اتمام ریل‌گذاری راه آهن همدان سنندج نشان همدلی مسوولان کردستان است

سنندج - ایرنا - نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی گفت: اتمام ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج، نشان از هم افزایی و همفکری تمام مسوولان کردستان دارد که جای بسی تقدیر است.

به گزارش ایرنا، محسن فتحی روز سه شنبه در آیین اتمام ریل گذاری راه اهن همدان - سنندج اظهار داشت: اتمام ریل گذاری این طرح مهم و تاریخی در ذهن مردم کردستان خواهد ماند و این مهم نشان دهنده همفکری و دلسوزی تمام مسوولان استان است.

وی با بیان اینکه مردم کردستان از این پروژه مهم در حوزه توسعه اقتصادی و زیرساختی بهره مند خواهند شد، افزود: پروزه راه آهن همدان - سنندج در خرداد سال ۱۳۸۴ در مجلس وقت مصوب شد و تا سال ۱۳۹۷ فقط ۵۰میلیارد ریال برای آن هزینه شد اما از آن سال به بعد و در ۲ سه سال اخیر حدود ۱۵هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه شده رقم بزرگی است.

نماینده سنندج، کامیاران و دیواندره در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اتمام ریل گذاری و بهره برداری از این پروژه هدیه حاکمیت و نظام برای مردم استان و در اولویت بوده که بایر قدردان تلاش و همت مسوولان باشیم.

وی یادآور شد: این پروژه در برخی مواقع تخصیص ۱۱۰ درصدی داشته و همین جدیت مسوولان و پیگیری آنان باعث سرعت در کار و بهره برداری از آن شد.

استفاده از روشهای نوین در راه آهن سنندج - همدان 
مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور نیز با بیان اینکه ایستگاه راه آهن سنندج یکی از شاهکارهای معماری عصر نوین است، افزود: در این پروژه خیلی از روش‌های ساخت نوین به کار گرفته شده است.

حسین بهجویی اضافه کرد: این ایستگاه ۱۳هزار و ۴۰۰ متر زیر بنا دارد و یکی از ایستگاه مهم راه آهن در غرب کشور محسوب می‌شود و ساختمان این ایستگاه چهار هزار و ۴۰۰مساحت دارد و در حال حاضر ۹۸درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور ادامه داد: اگر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و قطعی برق و کمبود سیمان نبود این ساختمان پیشتر از اینها آماده بهره برداری بود.
بهجویی گفت: نمای ساختمان که نمایی شیشه‌ای است برای اولین بار در خاورمیانه توسط مهندسان ایرانی در این پروژه ساخته و استفاده شده است.

وی با بیان اینکه از پیشرفته‌ترین تکنولوژی های عمرانی کشور برای ساخت این ساختمان استفاده شده است، افزود: در ۱۲تیرماه سال گذشته اولین ستون برافراشته شد و این شاهکار معماری با سرعت بی‌نظیری ساخته شد.

مدیرکل ساخت ساختمان‌های راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: در این‌پروژه سرعت فدای کیفیت نشد و سعی شده است از با کیفیت‌ترین‌مصالح در ساخت این ایستگاه استفاده شود.

طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.

تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.

قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه ۳، ۲ و ۱، ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن( در سال ۱۴۰۱) دارد.

حداکثر سرعت طرح، مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.

از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی می‌توان به کاهش تصادفات جاده‌ای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha