اتحادیه اروپا در انتخابات ونزوئلا به دنبال چیست؟

تهران- ایرنا- حضور ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات آزمایشی ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) ونزوئلا با هدف همراهی با اپوزیسیون این کشور و ادعای حق تعیین مشروعیت برای انتخابات کاراکاس واکنش قاطعانه ونزوئلا را در پی داشت. مقامات این کشور در پیامی آشکار مداخله‌جویی اروپا را در کسوت ناظران خارجی انتخابات رد کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از نشریه اولتیماس نوتیسیاس ونزوئلا،  مقامات کاراکاس در واکنش به اظهارات مداخله جویانه مقام عالی اتحادیه اروپا که دلیل حضور ناظران این نهاد در انتخابات آزمایشی ۱۰ اکتبر ونزوئلا را همراهی با اپوزیسیون این کشور و تعیین مشروعیت انتخابات عنوان کرده بود، اعلام کرد: مداخله جویی اروپا را در کسوت ناظران خارجی انتخابات نمی پذیریم.

ازجمله مقامات بلندپایه کاراکاس، «خورخه رودریگز» رئیس پارلمان ملی ونزوئلا در واکنش به اظهارات مداخله جویانه «جوسپ بورل» کمیساریای عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که ونزوئلا حضور ناظران اتحادیه اروپا را در انتخابات محلی این کشور در ۲۱ نوامبر، درصورت نقض استانداردهای سازمان ملل نخواهد پذیرفت.

رئیس مجلس قانونگذاری ونزوئلا ضمن حضور در انتخابات آزمایشی ۱۰ اکتبر ونزوئلا تصریح کرد که اگر ناظران این اتحادیه درجهت نقض استانداردهای سازمان ملل و تفاهم نامه ای که خودشان امضا کرده اند به این کشور وارد می شوند، بهتر است حضور نداشته باشند.

انتخابات آزمایشی ونزوئلا، یک شبیه سازی از روند انتخاباتی این کشور است که در ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر) حدود یک ماه پیش از انتخابات محلی و منطقه ای کاراکاس در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) برگزار شد که هیأت ناظران اتحادیه اروپا پس از حدود ۱۵ سال در آن حضور یافتند.

با این وجود، سخنان مداخله جویانه جوسپ بورل با وجود حضور ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات آزمایشی کاراکاس، خشم مقامات دولتی و حتی برخی از اعضای اپوزیسیون ونزوئلا را برانگیخت.

«پدرو کالسادیا» رئیس شورای انتخابات ملی ونزوئلا نیز به نوبه خود با انتقاد از اظهارات مداخله جویانه جوسپ بورل، ضمن اینکه خواستار توضیحات لازم در این خصوص شد، از بورل خواست به دلیل ایراد چنین سخنان تفرقه انگیزی از مردم ونزوئلا عذرخواهی کند.

اتحادیه اروپا در انتخابات ونزوئلا به دنبال چیست؟

بورل گفته بود که هیأت ناظران اروپا با هدف همراهی با مخالفان سیاسی این کشور که در انتخابات شرکت خواهند کرد، وارد ونزوئلا می شوند و اینکه حضور ناظران اروپایی، مشروعیت یا عدم مشروعیت این انتخابات را تعیین خواهد کرد.

اگرچه به نوشته خبرگزاری افه اسپانیا، شورای ملی انتخابات ونزوئلا روند برگزاری انتخابات آزمایشی را در یک ماه مانده به انتخابات محلی کاراکاس با حضور مرکز کارتر (the Carter Center) به عنوان ناظر بین المللی انتخابات و اپوزیسیون ونزوئلا، موفقیت آمیز خواند، اما اظهارات مقام ارشد اتحادیه اروپا نشان داد که این نهاد اروپایی همچنان رویکرد قبلی خود را در تبعیت از سیاست های مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی ونزوئلا دنبال می کند.

آمریکا پس از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۸ ونزوئلا، با  حمایت از «خوان گوایدو» رهبر حزب مخالفان این کشور نفت خیز حوزه آمریکای لاتین و ایجاد اختلاف و مداخله جویی در امور داخلی این کشور،  همواره در پی سرنگونی دولت «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری قانونی این کشور و سلطه بر کاراکاس بوده است.  

اپوزیسیون ونزوئلا همزمان با مذاکرات مکزیک بین نمایندگان دولتی و مخالفان این کشور، با تغییر موضع پیشین خود، برای شرکت در انتخابات منطقه ای و محلی نوامبر (آبان) نیز اعلام آمادگی کرد.

اتحادیه اروپا در پاسخ به دعوت شورای ملی انتخاباتی جمهوری بولیواری ونزوئلا هیأتی را برای نظارت بر انتخابات منطقه‌ای و محلی به این کشور اعزام کرد.

در انتخابات محلی ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) ونزوئلا، مردم این کشور آمریکای جنوبی ۳۳۵ شهردار، ۲۳ فرماندار و اعضای شورای شهر را برمی گزینند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha