۲۰ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۵۵
کد خبرنگار: 1287
کد خبر: 84501277
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چهارمحال و بختیاری در زمینه وقف جایگاه پایینی در کشور دارد

شهرکرد -ایرنا- مدیرکل اوقاف و امورخیریه چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت وقف در نظام اقتصادی گفت: این استان در زمینه تعداد موقوفات و درآمد موقوفات در سطح کشور در جایگاه پایین قرار دارد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا، حجت‌الاسلام حسن امیری در دیدار با اعضای شورای اسلامی شهر شهرکرد به مناسبت هفته وقف افزود: اقتصاد وقفی در نظام اقتصادی کشور نادیده گرفته شده است و این سنت حسنه وقف که به عنوان یک ظرفیت بزرگ برای توسعه و پویایی نظام اقتصادی است نیاز است که در استان نهادینه شود.

وی با اشاره به اینکه چهارمحال و بختیاری از استان‌های ضعیف کشور در حوزه تعداد موقوفات و درآمد موقوفات است، گفت: در استان یک‌هزار و ۷۰۰ موقوفه با سه هزار و ۷۰۰ رقبه ثبت شده که یک‌هزار و ۴۰۰ موقوفه استان مسجد و حسینیه است.

امیری اظهار داشت: ۷۰۰ رقبه از موقوفات استان تجاری، ۷۰۰ رقبه کشاورزی، ۳۱ مدرس و ۲۵۰ رقبه مسکونی استان وقفی است. 

وی با اشاره  به اینکه تعدادی از دستگاه‌های دولتی و شهرداری‌ها مستاجران اوقاف و امور خیریه هستند، گفت: به روز پرداخت نشدن حق اجاره بها و یا تملک اراضی وقفی از مهمترین مشکلات حوزه وقف در استان است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه چهارمحال و بختیاری گفت: موقوفه بی‌بی ماه بیگم صمصامی با ۵۰۰ رقبه یکی از بزرگترین موقوفات استان است که این موقوفه برای کمک به ایتام در ۱۵۰ سال گذشته وقف شده و هم‌اکنون تمام امورات تحصیل، درمان، زندگی و معیشت ۱۰۰ کودک بی‌سرپرست  را فراهم کرده است.

وی با تاکید بر اینکه این موقوفه ظرفیت حمایت از ۷۰۰ کودک یتیم را دارد، افزود: رقبه‌های این موقوفه در قالب یک مجامع تجاری است که از سال ۷۰ تاکنون در قالب سرقفلی واگذار شده است و مستاجران این موقوفه تا ۲ سال گذشته تنها ۱۲۰ هزار ریال اجاره پرداخت می‌کردند.

امیری به پیگیری اوقاف و امور خیریه برای به روزرسانی اجاره بها این موقوفه و سایر موقوفات دیگر در ۲ سال اخیر اشاره کرد  گفت: این موقوفه با ۲۰۰ رقبه سالانه ۱۵۰ میلیون تومان در آمد داشت در حالی که با بروزرسانی اجاره بها این موقوفه باید سالانه بیش از ۲ میلیارد تومان درآمد داشته باشد.

امیری با تاکید بر نقش وقف در توسعه اقتصاد کشور و استان، روستا و شهر به عنوان افزود: وقف به عنوان یک سازمان برنامه و بودجه است که برای طولانی مدت برنامه ریزی و سرمایه‌گذاری می‌کند.

وی از مسوولان شهرداری‌ها و اعضای شورای اسلامی استان خواست تا در زمینه توسعه و ترویج  فرهنگ وقف، توسعه صنعت گردشگری و مذهبی همکاری بیشتر داشته باشند.

به گزارش ایرنا، تاکنون بیش از یک هزار و ۷۰۰ موقوفه به همراه سه هزار و ۶۶۰ رقبه درآمدزا در چهارمحال و بختیاری به ثبت رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha