های طب، پایه‌گذاری با دانشمندان اسلامی بوده است. این افتخارات برای ما التزام دارد زیرا کسی که به خانواده با شرافتی تعلق دارد لازم است آن شرف را حفظ کند.
دکتر قناعتی با بیان تاریخچه دانشگاه تهران گفت: این دانشگاه در سال ۱۲۳۰ در دارالفنون با همت مرحوم شهید امیرکبیر شروع شد ولی متأسفانه دچار چالش‌هایی شدیم. کسانی آمدند که گفتند ما باید سرتابه پا غربی شویم تا بتوانیم موفق شویم که باعث متوقف شدن سیر رشد و کم‌سرعت شدن آن شدند.
وی افزود: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که امام خمینی این باور را به ما داد که «ما می‌توانیم». نمونه آن شهید حسن باقری است که در سال ۵۹ به‌عنوان انسانی ساده به جبهه رفت و در یک سال و نیمی تا شهادت ایشان گذشت به‌عنوان بزرگ‌ترین فرماندهی مطرح شد که هنوز که هنوز است دکترین نظامی را که آن زمان در جنگ اجرا کرد قابل‌مطالعه در دانشگاه های نظامی جهان است.
دکتر قناعتی افزود: رهبر معظم انقلاب  تأکید کرده‌اند که باید خودمان را باور کنیم. باور کنیم که خدا با ما هست و ما را کمک می‌کند. اگر این موضوع را کنار بگذاریم هیچ ارزش دیگری برای ما باقی نمی‌ماند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی تهران با ابراز تأسف از اینکه فرهنگ مادی‌گری غرب در جریان‌هایی بعد از انقلاب و در بعضی از مسوولان جلوه گری کرد که مانعی برای رشد کشور شد افزود: امروزه دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه نانو، حوزه تجهیزات پزشکی و در تولید دستگاه پت اسکن که پیشرفته‌ترین فناوری  جهان را دارد؛ در زمینه میکروسیتی که در صنعت کاربرد فراوانی دارد؛ در ربات‌های جراح که حتی صادرات آن آغاز شده است و نرونویگیشن به کمک دستگاه‌های پیشرفته که در ایران ساخته و حتی به آلمان ارسال شده است و آزمایشگاه پیش بالینی ما که بی‌نظیر است سرآمد است که دعوت می‌کنم رئیس‌جمهور تشریف بیاورند و این افتخارات را ببینید.
قناعتی با بیان اینکه تولید، ۲۰ درصد اقتصاد جهان را شامل می‌شود و ۸۰ درصد اقتصاد دنیا در حوزه خدمات است افزود: ما در زمینه آموزش، صندلی‌های خالی فراوانی داریم. کشور برادر ما عراق و جبهه مقاومت؛ حدود ۱۰۰ هزار مطالبه گر آموزش دارد. چرا این‌ها باید به کشورهای غربی بروند؟ ما می‌توانیم آنها را در داخل کشور خودمان آموزش دهیم زیرا هم ارزآوری دارد و هم پشتوانه‌های فرهنگی و حتی امنیتی ایجاد خواهد کرد. وی بر بحث توریسم سلامت تأکید کرد و گفت: توریسم درمانی، صنعتی است که به نظر من اگر درست شکل بگیرد می‌تواند ارزآوری زیادی داشته باشد و قسمت‌های قابل‌توجهی از هزینه‌های نظام سلامت را پوشش دهد که ان‌شاءالله با کمک و هدایت شما (رییس‌جمهوری) این مهم را انجام می‌دهیم.

در ادامه این مراسم دکتر منوچهر امینی استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به نمایندگی از استادان، علی نوروزی به عنوان نماینده کارکنان و ضحی حاجی ها به عنوان نماینده دانشجویان در حضور رییس‌جمهوری سخنرانی کردند و آیت‌الله رئیسی پیش از سخنرانی خود در تالار علامه امینی از ۲۶ نفر از برگزیدگان آزمون سراسری با اهدای لوح و جوایز تقدیر کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha