۱۹ مهر ۱۴۰۰، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 2712
کد خبر: 84500342
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

شناسایی و ثبت ۵۵ گونه پرنده جدید در خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: ۵۵ گونه پرنده جدید در یک سال اخیر در خراسان جنوبی ثبت شد و تعداد گونه‌های پرنده در این استان به ۲۲۸ گونه رسید.

حسن اکبری روز دوشنبه به رسانه‌ها اظهار داشت: خراسان جنوبی به لحاظ موقعیت جغرافیایی، اقلیمی و پستی و بلندی دارای طیف گسترده‌ای از بوم سازگان‌ها و زیستگاه‌هاست به طوری که علیرغم کویر و بیابانی بودن استان، تنوعی از زیستگاه‌ها شامل اکوسیستم کوهستانی، جنگلی، مرتعی، دشتی و زیستگاه‌های آبی و تالابی در آن دیده می‌شود.

وی افزود: همین موضوع باعث شده تا در خراسان جنوبی شاهد گونه‌های متنوع از حیات وحش باشیم که برخی از این گونه‌ها نادر، منحصر به‌فرد یا کمیاب هستند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی اظهار داشت: با توجه به اینکه اطلاعات و مستندات دقیق از گونه‌های متنوع پرندگان در استان در دست نبود و جای خالی بانک اطلاعات پرندگان در استان برای بهره‌برداری دانشجویان، علاقه‌مندان به محیط زیست و سایرین احساس می‌شد بر آن شدیم تا از محل اعتبارات پژوهشی استان در سال ۹۸ اعتباری برای تحقیق و پژوهش در این حوزه اختصاص داده شود.

وی گفت: بر همین اساس خوشبختانه طرح شناسایی و مستندسازی فون پرندگان در خراسان جنوبی اجرا و منتج به نتایج قابل استناد و مهمی در این زمینه شد.

اکبری با اشار ه به مجموع ۵۵۷ گونه پرنده‌ای که در کشور موجود است اضافه کرد: براساس طرح مذکور تعداد ۱۷۳ گونه پرنده (آبزی، کنارآبزی و خشکزی) در استان خراسان جنوبی شناسایی و مستند شد که ۳۱ درصد پرندگان کشور است.

وی با اشاره به نتایج مثبت مطالعه علمی اخیر در خراسان جنوبی گفت: در ادامه، سایر عکاسان و علاقه‌مندان به محیط زیست و حیات وحش، ترغیب به عکاسی از پرندگان در طبیعت و تحویل عکس‌های گرفته شده به اداره کل حفاظت محیط زیست شدند که با ثبت ۵۵ گونه جدید، تعداد گونه‌های مستند طی یک سال از ۱۷۳ به ۲۲۸ گونه رسید و شامل ۴۱ درصد پرندگان کشور می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اطمینان افزود: به طور قطع تعداد گونه‌ها در این استان بالاتر از این تعداد است که با همت والای دوستداران این حوزه قابل پیگیری و شناسایی هستند.

وی از گونه‌های شناسایی شده طی یک سال اخیر می‌توان به حواصیل هندی، اگرت کوچک، خوتکا ابروسفید، اردک تاجدار، سنقر گندمزار، چک چک اروپایی، سنقر خاکستری، سنگ چشم خاکستری بزرگ، عقاب شاهی، عقاب دریایی دم سفید، عقاب ماهیگیر، شاهین، درنای معمولی، ترمتای، ابیا، قمری دم دراز، جغد طلایی، بال لاکی، ۵گونه سسک، ۲ گونه پی پت، ۲ گونه سهره و کلاغ گردن بور اشاره کرد.

اکبری درخصوص چگونگی استفاده و دسترسی علاقه‌مندان به این اطلاعات بیان کرد: برای ترغیب بیشتر مردم و مسوولان و نیز دوستداران طبیعت به حفظ داشته‌های زیستی استان، تصمیم بر آن شد که نتایج اطلاعات حاصله از مطالعه فون پرندگان خراسان جنوبی در قالب کتابچه الکترونیک مصور و رنگی برای استفاده عموم نیز به رشته تحریر درآید تا شروعی برای شناخت هرچه بیشتر مردم استان و سایر هموطنان از تنوع زیستی غنی استان پهناور خراسان جنوبی باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha