به گزارش ایرنا، خیرالله خادمی روز سهشنبه در آیین اتمام ریلگذاری راهآهن همدان - سنندج در ایستگاه سنندج اظهار داشت: بخشی از این پروژه مهم انجام شده و بخش دیگر در حال انجام و دولت در بلندمدت شبکه ریلی جنوب کشور را به غرب و شمال غرب متصل خواهد کرد.
وی اضافه کرد: با اتمام طرح ریلی بین قروه و دهگلان، این خط به زنجان، تبریز و جلفا وصل خواهد شد و از جنوب نیز خط ریلی از ملایر، دورود و بروجرد و اتصال آن به بندر امام خمینی در دستور کار و طرح ملی قرار گرفته است و از سوی دیگر، خط ریلی از خوزستان، لرستان، کرمانشاه، همدان و کردستان به مرز بازرگان متصل شود.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به پروژه راه آهن همدان - سنندج و اتمام ریل گذاری آن اشاره کرد و افزود: در این ۲ سال به صورت جهادی و ویژه در این طرح مهم کار شد.
خادمی با بیان اینکه در ۶ ماه اخیر ۷۶۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته است، یادآور شد: سختی کار تمام شده و تلاش میکنیم این پروژه تا دهه فجر امسال به بهره برداری برسد و افتخار ما این است که تمام طرح با ریل ملی انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در جزییات این پروژه در تمام سطوح هستم، تاکید کرد: راه آهن همدان - سنندج تنها پروژه ای است که در هیچ سطحی از بالاترین سطح نظام و رهبری و ریاست جمهوری تا سطوح پایین تر آن در وزارتخانه و دستگاه قضایی هیچگونه مخالف و مشکلی وجود نداشت.
معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: نظام به ویژه رهبری همواره بر این امر تاکید داشته اندکه باید به کردستان توجه بیشتری شود و این مهم اتفاق افتاده و امروز استان در مسیر توسعه قرار گرفته است.
خادمی به برنامه ریزی برای انجام پروژه های مهن در کردستان تاکید کرد و گفت: معتقدیم که برای عمران کردستان، راه آهن همدان - سنندج چهارخطه باید به مرز باشماق متصل شود، ضمن اینکه برای بهره بردادی از آن حدود ۳۰۰ میلیارد تومان دیگر نیاز است.
راه آهن سنندج- همدان اتفاق کمنظیری در حوزه پیشرفت کردستان است
استاندار کردستان گفت: اتفاقی که در ۲ سال اخیر برای پروژه راه آهن سنندج- همدان رقم خورد اتفاق کم نظیری در کشور از لحاظ تخصیص اعتبار و پیشرفت در حوزه زیرساخت بود.
بهمن مرادنیا اظهار داشت: تاکنون برای این پروژه مهم یک هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تخصیص یافته و سرعتی که برای ساخت این پروژه بکار برده شد در کشور مثال زدنی است.
وی بیان کرد: در سطح ملی و استانی عظم و اراده جدی برای ساخت این پروژه وجود داشت.
استاندار کردستان یادآور شد: قوه قضاییه نیز بیشترین کمک را در راستای رفع معارضین این پروژه انجام داد و این تلاش شایان تشکر است.
مرادنیا ادامه داد: امیدواریم دهه فجر امسال اولین سفر قطار سنندج- همدان توسط کارگران ساخت این پروژه به مشهد مقدس انجام شود.
طول خط آهن تهران، همدان - سنندج ۴۲۰ کیلومتر است که مسیر تهران تا همدان به طول ۲۷۰ کیلومتر به بهرهبرداری رسیده است و از ۱۵۱ کیلومتر طول خط ریلی همدان - سنندج نیز ۶۴ کیلومتر از آن در حوزه استان همدان واقع شده و از شهر بهار و لالجین عبور و به استان کردستان منتهی می شود.
تاکنون برای این پروژه یک هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده، شامل سه قطعه، ۲۷ کیلدمتر خط ایستگاهی و هفت ایستگاه دارد که مهمترین آن ابستگاه سنندج است.
قطعه یک ۶۴.۵ کیلومتر، قطعه دوم ۵۶ کیلومتر، قطعه سوم ۲۹.۵ کیلومتر است. عرض مسیر ۶ متر، یک خطه، هفت ایستگاه درجه ۳، ۲ و ۱، ظرفیت انتقال مسافر ۳۰۰ هزار نفر مسافر در سال ۱۴۰۱ و ظرفیت انتقال بار ۵۰۰ هزار تن( در سال ۱۴۰۱) دارد.
حداکثر سرعت طرح، مسافری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت و باری ۱۲۰ کیلومتر در ساعت است.
از جمله مزایای بهره برداری از این خط ریلی میتوان به کاهش تصادفات جادهای، تسهیل سفر، توسعه صنعت گردشگری، کاهش آلودگیهای زیست محیطی، اشتغالزایی و کاهش مصرف سوخت اشاره کرد.
آیین اختتامیه ریل گذاری راه آهن همدان - سنندج روز سهشنبه با حضور "خیرالله خادمی" معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، "بهمن مرادنیا" استاندار کردستان و جمعی از مسوولان حوزه حمل و نقل استان برگزار شد.
نظر شما