سطح سواد سلامت روان درایران نسبت به سایر سوادهای حوزه سلامت پایین است

تهران - ایرنا - معاون دفتر سلامت روانی - اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سواد سلامت روان در جمعیت عمومی ایران نسبت به سایر سوادهای حوزه سلامت پایین است و به عبارتی فقر سواد سلامت روان در جامعه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه و سلامت ایرنا، علی اسدی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهداشت روان که در سالن همایش دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان برگزار شد، افزود: ارتقای سواد سلامت روان کمک می کند تا خود مراقبتی در بین مردم نهادینه شود.

وی یادآور شد: این موضوع سبب می شود تا مردم مراقبت بهتری از خود داشته باشند و بدانند که در صورت بروز مشکل به کجا مراجعه کنند یا چه موقع خدمت مناسب بگیرند.

 معاون دفتر سلامت روانی - اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مهم ترین موانع موجود در این بخش استفاده کردن از خدمات مناسب سلامت روان، یا دیر خدمت گرفتن، سواد سلامت روان است و باید برای ارتقای آن تلاش بسیار مضاعفی انجام شود.  

اسدی افزود: اگر بخواهیم سطح سواد سلامت روان در جامعه افزایش پیدا کند، چند گروه در آن نقش اساسی دارند که یکی از آنها  سیاست گذاران و قانونگذاران هستند، این افراد باید زیرساخت های لازم را برای این موضوع فراهم کنند.

وی ادامه داد : رسانه ها هم در این زمینه نقش دارند و باید پیام های مناسب را به اطلاع مردم برسانند.

معاون دفتر سلامت روانی - اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: موضوع سومی که در افزایش سواد سلامت نقش دارند، آموزش صحیح است که گروه های علمی باید به ان بپردازند تا مطالب و اطلاعات به طور صحیح در اختیار مردم قرار گیرد.

اسدی یادآور شد: مردم هم در این زمینه نقش دارند به عبارتی مردم باید در این زمینه مطالبه گر باشند تا از خدمات سلامت روان استفاده کنند.

وی تصریح کرد: مردم همانطوریکه در بسیاری از موارد به دنبال یافتن اطلاعات صحیح در حوزه سواد سلامت عمومی هستند، می توانند به دنبال مطالب متقن سلامت روان هم باشند، البته منابع جمع اوری اطلاعات باید از مجموعه های علمی و متقن باشد،  مانند سایت های دانشگاهی، مراکز اموزشی خدمات سلامت روان دارای مجوز از سازمان های معتبر که مردم می توانند با مراجعه به مراکز خدمات جامع سلامت محل زندگی خود از خدمات آموزشی، پیشگیری و خدمات سلامت روان رایگان استفاده کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha